Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2985 ggr
colleen-95
2

mat till skeppskatt

Hejsan! ja har för någon dag sen köpt mig en jätte fin skeppskatt och har sen innan en iller. det funkar hyfsat än så länge. Men in fråga är , min iller äter Carnia Lynx och det är jätte bra mat för henne. Men man kan väl ge samma mat till katten med va eller ska det vara något speciellt dom ska ha?

Leritza
4

Fodret verkar helt okej att ge till katt. Dock skulle jag även ge ett blötfoder och int enbart torrfoder till katten

annzoo
4

Carnia Lynx  är äl ett kattfoder så då är det bara att ge de till katten men jag rekomenderar starkt att du ger fodret uppfödare har fött upp katten på i några veckor innan du sakta byter foder.

MonicaLagerquist
16

Skeppskatt är ingen ras utan en missbildning på kattens tassar.

Börja med att ge katen den maten den är van vid sen tidigare och sen skulle jag rekommendera dig att sakta föra över katten på blötmat.

Stolt ägare till tre La permer

[Lilyz]
8

En "skeppskatt" behöver ingen annorlunda mat än en katt med normal mängd tår. Torrfodret  kan du helt klart ge men eftersom att katter är dåliga på att själva få i sig tillräckligt med vätska så är blötmat att föredra. Mjaus blötmat är till exmepel riktigt bra!

Jag ger mina katter fri tillgång på blötmat samt Applaws torrfoder en gång om dagen. Glad

[[pimey]]
13

En skeppskatt är ingen ras utan en huskatt med missbildning som man inte ens ska avla på men det gör folk ändå

[trazy]
0

5 vadå missbilding fatat ej förklra tack

Tyrisen
9

#6 En skeppskatt har sk. polydaktyli, dvs fler tår än normalt. Vissa tror att det är en ras men det är alltså en missbildning.

Vet inte varför man skulle tänka sig att en skeppskatt behöver annan mat än andra katter? Carnia Lynx är ju klassat som ett bra torrfoder så ge det absolut, även om jag också skulle försöka fasa över till mer blötmat. Och i början ge av det katten ätit tidigare och sen fasa ut det, så den inte blir dålig i magen nu i början.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

annzoo
10

#6 En så kallat skeppskatt är en katt som föds med fler tår/klor än en normal katt. Detta är en missbildning som huskattsuppfödare avlar på och marknadsför den som något exklusivt..

Uppkatten
5

Dessvärre kan kattens missbildning också leda till skador och besvär för katten… Det är alltså snarast en nackdel för katten att vara en s k skeppskatt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Dumpuck
11

Tror det räcker att en upplyser TS om att "skeppskatt" egentligen är en helt vanlig huskatt med defekt.

Svar till TS, nej din katt behöver inte någon speciell mat. Så länge fodret inte innehåller en massa spannmål bara så duger vilket foder som helst egentligen, avsatt för katt då givetvis. Det foder du ger din iller kan du ge katten utan problem.

[Lilyz]
6

Ja det är dessutom olagligt att avla på denna missbildning men nu antar jag att TS var ovetande om detta när hon köpte katten. Men vi kan ju informera om det ändå för att lära TS och andra att inte stödja sån avel i fortsättningen.

Leritza
0

Är jag den enda som har hört benämningen skeppskatt om helt vanliga bond-/huskatter utan sagda missbildning?

kattöga
6

#7 Jag tror inte TS menade att just skeppskatter kanske ska ha särskild mat. Jag tror att TS undrar över om maten som hennes/hans iller äter, dvs Carnia Lynx, är bra mat även för katter rent allmänt! Åtminstone läser jag #0 så.

Och vad jag förstår så har iller och katter väldigt lika "matsmältnings-system" och äter/kan äta samma foder. Rätta mig om jag har fel?

Och alltså, TS; Jag tror att som torrfoder är ditt Carnia Lynx också ett kattfoder (minns dock inte om det är ett "bättre" eller "sämre" torrfoder. Men det finns det trådar om här inne också.) 

Sen kommer ju frågan om du vill ge din katt endast torrfoder, vilket jag med många med mig, inte rekommenderar. Mina katter äter helst blötmat men får torrfoder som tillskott (t ex över nätter eller om jag är hemifrån lite längre stunder och våtfodret tar slut).

