Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1078 ggr
jennybambi
0

Flytta långt med katt! (TÅG!!)

Hej! Jag vet att det finns många trådar överallt ang att resa långt med katt, men jag känner ändå att jag behöver göra ett inlägg där jag kan få direkta svar på just mina funderingar. Det börjar närma sig en långväga flytt över halva landet för mig och mina 2 katter, och jag är orolig. Resan tar ungefär 6-7 timmar med tåg,  och båda katterna är livrädda för att resa. Då jag inte har något körkort så har jag inte haft möjlighet att åka bil med dem mer än några få gånger, enbart till veterinären samt en flytt som tog ca 30 minuter. Min ena katt skriker ständigt när vi åker bil, klöser i buren, lägger sig på rygg och hennes skrik skär verkligen i öronen.. Det är så hjärtskärande! Min andra katt skriker litegrann i början, men sitter sen mest och skakar och vägrar röra sig en millimeter. Så nu till mina frågor.

Hur kan jag få dem, framförallt min skrikande lilla tös, att hålla sig lugna under resan? Dels för deras skull och dels för de andra resenärernas. Har läst om Feliway men är orolig att det kanske inte skulle fungera, några erfarenheter?

Hur ska jag göra om de måste bajsa eller kissa? Tidningspapper samt handdukar låter som ett bra alternativ, men jag vet inte om jag skulle ha möjlighet att byta ut dessa under resans gång med risk för att nån av katterna smiter ut om jag öppnar buren!

Jag har aldrig rest såhär långt med djur förut och skulle verkligen uppskatta era tips och råd för att kunna göra det här så bra som möjligt för mina guldklimpar!

NeverToLate
0

Stressa inte upp dig. ju mer orolig och stressad du kommer vara kommer reflektera i dina katter. Dom kommer känna av din energi. Försök vara så avslappnad du kan när du reser.

Jag skulle rekommendera att prova att ha katten som skriker i sele i ditt knä om den känner sig osäker i buren. Min katt Nikki brukade också skrika när hon var i bur, men så fort hon fick komma upp och ligga i knät så var hon mycket lugnare och knäpptyst med än något enstaka jamande för att kommunicera med mig. Hon fick mycket beröm och blev poppis bland de andra resenärerna ^^
Kanske den andra katten med om du får plats med att ha båda i knät samtidigt? 
Se till att dem har tillgång till en bur dock. Som en litet "kryp in" där de kan gå på toa eller gå och dricka mat eller äta. Även om de oftast inte gör det under tiden de reser så måste möjligheterna finnas.

Har alrdig provat feliway så kan tyvärr inte ge feedback om det, men tidningspapper och handuk är bra som "bottenmaterial" när du reser med katterna. Har du sele och koppel på dina katter så hinner dem aldrig smita långt, och du kan lätt städa i buren om det skulle behövas. Förhoppningsvis så kan du be någon snäll medresenär om lite hjälp att hålla om det skulle behövas.

Reste med Nikki frå Tyringe till Uppsala en gång, och det gick jättebra, så ska säkert gå bra för dig och dina kisar. Kom ihåg att behålla lugnet bara 🙂
Lycka till~