Nu är kissandet igång igen
Okej. Nu har kisse börjat kissa inne IGEN. Trodde att det var färdigt och löst men tydligen inte.
Vi har flera kattlådor, feliway och specialfoder (för bättre urinvägar, mindre stress). Hon beter sig lugnt och harmoniskt men är inte slö. Igång och mår bra liksom.
Kissandet har pågått i perioder sen jag fick hem henne för ca tre år sen. Har varit tydligt förknippat med stress tidigare men nu verkar hon ugn och trygg.
Har varit hos veterinären flera gånger där vi tagit urinprov + blodprov + ultraljud som inte visat något större fel. Har gått på antibiotikakur för att det fanns anledning till det för ca 6 månader sen. Därefter har det varit helt ok.
Förra veckan kissade hon på golvet i badrummet (på en handduk som ramlat ner) och jag bokade direkt en tid hos veterinären för att ta nya prover. Vi tog ett urinprov som var som det skulle. Veterinären rådde oss att avvakta och hoppas att kisseriet var ett engångsmisstag..
Nu har det hänt igen fast på en matta, också i badrummet.
VAD SKA JAG GÖRA NU??
Vad finns mer att göra när proverna inte visar nåt och vi redan anpassat liv och hem för att hon ska trivas?
Är det tecken på att hon inte mår bra? Vad ska jag isåfall göra för att det ska bli bättre? Snart ger jag upp.
"På natten är alla katter svarta"
Får katten gå ut?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Antar att katten är kastrerad?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är hon ensam katt i hemmet?
Vilken typ av lådor har du?
Vilken sandsort har du i lådorna?
Hur ofta rensar du lådorna från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Näe tyvärr inte. Vi bor i tätbebyggt område nära en vältrafikerad väg och skola. Hon vågar inte ens gå ut i trapphuset så tror inte det är nån bra idé.
Har ofta fått det förslaget och skulle gärna låta henne gå ute men tror inte det skulle funka i den här miljön. Har en till katt och han går ute utan problem, men han har självförtroende och är nyfiken på ett annat sätt än hon är.
Jag har försökt ha dörren ut till trappan öppen så att hon kan gå ut och nosa, och har även testat att sätta ut henne men hon panikar och flyr in igen.
Ett alternativ skulle kunna vara att hitta någon på landsbygden som kan ha dörrn öppen så att hon får gå som hon vill men det är inte lätt att hitta nån som vill ta sig an en kisse som kanske kissar ner ens hem.. :/
Hon är omplaceringskatt också så jag vet ju inte vad hon varit med om tidigare.
#4 Bor ni för högt upp för en kattstege/ramp ut genom ett fönster?
Omplacering är som sagt svårt och kan dessutom förvärra problemet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Kastrerad
#3 Vi har en katt till och en hund. Vi bor två vuxna personer här. Det finns gott om platser att gå undan på för alla djuren. Klöspelare osv.
Vi använder Peewee. Vet att många är emot det men vi har testat säkert tio olika sorters sand i vanlig låda med och utan huv, och det har inte gjort någon skillnad. Möjligen att de tycker bättre om peewee eftersom det är renare och inte luktar.
Vi har en låda med huv och en utan.
Jag städar lådorna varje/varannan dag med doftfritt diskmedel. Bajs plockas direkt när det hamnar i lådan om vi är hemma (hunden talar om när någon bajsat).
Kanske behövs 1-2 lådor till #6? Har en gammal katt, omplacering, började kissa inne, skaffade en låda till & de blev det mycket bättre.
Städar du ur dem så ofta? Jag tar bara bort kiss & bajs och sedan skurar vid behov, har väldigt tjockt lager sand.
Har du provat 10 cm djupt lager av oparfymerad Extreme Classic Gold Label i minst 3 helt öppna lådor och rensat dessa från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll?
Sajtvärd Katter iFokus
#7 vi har två lådor redan och har inte möjlighet att ha fler eftersom vi bor med öppen planlösning och därför inte har möjlighet att stänga om lådorna. Hunden käkar bajs.
#5 Tredje våningen så går inte. :/
#8 Ja den har vi faktiskt testat! Ska den vara extra bra?
Som jag skrev i #9 så har vi inte möjlighet att ha fler lådor som vi bor nu. Men ena katten gå ute och går i princip inte på låda inne så hon har två lådor nästan för sig själv.
#9 Jo jag vet att ni har det men ibland kan det behövas en mer kattlåda än vad det finns katter.
Hur stor är hunden? Tänker om det går att blocka med kompostgaller men göra hål för katterna eller ha kattlådan i en "låda" har jag sett flera ha och sedan göra öppning för katterna?
#11 Problemet är att det inte finns nåt att fästa kompostgallret i eftersom lägenheten ser ut som den gör. Vi har funderat över detta, inte bara för katternas skull, utan också för att vi ville kunna få hunden att inte vara i hela lägenheten hela tiden, men vi har inte lyckats lösa det.