TS, grattis till din fina katt också! Jag förstår att du är lite lycksalig just nu! (Och hoppas på att du inte har några planer på att ta kullar på din katt…… ;) )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

EvaSe
7

Carnia Lynx är ett av de bättre torrfodren, så det är utmärkt mat till katten. Som flera andra har sagt så är det dock bra att få katten att äta även blötmat, då det innehåller vatten som katter är dåliga på att få i sig och det är inte lika stor risk för övervikt.

All blötmat som innehåller mycket kött och lite av allt annat är bra.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

MelindaOhman
3

Trött man börjar bli på er som ska leka poliser/besserwisser!!!

Så fort man gör nått här inne så går ni på .. man hinner knappt blinka! 

#11 Har hon bett om att du/ni ska "lära" henne ?! Tror nog hon vet redan själv!

Mvh Melinda

-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

[Lilyz]
12

#15 Men om ingen informerar en och man inte läser på själv, hur ska man då lära sig? Detta är ett diskussionsforum, tål man inte att höra åsikter från andra så kanske man inte ska vara här. Dessutom är det massor av människor som läser dessa trådar så när jag skriver är det inte bara för att informera TS utan även alla andra som läser. 

Vad får dig att tro att TS vet att det är olagligt att avla på polydaktyli? I så fall är det ännu värre att hon köpt en sån katt!

Jag hoppas att TS inte visste om detta och valde katt med hjärtat, jag hoppas också att denna katt får ett bra och kärleksfullt hem för den kan såklart inte rå för att den finns till. Sen hoppas jag att uppfödaren slutar avla fram huskatter som dessutom har missbildningar om den nu är framavlad medvetet vill säga.

MelindaOhman
3

#16 Men hon har inte bett om din hjälp eller någon annans hjälp!!! Vill ni få fram det så ordna en ARTIKEL då.. om det inte redan finns på denna sajten! Dessa katter blir till.. ska man inte ta hand om dessa katter då? de verkar inte vara av nått värde enligt dig.. och nu var hon en av många andra som tagit sådan katt.. då ska hon inte behöva ta sånt här från er!!

Mvh Melinda

[Lilyz]
8

#17 Varför tar du åt dig så väldigt? Du får gärna läsa mina inlägg igen #4 och #16. Sen kan du väl peka ut vart jag skrivit att dessa katter inte är värda något? Det är uppfödaren som gjort fel om den nu är framavlad, det vet vi ju inte kan lika gärna vara en hittekatt.

Jag är emot oseriös och olaglig avel av katter för att jag bryr mig om dessa djur. Jag förstår inte vad du har emot djurskyddslagarna? Samma i din egen tråd. Men jag känner att det inte är någon idé att diskutera med dig eftersom du ändå misstolkar det man skriver.

MelindaOhman
2

#18  Du skriver att man inte ska stödja detta.. nej man ska inte göra detta men katten finns ju redan till och ska man skita i att ta hand om den katten då? någon måste ju göra det!! sen kan ju ni besserwisser skriva era artiklar och det ni vill få fram.. tror det redan finns på denna sajten och vill man lära sig så läser man eller så frågar man!! Hon frågade om mat nu.. inget annat!! Detsamma gällde i min tråd.. första kommentaren.. seriöst.. trevligt inlägg!

Mvh Melinda

Murmeltuss
16

#18 MelindaOhman är sur för att folk "lärde" henne att man inte ska hämta katter för 12 veckor nyss. Bara för att hon tog illa upp så får ingen lära någon något här inne om de inte ber om det.

MelindaOhman
3

Men hur kul är det att vara här inne när ni hela tiden ska på en och lära/läxa upp en?!

Mvh Melinda

Rumblebee
10

#19 vem är det som skriver att det inte ska stödjas? Det som blir uppmuntrat till är att inte låta så kallade skeppskatter få ungar i och med att dessa katter har en defekt som gör att de får fler tår än andra. Och defekter får man inte avla på. Det är ingen som påstår att man inte ska adoptera de katter som redan finns, inte heller är det någon som påstår att skeppskatter är mindre värda. Bara för att man inte vill stödja huskattsavel så betyder det INTE att man ogillar huskatter. Varför ska kunskap bara delas genom artiklar? Det är dessutom inte alla som tänker på att fråga eller tror sig behöva mer kunskap. Hade jag fått en krona för varje gång jag hört "men jag har haft katter hela mitt liv så jag vet vad jag gör" så skulle jag nog vara nästintill rik.

