Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1553 ggr
[MikaelaR]
0

Fråga om katt

Vad ska en katt vara innan man köper den? för att den ska vara frisk? till exempel; Vaccinerad osv

MonicaLagerquist
1

Besiktigad och helst införsäkrad vid sex veckors ålder.

Stolt ägare till tre La permer

[MikaelaR]
0

#1 Är det allt inte vaccinerad ocksÅ?

MonicaLagerquist
1

Självklart ska den vara vaccinerad x 2 också.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
5

Man brukar vaccinera i samband med besiktning.

Tycker en katt ska vara vaccinerad, besiktad och chippad/öronmärkt. De kraven kommer jag i alla fall ha vid inköp av nästa katt. Gäller renrasig som huskatt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
1

#3 Ok kan du säga allt den ska vara innan köp i ett inlägg? jag kanske ska köpa en "blandraskatt"

[MikaelaR]
0

Ok! så vaccinerad, besiktad och chippad/öronmärkt. det är det viktigaste lixom? bra och veta :)

[[pimey]]
2

Nä det finns inget som heter blandraskatt utan de är huskatter. Folk skriver oftast olika blandade raser för att tjäna mer pengar så antingen tycker jag att du köper e. Renrasig raskatt med stamtavla eller kontakta närmaste katthem och hjälper en hemlös.

ElinaPersson
2

#6 Vaccinerad x 2 (när katten är 8 veckor + 12 veckor), besiktad, chippad/öronmärkt och helst ha en försäkring som du kan ta över. Om katten inte har något försäkring så är det bra om du tecknar egen, tänk på att det finns en karens bara (hur länge den är finns att läsa i de olika försäkringsbolagens villkor) 😉

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[MikaelaR]
4

#7 Jag vet väl redan att det är huskatter men jag är van vid hundspråk, trodde att huskatter/bondkatter kallades för blandraser? jag bryr mig inte ett dugg om den är renrasig eller om den är en huskatt jag vill ha en frisk vän kanske inte nu men läser på inför framtiden, har också tänkt på att skaffa från katthem får se vad det blir.

Thaeri
3

De krav man ska ställa på en kattunge oavsett ras eller brist på:

• Kissen är minst 12 veckor gammal och inte en dag yngre! Det är den lagliga minimiåldern, och det skadar inte om katten är äldre, snarare gör det den bara gott om man får hem den vid 16 veckor eller så istället.

• Kollad för mask och vid behov avmaskad på ett korrekt sätt

• Grundvaccinerad, för en kattunge betyder det 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum för det mesta. Vaccinationsintyg ska medfölja.

• ID-märkt. För en kattunge handlar det oftast om chip, då tatuering kräver att kissen sövs, och det gör man helst inte i onödan. Kastreras kissen mellan tingning och leverans kan man be om tatuering.

• Veterinärbesiktigad inom 7 dagar innan leverans. Besiktningsintyg ska medfölja.

Även seriösa katthem kan vara lite sisådär med besiktningen, men erbjuder du dig att betala för den så länge kissen går igenom så ska de inte ha några problem med det alls.

Köper jag från en uppfödare (registrerad eller ej) är ett annat krav att katten ska vara försäkrad vid köp, och den får väldigt gärna vara kastrerad också.

[MikaelaR]
0

Tack för ordentliga svar, det känns som en självklarhet för mig att enbart köpa katt som genomgått veterinärbesiktning är  id märkt  vaccinerad och minst 12 veckor har dem inte avmaskat den så avmaskar jag den direkt när den kommer hem, eller tycker ni att dem som säljer verkligen måste göra det? däremot spelar det inte någon roll för mig om det är en raskatt eller ej ska också kolla på lite katthem vill då ha en unge eftersom jag vill kunna forma dens personlighet lite blir svårare med en vuxen.

Thaeri
3

#11, tyvärr är det så att vaccinering och besiktning är sällsynt bland de som säljer huskattungar, om det inte handlar om hittekatter. Däremot verkar avmaskning vara en självklarhet…

Edit: man kan ta prov och se vilken sorts mask katten har och välja maskmedel utifrån det, och det är ju mycket bättre än att avmaska i blindo🙂Så får du hem en kisse som inte blivit testad, eller blivit avmaskad med ett medel som tar allt, så köp ett Kolla masken och följ instruktionerna🙂

Fridaaaa
2

Ett tips: Adoptera från ett bra katthem 🙂 Då är de chippade, vaccinerade och  kastrerade (om de inte är kattungar såklart då är de ju inte kastrerade)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
3

Du har fått bra råd av Thaeri i #10 och av #13.

Kom ihåg att katten inte bara ska ID-märkas, utan märkningen måste även registreras hos DjurID eller Sverak för att det ska vara meningsfullt.

[trazy]
0

gjärna märkt chippad tatuerad

[MikaelaR]
0

#14 Är det personen som säljer katten som då ska Registrera i DjurID eller sverak idmärkningen?

[[eskils_]]
2

Det är alltid djurägaren som är ansvarig för att ID-märkningen har registrerats. En del veterinärer hjälper till med att skicka in ID-uppgifterna i samband med märkningen till Sverak eller SKK, men jag tror att de flesta inte gör det.

Så då tar man ID-märkningsnumret man har fått av veterinären och kontaktar DjurID (130 kr) eller Sverak (gratis). Utan registrering är ID-märkningen meningslös!  

Obs man bör kryssa i rutan att de får publicera ens kontaktuppgifter, för att en ev upphittare ska kunna se direkt vem som äger katten. I DjurID kan man också anmäla om katten är bortsprungen.

Säger säljaren att h*n  redan har registrerat märkningen gör man klokt i att kontrollera att uppgifterna har blivit rätt. Som sagt, man är som ägare alltid ansvarig för sin katt.

http://katter.ifokus.se/discussions/547318fa8e0e742b26002181-veterinarer-registrera-katten?discussions-3