Katt och allergi - HJÄLP
I slutet av juli tog jag hem en kattunge på prov, vi var inte säkra på att det skulle fungera då min mamma är (VAR) lite allergisk.
Jag har som min egen del av huset. En hall med egen ingång, toalett, bastu, ett litet rum och så mitt rum som är lite större. Så kisse rör sig inte i hela huset… Det har gått jättebra fram tills nu…
Mamma har blivit superallergisk. Hon hostar och det piper när hon andas, får inhalera flera gånger dagligen och käkar allergitabletter… Jag har så dåligt samvete, och jag har inte heller hjärta att bara göra mig av med min katt. Jag har kärat ner mig i honom totalt, och det har funkat så himla bra i flera månader…
Jag är noga med att städa, vädrar och grejar… Vad ska jag ta mig till…? Mamma pratar om att flytta…, då är jag den som ORSAKAR att hon och pappa i princip skiljer sig och jag väljer alltså katten över min egen mamma… Känner mig helt hjälplös och det låter helt sjukt.
Min katt är min bästa vän, min bäbis och min tröst när jag är ledsen. Han är mer än bara en katt. Jag klarar mig inte utan honom…
Kan inte heller flytta hemifrån, går sista året på gymnasiet och har ingen egen ekonomi förutom CSN studiebidrag på 1050 i månaden…
Jag tar snart med mig katten och flyttar in i ett tält nånstans,…
#1 Känner du någon som skulle kunna ta hand om katten tills du kan flytta hemifrån? I annat fall kanske du kan få kontakt med en "fosterfamilj" i närheten av där du bor? På så vis vet du ju att du kommer få ha kvar katten men att även din familj mår bra.
Knepig situation…😕
Jag kommer inte kunna flytta förrän till sommaren, då tar jag studenten och kan fixa ett jobb/vikariat… Det är länge dit, och han är bara 5 månader. Missar hela uppväxten känns det som, vill ha honom med mig då han betyder så mycket för mig.
I staden där jag bor är det i princip omöjligt att hitta bostad…, det här är så fruktansvärt jobbigt. Jag kan bara inte göra mig av med min katt.
Är det konstaterat att din mammas nuvarande symptom verkligen är orsakade av katten så det inte ligger något annat bakom de symptom hon har just nu?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
hur gammal är katten och är han kastrerad? fertila är ju mer allergiframkallande n kastrater.
våtmoppa ofta (dammsug ej).
#3 Hon är kattallergisk, men hon är också lite förkyld nu och har nyligt slutat röka… Så det är nog allt som spelar in, och kattallergin förvärrar det.
#4 Kisse är ca 5 månader, jo jag hade för mig att jag läst någonstans att fertila (speciellt hankatter) avger mer allergener. Ska boka en tid för kastrering snart, tänkte ringa vet. till veckan… Jag dammsuger aldrig, drar bara golvet med en swiffer med engångsdukar som man slänger, å moppar sedan…
Köpte även ett medel, petalcleanse eller vad det nu hette. Giftfritt… Läste en del om det och att många blivit hjälpt utav det, kanske kan vara en lösning den lilla tid jag fortfarande bor kvar här hemma. Man fuktar tydligen en trasa och stryker på katten, både medhårs och mothårs… Sen kan man ju tycka vad man vill om det, men det stod att det vårdar kattens hud och päls. Ska strykas på 1 gång i veckan, medlet skulle tydligen kapsla in allergenerna eller nåt… Vi får se.
En kattallergiker jag känner tål min katt bättre än andra katter. Då jag aldrig hört talas om att perser är en allergivänlig ras så tror vi att det beror på att min katt badas regelbundet. Kanske värt ett försök?
#6 Har aldrig badat min bäbis, kan vara värt ett försök som du säger. Trots att han kommer hata mig.. Tips på bra schampo? Han är korthårig.
Kan vara värt att dammsuga med HEPA filter med. När man dammsuger sugs ju damm och hår upp istället för att hamna på en trasa + flyga upp runt omkring. HEPA-filter ser även till att hår och dyl inte blåser ur dammsugaren igen.
