Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2174 ggr
Cherrywhisper
0

Vilken ras kan hon ha i sig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har alltid undrat vad våran katt Luna har för ras för en vanlig bondkatt är hon verkligen inte!

Hon väger inte så mycket och det märks även när man lyfter henne och hon är väldigt liten i allmänhet (tassar, huvudet o.s.v.) men enligt veterinären så är hon inte underviktigt, eftersom hon även äter helt normal som våra andra katter som är vanliga bondkatter! 

Vem vet hon kanske är en helt vanlig bondkatt med lite udda drag men hon känns annorlunda… 😛

Hjälp?! 🤔

IceTee
0

Jag är inte alls säker, men jag tänker på norsk skogskatt? Blandat med något annat såklart, då skogskatter har tendenser att bli stora (om jag minns rätt)

Medarbetare på Skor iFokus

Cherrywhisper
0

Hmm ja det har jag med funderat på men just pga hennes storlek så trodde jag inte det och hennes mamma såg exakt likadan ut och var lika liten som hon..

IceTee
0

Min kompis katt har dock perser i sig (hennes mamma) och är ändå rätt liten, så det kan nog blandas rätt friskt i katterna 😃

Medarbetare på Skor iFokus

Cherrywhisper
0

Hahah jo det är sant i och för sig 😉

Fridaaaa
5

Det kan man inte gissa. Helt enkelt huskatt 😉 Hon har inte stamtavla eller hur? = huskatt. En katt kan ha två raser i sig men se ut som något annat än dem två raserna. 
Vart kommer katten ifrån?

#1 Norsk skogskatt finns ingen ras som heter, däremot finns norsk skogkatt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
4

Det är absolut ingen skogkatt i den, ser inga drag alls.

Jag håller med #5, du har en äkta huskatt!

[Lilyz]
3

Jag tycker helt klart att det ser ut som en vacker och unik huskatt! 🙂

Cherrywhisper
0

Vi hämtade henne hos en kvinna som skulle ha lämnat henne i skogen om ingen hade kommit och köpt henne 😕

Synd att man inte kan ser det på något sätt! 

Det är bara ingen som jag känner som har sett en sådan huskatt som ser så udda ut så därför blev jag lite osäker 😛

Tack för svaren 😃

Fridaaaa
3

#8 Just huskatter kan se väldigt olika ut och din katt tycker jag personligen inte ser udda ut?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fredricakarlsson
2

Det finns både långhåriga och korthåriga huskatter :) din är en långhårig huskatt och det behöver inte ens vara en ras iblandad i den för att den ska vara långhårig. Tyvärr det så att norsk skogkatt tror alla det är i en katt som är långhårig. För visst är de lika bara för att de är långhåriga… (NEJ)! Och tyvärr blir väldigt många lurade.. De tror de köper en raskatt bara för att den är långhårig och föräldern är en så kallad "ras katt". Och köper den för några tusenlappar och inget annat till.. Inte ens vaccinerade.. Det kallad BYB.. De bara får kattungar för att tjäna pengar och bryr sig inte om katterna direkt.. Här är en bild på en av mina katter. En långhårig huskatt :)

Jessicahagstrom94
1

Ser inte heller några speciella drag av någon raskatt i din katt som enligt mig inte ser mer speciell ut än någon annan långhårig svart fin huskatt :) min Oskar däremot kan jag förstå att folk tror att han har en rasren förälder, men det behöver han inte alls ha.

[[pimey]]
2

Var nöjd med att du har en fin huskatt istället för att försöka försköna och hitta raser i den. Superfin huskatt men en katt utan stamtavla är och förblir huskatt sedan som de andra säger så ser jag inga speciella drag

Thaeri
1

#11, på båda sidor har han minst en katt som inte hör till den gamla svenska stammen, för maskning är en relativt ny grej i det här landet

Men det kan betyda tjugo generationer bakåt eller mer, och med "relativt ny" så inom de senaste hundra åren eller så. Och förfäderna som kom utifrån kan lika gärna varit huskatter från ett ställe där anlaget förekommer naturligt som raskatter.

Maria
0

#8 Det är väl just det som utmärker en huskatt. Att de är udda😉

/Maria

Tyrisen
0

Det är en "vanlig huskatt" men absolut unik, som dom alla :) Tycker hon ser normal ut i storleken, dom kan ju vara väldigt olika.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Cherrywhisper
1

Nej jag nöjer mig absolut med hon är en vanlig huskatt annars hade jag köpt mig en raskatt istället för att ha räddad henne 😃❤️

Hon är mindre i verkligheten, speciellt när man tänker på hur smal hon är, fast det inte syns pga av hennes tjocka päls som gör så att hon ser normal ut 🙂

Wellcraft
0

Otroligt vacker kisse, kan hålla med om att hon ser väldigt speciell ut :) Snygging där. Men säger som de andra, huskatt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Belimas
0

Min Luna, som också är en långhårig huskatt, är också rätt så nätt och väger inte mycket men all hennes päls gör att hon ser större ut än vad hon är =)