MelindaOhman
1

KOPIERAT #11 av: Lilyz

Ja det är dessutom olagligt att avla på denna missbildning men nu antar jag att TS var ovetande om detta när hon köpte katten. Men vi kan ju informera om det ändå för att lära TS och andra att inte stödja sån avel i fortsättningen.

--------

Tycker man kan hålla sig till ämnet och vill man ha hjälp eller råd så ber man om det!

Mvh Melinda

Rumblebee
5

#23 okej missade det inlägget. Men ja, beroende på hur katter kommit till världen och om dom kostar mer än vad som lagts ut på dom så bör man fundera på om man bör köpa den katten eller inte. Att man blir rådd till att inte köpa huskatter är för att oftast har inget blivit gjort med dom; inga vaccinationer eller veterinärbesiktning eller ID märkningar.. De pengar som dessa "exotiska huskatter" kan kosta, kommer gå rakt ned i fickan på uppfödaren så att h*n går med vinst fullt ut och inser vilken enkel källa med pengar det är och fortsätter att ta kullar på huskatter. Sedan så behöver man inte ta saker inte så personligt och läser och är tacksam för att det finns folk som bryr sig.

[[pimey]]
13

Melinda ta och tona ner lite det är bara du just nu som skapar dålig stämning och förstör tråden så ge dig

MelindaOhman
3

Tona ner?! haha skämtar du eller? vad är det jag ska tona ner? ni andra kan ju ta o tagga ner ett slag ;)

Mvh Melinda

[[pimey]]
14

Din hemska attityd kanske?!? Bara för att man inte BER om råd betyder det inte att goda råd är dåliga eller någon besserwisser fason. Hur förvänta du dig att folk ska lära sig nya saker och ta in ny fakta om inte någon säger något? INGEN i denna tråd har agerat elakt, osmakligt, nedlåtande eller besserwisser i sina kommentarer utan berättat att fodret är bra samt att skeppskatter inte är en ras utan en huskatt med missbildning thats it

Melao
4

Nu håller ju inte jag på med katter, men visst finns det renrasiga katter som helt eller delvis saknar svans? Eller har väldigt korta ben? Är inte det också "defekter"? Vad lider katten mest av - en extra tå eller avsaknad av svans? En enkel fundering från en djurmänniska.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Rumblebee
8

#26 ärligt talat så är det du som för mest väsen, dels med tanke på användandet av utropstecken sedan att du kallar folk för besserwissrar när dom försöker informera.

[[pimey]]
9

Katter utan svans och korta ben är inget som sverak stödjer i avel och inte är tillåtna på utställningar densamma häller extra tår!

Melao
3

#30 Så jag har fel som fattat det som att folk föder upp manxkatter i Sverige? Är det icke-Sverakanslutna uppfödare då? Och när vi pratar defekter kan knappast perserkattens intryckta nos vara särskilt hälsosamt heller? 

Finns det någon annan defekt kopplad till polydaktyli som ger hälsoproblem? För att endast ha extra tår ser jag inte riktigt som något som ger katten ett sämre liv på något sätt.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[[pimey]]
3

Jo de utan svans föds upp men under annat förbund än sverak tex TICA.. Persern idag måste jag få försvara lite, för 15 år sedan var det en rätt sjuk katt som var påväg utför tills uppfödarna fick upp ögonen och insåg vad de gjort och idag ingår persern i ett strikt hälsoprogram och rasen är nu så pass frisk som vilken annan raskatt som helst. dwt var en stor artikel om detta i våra katter för ett tag sedan då både veterinärer och uppfödare kunde konstatera detta :) Det varnas från vissa håll för konstant avel på katter med denna missbildning. Sådan målmedveten inavel (främst i USA) har medfört andra, plågsamma mutationer. Målmedveten inavel är i sig en mutationsrisk, och det finns inga säkra belägg för att just polydaktylin har givit upphov till mutationerna ifråga. Det händer ofta att kattungar födda från skeppskatt med stark inavel får olika men, såsom magbråck och tarmproblem, där operation kan bli nödvändig. Lynnet kan då också bli instabilt. Dessa tår är dock ofta lealösa och mer eller mindre utan styrsel, de kan därför vara ivägen eller i vissa fall ställa till besvär för katten. Tårna kan även växer tokigt och klorna gräver sig in i foten på katten. Detta är givetvis mycket smärtsamt och tån behöver då kirurgiskt avlägsnas. Har man en katt med polydaktyli är det bästa för katten att man redan tidigt går till veterinär för att få utrönt om dessa kan ställa till det för katten senare och i så fall avlägsnar dessa extra tår i god tid.

