Konstigt beteende kattunge?
Hej! Jag har haft min kattunge Saga i 1 vecka nu. (Jag har aldrig haft katt innan). I början var hon försiktig men nu har hon verkligen kaxat upp sig. För ett par dagar sedan så började hon få för sig att man skulle jaga henne (?). Hon springer då och gömmer sig och kommer strax tillbaka. Nu till det konstiga - när hon väl springer tillbaka så reser hon nästan ragg (morskar upp sig, liksom kurar ihop sig med ragg och svansen rakt upp - ej fräser) och vänder huvudet snett på ett lustigt vis. Jag uppfattat det inte som att hon är rädd utan mera som lek. Ska man avvärja detta beteende eller är det fullt normalt vid lek? Förstår ni vad jag menar? Kram / orolig

Fullt normalt vid lek.
Det är bara lek och helt i sin ordning. 🙂
Min katt gör nästan likadant. Hon ställer sig och skjuter rygg med päls och svans på ända och hoppar jämfota lite snett en bit ifrån mig. Första gången blev jag jätterädd. Jag fick för mig att hon inte kunde stödja på ena benet! Ända till hon satte full fart mot mig och rusade förbi bara någon decimeter ifrån. Det såg ut som om hon skulle springa över mig! Detta tycker lillkatten är jätteroligt, och gör gärna flera gånger efter varandra.
Hon tycker också att det är kul att bli jagad. Då ska jag springa och jaga henne - rufsa om lite i hennes päls - vända om och springa iväg och helst gömma mig bakom ett hus, uthus ed. Då smyger hon på mig och försöker överraska mig. Ibland går hon runt huset åt andra hållet för att överraska.
Lillkatten fyllde 2 år i somras, men är full i bus som en kattunge!
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen