Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3090 ggr
[trazy]
0

Rusian blue katt

skall köppa en måndag hur är de vad skall jag tänka på när det gäller denan rasen hittar inget på nätet

Linnea
0

Har den stamtavla?

Skynda långsamt så går det fortare.

[trazy]
0

1 ja men är det viktigt det är väl en katt ändå? Eller vad menar du förklara o frågan var hur de mera

Maria
1

#2 Jag tror du svarar dig själv rätt bra där😉 Det är ju som sagt en katt.

Läs på så mycket som möjligt om katter i allmänhet och så kan du säkert få goda råd från uppfödaren och vad som är mest rastypiskt hos denne katt.

/Maria

[trazy]
0

våre konstigt om det var hund eller råta skämt men jag menar vad är speciellt med de min första ras katt så orolig snälla hjälp mig

[Lilyz]
3

#4 Köper du en raskatt som inte har en stamtavla har du blivit lurad för: ingen stamtavla = Ingen raskatt. Därför är det viktigt att katten har en stamtavla det är dessutom lite som ett kvitto på att katten fötts upp på ett ansvarsfullt sätt, i övrigt så är den såklart en katt som ska tas om hand precis som alla andra katter. 🙂 Som #3 skriver så kan du vända dig till uppfödaren för information om rasen. En bra sida att läsa på om katter är kattstatus.se, där kan du läsa om det mesta som har med katter att göra!

[trazy]
0

5 jag har vanlig bond kat bara undrade om det nåt specellt med denna rasen men förlåt dum fråga

Maria
1

Här kommer en bra länk om kattrasen.

/Maria

[Lilyz]
1

#6 Absolut ingen dum fråga! Men det är en ovanlig ras så därför är det nog lättast att fråga uppfödaren som antagligen har bäst koll på rasen. 🙂

[trazy]
0

tack för alla svar fatta ni inte att man litte orolig

nån som bra förslag till henne

Maria
1

#9 Vad är du orolig för? Vad är det för förslag du tänker på. Mat, lek, sovplats, hur katten ska komma överens med din andre katt, vara inne eller ute osv….Det finns ju tusen frågor så du kanske får precisera mer.

/Maria

annzoo
1

här kommer en länk till en rasklubb för russian blue: http://www.russianblueklubben.se/

Vad är det du vill veta om rasen?

[trazy]
0

10 Mera hur de är 

hur jag får den att koma överens med den andra katten

Maria
0

#12 Det tror jag inte har någon betydelse just rasmässigt. Det kommer säkerligen ta några dagar med en massa morr och fräs.

Bra är att se till att den lille nye katten kan gå undan för sig själv. Något som är bra är att avskärma en dörröppning med ett kompostgaller så att de kan bekanta sig med varandra.

/Maria

[trazy]
0

13 hur långt tid tar det inan de blir väner är honna hona bäst kasterade hona hanne

Maria
1

#14 Det är jättesvårt att svara på men ett par dagar kanske.

Jag tog hem en kattunge i december förra året till vår gamle katt och det tog ungefär en vecka tills de sov bredvid varandra och var vänner.

Båda är kastrerade hanar.

/Maria

[trazy]
0

15 tänk om de aldrig blir vänner då

Belimas
1

Den risken finns alltid, det är inte alla katter som kommer överrens med andra katter.

Hur lång tid det tar kan vara allt från ett par dagar som #15 nämnde upp till flera veckor eller i värsta fall aldrig då. Min nuvarande skulle aldrig acceptera en till katt medan de jag hade tidigare snabbt bekantade sig med varandra och sedan var bästa kompisar.

[trazy]
0

vad gör man om de inte kommer överens då

Maria
0

#18 Du får kanske ta ett snack med din uppfödare.

Är det inte lite sent att tänka på sådana här saker om du ska hämta katten redan på måndag?

I vilket fall så brukar det för det mesta gå bra. Jag har aldrig varit med om att mina katter inte accepterat varandra. Det händer men är inte så vanligt.

/Maria

[trazy]
0

19 tankar kom nu i o med att jag flytta om 2 v tänkte kanske mera stresade då

Fridaaaa
2

#20 Vänta med att ta hem nya katten tills du flyttat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[trazy]
0

21 det går inte så den nya katen får bor hos mamma

[trazy]
0

21 den måste verkligen omplaceras

Fridaaaa
0

#23 Är det så akut att det inte kan vänta 2 veckor då alltså?

[trazy]
0

det kan det någ 24 skall höra har betalt o allt vill verkligen ha den

Fridaaaa
0

#25 Jo men ibland kan det vara bättre att vänta. Om den kan vara kvar hos den som ska omplacera/sälja den tills du flyttat är det ju det bästa, mindre stress & så för katten med

Maria
0

#23 Jag hänger inte riktigt med. Du ska köpa en Russian Blue och nu pratar du om omplacering?

/Maria

Fridaaaa
1

#27 Omplaceringskatten han ska ha kanske är en russian Blue?

Maria
0

Aha🙂

/Maria

[trazy]
0
annzoo
0

Är den omplacerade russian blue vuxen eller kattunge? hur gammal? kastrerad? Hur gammal är din nuvarande katt..

Fridaaaa
0

#30 Vet du inte hur gammal katten är du ska ha? Låter märkligt? Eftersom det står i stamtavlan när katten är född.

[trazy]
0

32 den är 6 månade  precis blev litte fel tyvär

Belimas
1

Vänta med att hämta den tills du har flyttat, det är bara grymt mot katten att hämta den och lämpa av den hos din mamma där den ska bo två veckor och sen tvingas flytta igen och då hem till dig om du nu inte bor hemma hos din mamma och ska flytta därifrån till eget ?

[trazy]
0

34 nej jag bor själv så katten skulle bo hos mamma. Men allt löst nu tack

cattisa
0

Lycka till med nya katten trazy! Det vore kul om du ville berätta lite mer om den senare när ni lärt känna varandra bättre.

Russian Blue är vackra katter, men jag vet inte så mycket om dem.  Någon som vet hur de är till temperamentet? Ofta är väl långhåriga raser någt lugnare och korthåriga mer aktiva? Eller är det en fördom? Isåfall borde Russian Blue vara lite mer aktiva…?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[trazy]
1

rusian blue heter frazy en hona min andra heter trazy en bond kat med sköldpadstecking

[trazy]
1

36 en rusian blue är tillgiven sin husse/matte de blir 20-25 medelålder gilla värme  kan leka med alt papperstus vill övervaka alt du gör

Maria
1

#38 Stämmer det att de har så hög medelålder?

/Maria

ElinaPersson
3

#38 medelåldern är inte 20-25 år på en Russian Blue, tyvärr… Varför får jag en känsla av att du har vart på detta forum tidigare fast med flertalet olika namn? och är det inte så, så ber jag om ursäkt!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Fridaaaa
1

#40 Har exakt samma känsla

cattisa
4

#40 och #41.

Det spelar väl ingen roll 🙂. Huvudsaken här på forumet är ju att vi tycker om katter och kan hjälpa varandra att ta hand om dem på bästa sätt. Och det är vi bra  på!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[[pimey]]
0

Nja russian har samma medellivslängd som en vanlig katt

[trazy]
0

40 och 41 nej absolut inte varför tror ni det 40 då skall du ber om ursäkt och vad hadde det spelat för roll? Sluta trolla nu😂

[trazy]
0
Fridaaaa
2

#44 ? Ingen av oss har trollat.
Påstår saker? Påstår saker som inte stämmer? Vi har bara undrat inget annat. Vad spelar det för roll att vi tror att du varit här innan, är väl inget att bli ledsen av? Och påstår saker som inte stämmer?