MonicaLagerquist
2

Tyvärr så är Manxkatten tillåten i FIFe och därmed i SVERAK.Men hade det varit idag som rasen skulle godkännas så är det tveksamt om den skulle bli godkänd.

Huskatter utan svans får däremot inte vara med på utställningar.

Stolt ägare till tre La permer

Tyrisen
2

#7 Visste bara inte hur jag skulle tolka det, eftersom det stod med så antog jag att TS tänkte att det hade betydelse. Strunt samma :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

thorntagg
4

Jag måste ge en eloge till Melinda Öhman som törs ställa upp mot alla dessa som ständigt kommer med tjatiga påpekanden och pekpinnar - den ena efter den andra- som om det inte skulle räcka med att EN kommer  med en utläggning om sådant som heller inte alls hör till själva frågan.

kattöga
7

_"Skeppskatt är ingen ras utan en missbildning på kattens tassar."
_

"En skeppskatt är ingen ras utan en huskatt med missbildning  som man inte ens ska avla på "

"En skeppskatt har sk. polydaktyli, dvs fler tår än normalt. Vissa tror att det är en ras men det är alltså en missbildning."

"En så kallat skeppskatt är en katt som föds med fler tår/klor än en normal katt. Detta är en missbildning "

" det är dessutom olagligt att avla på denna missbildning"

"Det som blir uppmuntrat till är att inte låta så kallade skeppskatter få ungar i och med att dessa katter har en defekt som gör att de får fler tår än andra. Och defekter får man inte avla på. "

--------------------------------------------------

"Men vi kan ju informera om det ändå för att lära TS "

"Men om ingen informerar en och man inte läser på själv, hur ska man då lära sig? "

"Bara för att hon tog illa upp så får ingen lära någon något här "

"bara för att man inte BER om råd betyder det inte att goda råd är dåliga eller någon besserwisser fason. Hur förvänta du dig att folk ska lära sig nya saker "

-------------------------------------------------

Hur många gånger ska man i en tråd med drygt 35 inlägg (varav flertalet består av käbbel dessutom) tala om att en skeppskatt är en katt med missbildning som inte får avlas på? (Jag vet att ett några av citaten riktar sig som svar till en direkt fråga .)
Hur många gånger behöver detta budskap upprepas, hamras in, i en och samma tråd för att en människa, så att säga, ska "lära sig" budskapet?  Vad anser ni??? 
🤔

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
0

Jag kan då inte se att skribenten tagit till sig någon information, tvärtom är hon oförskämd o hånfull t.o.m. hennes senaste inlägg i tråden den 10/11. Hen anser ju inte att hon gjort något fel. Hennes egen tråd http://katter.ifokus.se/discussions/5461388e8e0e7412d6013c5c-admin-hjalp-mig

Är en fortsättning där hen öser galla över de svar o bristande strykningar medhårs.

Den som sig i leken ger får leken tåla o inte börja trolla i trådar härinne.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

kattöga
2

#37 På vilket sätt är TS ohövlig?  I mina ögon har h*n ställt en hövlig och vänlig fråga. H*n har heller inte gått in i "skolan "som denna tråd blivit av en och samma upprepad "lärdom" av ivriga "läromästare". (Fler i-tutningar om något TS aldrig frågat om än svar på sin enda fråga.)

Vem är ohövlig???  Vem trollar ???? 

Vad är det för lek jag ger mig in i, vad är det för lek jag ska tåla om jag ställer hövliga frågor här på Katter? Vad är det för "lek" som TS är värd att tåla med sitt enda inlägg?

Meeow! 

vallhund
0

#38 Jag skrev "skribenten" o inte TS, den som är oförskämd är den skribent som skrev inläggen #23 samt #26

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

kattöga
1

#39 Jag förstod det! Men det betyder att ditt "svar" i #37 inte alls är nåt svar till mig på mina frågor i #36 som du hänvisar till. 

Precis på samma sätt har TS fått en massa "icke-svar", om och om igen, på sin fråga och hennes glädje (över sin nya katt) har med all säkerhet grumlats en hel del om hon följt sin tråd…… 

En "lek" och trolleri som h* n (TS), och vi andra, ska tåla……. Vem trollar fram dessa "lekar"……

Meeow!