Hur hanteras smutstvätt? Om era kläder och sängkläder tvättas gemensamt kanske de sprider vidare hår och liknande?
Och en fosterfamilj tills du kan flytta hemifrån är inte alls en dålig ide. Jag vet att det känns tråkigt, men istället för att tänka att du missar hela uppväxten, tänk att du ändå har 10+ år tillsammans med katten sen när du kan flytta! Det är inte så länge kvar tills du tar studenten :)
vart bor du
#8 Det konstiga är att han inte släpper något hår, har aldrig någonsin sett hans svarta hårstrån någonstans. Inte ens om man försiktigt "drar" lite i pälsen lossnar det, köpte däremot en FURminator. Då släpper det lite, kör med den ibland…
Smutstvätten tvättar vi gemensamt jo, kanske vi inte borde göra. Inte tänkt på det faktiskt… Har för mig att det finns något speciellt tvättmedel som tar bort eler iallafall minskar allergenerna? Kan ha fel…
Jag är så pass ego så min katt ska ingenstans… Idag har läget varit bättre, ska prova petalcleanse när jag får hem det och förvärras läget får jag se till att flytta. Har fått erbjudanden hos både min kusin och min bror som har bagarstugor och grejer över…, allt löser sig alltid. Oftast iallafall.
Mamma älskar min katt, hon har själv haft katt när hon var yngre men blev allergisk… Hon tycker det är jättetråkigt och en stor del av allergin har hon sig själv att skylla då hon ska vara och gosa med kisse ibland, hon kan bara inte låta bli… ❤️
#9 Inte relevant då jag inte tänker sälja eller sätta min katt i fosterfamilj, han ska stanna hos mig för alltid.
Usch då, vilken jobbig situation du har hamnat i Meduza. Jag känner med dig att när man har kärat ner sig totalt i sin lilla katt så vill man inte lämna den någonstans.
Kan det vara som så att din mamma klappar din katt ibland ändå? För min bror är nämligen kattallergiker. Rejält. Men han har nu själv 2 katter och om han inte håller på och klappar dom hela tiden (Fast han får ändå använda din inhalator varje dag) så mår han inte dåligt. Sedan även om din katt inte fäller så är det inte det som gör att folk är känsliga mot katter, det är så att säga hudpartiklarna som gör folk allergiska. Dessa partiklar flyger i luften utan att man ser dom. Det du kan göra då är att sätta upp filter på dörren där det finns glipar så att inte dessa partiklar går över till din mammas del av huset.
----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse
R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se
10 här försöker jag hjälpa dig så får jag skitt varför
#11 Ja det är verkligt jättejobbigt…
Jo som jag skrev kan mamma inte låta bli att ibland gosa lite med kisse då hon tycker väldigt mycket om honom, hon är hans "mormor" och ser honom som sitt lilla barnbarn. Vi är djurgalna i den här familjen…, allergier är så fruktansvärt onödiga :(
Filter på dörren? Hur menar du då?
#12 Jag har inte gett dig någon som helst skit. Jag bor i den nordligaste delen utav Sverige men det är inte relevant anser jag då min katt inte ska någonstans. Jag ber om ursäkt om du tog det dåligt…?
Aha, missade nog den kommentaren. Men jag förstår ändå att hon vill gosa om ni är så förtjusta i djur. Även om hon kanske skulle må bättre att låta bli,
Eftersom du har ett egen del av huset så antar jag att du har minst en dörr mot din mors sida av huset. Om du sätter antingen typ handdukar eller något annat finmaskigt som gör att inte partiklarna går igenom de glipar som finns i dörrarna. Typ ovanför dörren och i nederdelen av dörren. Kanske även i dörrhålet.
----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse
R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se
Stå på dig och behåll katten för allt i världen! F övr tycker jag din mamma i viss mån får skylla sig själv, om hon prompt måste hålla på och gosa med katten. Alla andra omständliga åtgärder som du tvingas göra för att hålla kattallergener åtskilda från din mamma, är ju helt verkningslösa så länge hon envisas med att fortsätta gosa med katten.