[trazy]
0

46 jag tänker inte debatera denan saken för tråden handlar inte om det utan nåt helt annat kan vi hålla oss till ämnet tack

Fridaaaa
1

Tänkte du skrev att en kompis behövde "bli av" med två russian blue, syskon till dina? För har din katt du ska ha inte stamtavla heller så är det en huskatt.

[trazy]
0

48  jag vet 48 tack för upplysingen och kan inte min har stamtavla men syskon hanar som måste omplaceras vara utan stamtavla huskater???

jobigt försvara sig hela tiden och det orkar jag inte men pm du mig kan jag berätta allt

men i korthet har min stamtavla. Dom två andra hanarna skygga toggs från en katsamlare av folk som kan detta tyvär får man ej med sig stamtavla då desa tjuvparat sig o de kan vara släkt syskon i annan kull nu har jagg försvarat mig vilket jag ej skyldig till och hanar kosta bara  600kr st

[trazy]
0

48 håll dig gjärna till ämnet tack eller pm mig tack på förhand😂

[[pimey]]
2

Då är de huskatter alltså? Ingen stamtavla = huskatt. Hänger inte riktigt med i historien här

ElinaPersson
1

#49 Även om det är en tjuvparning mellan två syskon så går det att få ut stamtavla om båda föräldrarna har stamtavla… Så att det inte skulle gå att få med stamtavla stämmer tyvärr inte. Det är ingen här som hoppar på dig, #48 förklarar sakligt att om inte de två syskonen till din russian blue har någon stamtavla, så räknas det som huskatt. Samma sak om din är utan stamtavla 😉

ElinaPersson
0

#50 Har PMat dig

Fridaaaa
2

#49 Försvara dig? Du har inget du behöver försvara dig mot.
Hänger dock inte riktigt heller med vad du skriver ibland.

[trazy]
0

okej jag misförståt då och viste inte det gick för ut stamtavla då 52,54 nu förstår jag  50 svarat dig. jag vet att utan stamtavla är det bondkater

[trazy]
0

kort  hanar säger hon har ingen stamtavla då de sälskappskater 600kr st däemot mi hona omplaceras och har stam tavla

[trazy]
0

tänkte vi  avsluta tråden nu då den börja blir lång

Fridaaaa
0

Förresten, vad har hänt med dina andra katter? Frasse tex?

[trazy]
0

58 vad menar du inget jag vet nåt om

[trazy]
0

58 vilken frasse

[trazy]
0
Fridaaaa
0

#59 Räcker med en kommentar 😉 Och ett frågetecken (man får tänka på synskadade på ifokus).
Bara en allmän undran.

[trazy]
0

jag tänker ej besvara mera i denna tråden utan bara via pm vidare frase vem är det???? Ni ta mig för nån annan

[[pimey]]
3

Alltså ursäkta men är du av utländsk härkomst eller lider av dysleksi? Du skriver otroligt dåligt att man inte förstår ett skvatt av vad du pratar om?!

[trazy]
0
[[pimey]]
5

Jag har inte antagit att du varit någon annan men det du skriver har inget sammanhang och med det dåliga språket blir det ännu mer otydligt om vad du vill och vad du säger

[trazy]
0

dyslexi

michelle_
3

Det är fortfarande inte nått som stämmer här.

[trazy]
0

68 ni gör mig otroligt lesna ni säger i princip att folk med dyslexi inte får vara här.

desutom avsluta vi tråden här o nu jag fåt de svar jag vill

Fridaaaa
1

#69  det är det ingen som har sagt

[trazy]
0

68 säger att nåt inte stämer vad syfta hon på men nu är tråden avslutad för mig då den spårat ur man mistänker mig för ej vara seriös

Fridaaaa
2

#71 Nu är det du som antar saker, som du inte vill att andra ska göra.

[trazy]
0

okej 72 då beklaga jag att jag missförstår