Vi letar kattunge!
Hej!
Jag och min sambo samt sambons dotter letar febrilt efter en kattunge. Jag är uppvuxen med katt och känner att nu utan det känns det väldigt tomt och innehållslöst i hemmet.
Vi har letat på blocket, men de försvinner oftast väldigt fort innan vi hinner komma och kolla, och i vissa fall svarar de inte alls när man kontaktar dom.
Finns det några mer sidor man kan kolla på som är seriösa och mindre risk för att bli lurad?
Ch Ch Cherry Bomb!
Kolla med katthem 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kolla med katthemmen och undvik att köpa från privata "uppfödare"
Har gjort det, men den som är närmast där vi bor vill bara sälja kattungar två och två, och vi vill helst bara ha en :(
Ch Ch Cherry Bomb!
Ska man kolla Sverak kanske? Eller de kanske inte säljer där?
Ch Ch Cherry Bomb!
Varför vill ni bara ha en? Visst det kostar ju lite extra med två kattungar, men det ör dubbel glädje. Även för kattungarna i och med att dom kan underhålla varandra vilket är väldigt bra när man själv måste jobba eller plugga.
Vart bor du? Jag ska hämta min kattunge i veckan och finns en hona till som behöver hem annars måste de ta bort henne :( Och dom är så fina!! Är min systers kompis som har dem :)
Mvh Melinda
-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-
#6 Fy för såna som avlivar friska katter! 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Enligt egen erfarenhet mår de flesta katter bäst av en kattkompis, särskilt kattungar. De behöver någon att brottas med, sova ihop med och ha sällskap av. Det är mycket jobbigare att ha en kattunge än två. Men detta är min åsikt och upplevelse.
Lycka till i sökandet! 🙂
Hälsningar Moa =)
Ja :/ hoppas inte de får mer kattungar.. har man en hona måste man tänka på att kastrera henne fort! För att slippa oönskade ungar..
Mvh Melinda
Njae, det är väl min sambo som bara vill ha en, och jag jobbar hemifrån så den blir ju inte ensam :) Men han tycker det blir för mycket.
Melinda; Eskilstuna! Är det långt bort? *hoppasinte* hatar när folk avlivar katter helt i onödan :(
Ch Ch Cherry Bomb!
Jag skaffa en enbart för att jag har två mindre hundar men har man inga djur så tycker jag oxå att man ska skaffa två :)
Mvh Melinda
Jag bor i Falkenberg
Mvh Melinda
Dom* :P eller ja vi ^^
Mvh Melinda
Vi är villiga att åka långt, men kanske inte så långt :( synd om den skulle bli åksjuk o så
Ch Ch Cherry Bomb!

Det är iaf den i bakgrunden.. så fin!!! Min hona är den som är längst fram :)
Mvh Melinda
håhå, vilken sötnos :)
Ch Ch Cherry Bomb!
Ett tips är att köpa en katt som har varit hos veterinären! En som minst är vaccinerad. Och helst chipad och besiktad. Ni är inte intresserade av en raskatt?
Även om den inte är det när man köper/får den så kan man göra det sj och jag kommer göra det :)
Mvh Melinda
Fördelen med katter från katthem är att de är kastrerade, vaccinerade, chippade. så då har man dessutom en "färdig" katt och man gör även en god gärning. En katt får ut mer av en artfrände än en människa som leker med den så av egen erfarenhet så upplever jag att de mår bättre av stt vara minst 2. Här hemma har vi 5 i olika åldrar och de mår då gott och jag slipper aktivera dem så mycket ;) Sedan att folk hotar med avlivning är ett klassiskt säljknep för att bli av med ungar för att sedan producera nya och köra samma visa igen, ett garanterat sätt att bli av med kattungar fort
#19 men oftast får man dessa katter helt gratis och kan inte vara nått säljknep :/
Mvh Melinda

Katter ska inte vara gratis!
Stolt ägare till tre La permer
#21 Ett hem är väl viktigare än pengar.. tycker iaf jag!
Mvh Melinda
Jo med tankegången "hem är viktigare än pengar" har resulterat i att katten har så dåligt värde idag att en nalle på ikea kostar mer. Ett luv är alltså mindre värt än materiella ting. Djur SKA kosta SW ska inte vara gratis, idag får du ingenting gratis om du inte stjäl det
Oj ska stå "liv" inte SW
Mja, raskatter kostar ju rätt mycket, och vi vill kunna ha pengar över för rätt mat, veterinär-besök osv, så vi har satt en stolpe på ca 2500 kr ungefär. Och helst inte mindre än 500 kr.
Men nu har jag tittat lite och det verkar finnas nån till som inte har den policyn med två katter, så vi får väl vänta in och checka av då och då :)
Ch Ch Cherry Bomb!
Det finns en anledning till att de kunniga personerna som jobbar på katthem kräver att kattungar säljes två och två.
Katter mår bäst ihop med en artfrände, spec kattungar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Funderat på en lite äldre katt annars, över 8-10 månader eller så? De brukar inte katthemmen ha några problem att sälja som ensamkatter, för en del katter är det till och med ett krav. Det finns även en hel del del renrasiga vuxna omplaceringskatter för under 2500 kr, typ alla på marknaden🙂
Det finns många fördelar med en vuxen katt, dels vet man om den trivs ensam eller inte, dels vet man aktivitetsnivån redan från början, och hur gosig eller "egen" den är. Det är heller inte så att de knyter an till sina ägare sämre än kattungar eller vad nu andra argument mot att skaffa vuxen katt brukar vara.
Edit: med vuxen katt slipper man även slyngelåldern, och den brukar vara påfrestande även om man har en lekkompis till katten som matchar den perfekt i aktivitetsnivå. Dessutom inträffar den sådär lagom till att kattungesötheten har lagt sig, så ens hjärna har inte riktigt samma kapacitet att ha överseende med det katten hittar på.
Visst kan man göra det men varför stödja en sådan oseriös säljare ?
Ska man prompt köpa en huskatt av en privatperson så är det minsta man ska begära är att kattungarna är avmaskade, vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktade. Är de inte det, låt bli att köpa från den säljaren.
#28 Nu är detta en kompis till min syster och denna kull var inte planerad och blev 3 honor så därför ger hon bort dessa töser!
Mvh Melinda

#29 Varför skänker hon bort kattungarna? För jag hoppas att de är vaccinerade X 2 ID märkta besiktigade och införsäkrade.
#30 hon skänker de för de var inte planerade och de vill att de hittar hem, katterna bor på en bondgård. Även om de inte är besiktiga så kommer jag göra det med min kattunga jag tar därifrån.
Mvh Melinda

#31 Så trist att hon inte tar sitt ansvar när hon säljer kattungarna.
Inte konstigt att huskatten har låg status. Man får inget gratis idag men söta små kattungar alltså ett liv är mindre värt än ett paket mjöl. Även om de inte var planerade så har hon inte tagit sitt ansvar och kastrerat mamman dom lör säkert få en "hoposankull" till
Gefle katthem har ett gäng kattungar och en kostar 800, men Eskilstuna kanske är för långt bort :(