Jag har testat att göra hagar av fyra kompostgaller, klippt upp en ingång och sätta runt lådan men då vill inte katterna gå in där.
#12 Men andra alternativet jag sa då? Fungerar inte?
#10 Det jag beskrev var en optimal lådsituation utifrån katters naturliga behov och beteenden. Extreme Classic gold label är en optimal Kattsand (extra finkornig, dvs mjuk, och klumpbildande) som rekommenderas av kattbeteenderådgivare som har som yrke att avhjälpa felkissningsproblem. Pellets är tvärtom något som avråds ifrån.
Att man resar lådorna tillräckligt ofta (minst 2 ggr per dag) och håller dem fräscha och attraktiva är extremt viktigt.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Jag tänker att din idé med att bygga en låda borde vara ganska samma sak som att göra en låda av kompostgaller?
Var står de befintliga lådorna? Är det i badrummet?
Eftersom hon kissat på en handduk och en badrumsmatta tyder det på att hon vill kissa i badrummet, dock inte i de befintliga lådorna. Alltså är det i så fall den erbjudna lådsituationen det är "fel" på.
Mitt råd är att ta bort badrumsmattan och vara noga med att inte ha kläder och handdukar på golvet. Byt ut de befintliga lådorna till öppna lådor med finkornig, klumpbildande sand och rensa dessa morgon och kväll + när du märker att det finns bajs där. Ha lådorna i badrummet (där går det väl att sätta upp en hundgrind?)
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Nja blir ju inte riktigt samma sak, för då kan man samtidigt förvara saker ovanpå och snyggare än kompostgaller, behöver inte "fästas" någonstanns heller.
Har du kattlåda i badrummet? Kanske kan vara värt att pröva annars? Om det nu inte är så att hunden tar sig in dit. Det kan inte vara så att dom gångerna som hon kissar där hon inte ska, att hunden varit i närheten? Kan vara så att hon känner att hon "måste" gå och gömma sig i badrummet för att få göra sina behov ifred. Tänkte mest för att det varit i perioder. Men det vet du ju självklart bäst själv eftersom du känner till hur dina djur rör sig i lägenheten :)
#16 En står i badrummet och en i matrummet. Badrummet är skyddat från hunden och i matrummet står lådan bakom ett bord så att hunden inte kommer åt. Matrummet använder vi inte eftersom katten kissat ner mattor, stolar och allt vi haft där inne, så där rör sig inga människor heller. Rummet är endast brukat av katterna alltså.
Kan tillägga också att alla ställen där hon kissat är rengjorda efter konstens alla regler.
Ska testa att byta lådor och sand så får vi se. Kan det funka att köpa backar på ikea eller så och ha som låda? Om man ska ha större tänker jag….
Om inte det funkar (eftersom det inte gjort det förut - vi har ju testat oss fram och den vi har nu har funkat bäst). Vad gör jag då?
#19 Om det inte funkar kontaktar du en kattbeteenderådgivare som kan analysera situationen ordentligt och utforma ett individuellt åtgärdsprogram efter att ha fått full insyn i hur kattens livssituation och miljö ser ut genom t.ex. ett hembesök.
Kom ihåg att vara helt uppriktig med hur den faktiska situationen ser ut. Ofta är det i någon till synes obetydlig detalj (för oss människor) problemet finns.
Sajtvärd Katter iFokus
Är det inte så att katter gillar att kissa där man tvättat med citrondoft? I så fall kanske lådorna kan tvättas med något som doftar citron, eller gnugga in lite från en citron i lådväggarna/-botten vid rengöring? Eller är det klorin dom gillar att kissa på? Eller både och……..?
Har du använt dig av t ex ättika vid rengöring? Eller piss-off eller vad dom nu heter? Jag har aldrig provat piss-/urin-off , jag har bara använt ättika för att få bort kisslukten. Katterna känner ju kisslukten även om inte vi känner den, så kanske finns det kisslukt kvar på badrumsgolvet/-mattorna men som hon känner?
Backar från Ikea vet jag att många använder sig av som kattlåda.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Nej, katter gillar inte att kissa där det luktar citron, möjligen klorin och ammoniak.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej, Tacl! Jag vet att jag kan ha blandat ihop det. Jag hoppas jag kan hålla reda på det fr o m nu…. 🤪 Men i så fall är det klorin (och ammoniak) som jag läst att dom gärna vill "kissa över".
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
En liten fundering. Om det är så att ni konstaterat FIC vilket innebär att katten vid stress får inflammationer. Kan det vara så att katten stundvis blir mer stressad än vanligt? Att kattter med FIC kissar på mattor och sådant som ramlat ner som handdukar är inte ovanligt. Katter med FIC kissar gärna på använda kläder, handdukar och så vidare, troligtvis för att de blandar sin lukt med er och blir tryggare på så sätt. Mattor för att lådan förknippas med smärta är heller inte ovanligt.
Om ni ger katten endast torrfoder är mitt råd att antingen byta ut så mycket som möjligt av dem dagliga given mot blötmat om det går eller se till att hon dricker den mängd hon ska utifrån sin vikt. Lek mycket med katten, ska vara avstressande, det i kombination med Zylkene extra vätska och Feliwayen ni har kan absolut göra skillnad. Foder som ska vara bra för Urinvägarna ger sällan den effekten man vill ha om man ger det torra då vatten är viktigt för katter med urinbesvär. Vatten gör att urinblåsan sköljs ur på ett helt annat sätt än när de bara äter torrfoder och då blir det lättare att göra sig av med inflammationen.
Att ni upplever att hon är lugn behöver det inte betyda att hon inte är stressad. Se över om något speciellt händer just när kissningen sker. Se några dagar tillbaka också. Det kan vara ovana ljud i trappan, katter som bråkar utanför, lukter ni tar med er in, besök och så vidare.
Samt följa det andra sagt om lådorna kan säkert hjälpa er att få ordning på problemet.
Lösning för hundarna kan vara svår att fixa men en hasp på dörrarna så de inte kan ta sig in där lådorna står kan vara en idé.
Var hittar man en duktig och pålitlig sådan?
FIC kan det kanske vara, men vad gör man isåfall åt det?
De har fri tillgång på torrfoder och får blötmat två ggr per dag.
Vi tog ett urinprov förra veckan som såg bra ut så ingen fara med uvi iallafall.
Att det kan vara stressrelaterat är jag medveten om, hur tänker du att vi kan lösa problemet om det beror på miljön? Vi kan (vill..) inte flytta, sluta låta folk hälsa på, undvika att städa, omplacera våra andra djur, byta jobb osv. Det är inte rimligt.
Vi har tusen idéer om vad det kan bero på och hur vi ska lösa det och egentligen är det väl bara en beteenderådgivare vi inte testat än…
#25 Börja med att ta bort torrfodret eller ha på extra vätska på bötfodret två gånger om dagen. Man ger katter med FIC smärtstillande, hör med din veterinär. Har de FIC gör det ont att kissa. Kan ni ge smärtlindring vid dessa tillfällen och det hjälper är det ju bra.. Lek mycket med katten. Miljön kan ni göra mer berikande för deras natur,många klättermöjligheter och så vidare. Om andra människor stressar kisse kan man se om godisgiv av besökarna kan ändra sinnestämningen tillexempel. Om ni har tusen idéer på vad det kan vara och hur ni ska lösa det är det ju bara att börja i någon ände!
#25 Kattbeteenderådgivare hittar man genom att googla.
När det gäller felkissningsproblem är det tre saker som kan vara bra att veta:
1. När katten har en stressutlöst akut inflammation i blåsan (FIC) gör det ont att kissa, samtidigt som den känner sig ständigt kissnödig. Det innebär att katten försöker kissa väldigt ofta (vilket då bara blir några droppar åt gången eftersom blåsan är tom), samt att den gärna provar andra och mjukare underlag eftersom "det gör ont att kissa i lådan". Frekventa lådbesök och små mängder urin på andra ställen än i lådan tyder alltså på urinvägsbesvär.
2. Katter är av naturen extremt renliga djur och deras instinkt gör att de är väldigt noga med var i reviret de kissar och bajsar. Erbjuder man en optimal lådsituation utifrån katters medfödda instinkter fixar därför vilken kattunge som helst att bli "rumsren". Katters renlighetsinstinkt är så stark att de oftast kan stå ut med nästan hur undermåliga lådsituationer som helst utan att rata dem, så länge tillvaron i övrigt känns någorlunda trygg. En undermålig lådsituation innebär dock alltid en ständig inre stress för katten.
3. När katter upplever ytterligare stressfaktorer i tillvaron kan denna nya påfrestning bli "droppen som får stressbägaren att rinna över" så att katten inte längre kan förmå sig att använda lådan alla gånger, utan söker andra alternativa och behagligare toaletter, ofta i närheten av den befintliga lådan.
När man ska lösa ett felkissningsproblem måste man alltså arbeta från 3 utgångspunkter samtidigt (eventuella urinvägsbesvär, lådsituationen och miljön), eftersom dessa oftast hänger ihop.
Sajtvärd Katter iFokus
#27 Nu skrev hon ju duktig och pålitlig. Det finns ju hur mycket nötter som helst som påstår sig kunna katter utan att ens ha läst minsta forskningsrapport om katter eller deras beteende, så att googla känns ofantligt trubbigt och osäkert.
#28 Jag har aldrig själv behövt anlita någon kattbeteenderådgivare, men jag har läst mycket om katters naturliga behov och beteenden/problembeteenden och även läst en hel del om hur kattbeteenderådgivare arbetar, så jag vet att deras åtgärdsprogram ser ungefär likadana ut. Googlar man på kattbeteenderådgivare kommer man till de(n) mest kända i Sverige och det är bra nog anser jag.
Vill man hellre vara sin egen kattbeteende-detektiv kan man börja med att läsa kattbeteenderådivaren Vicky Halls böcker (Särskilt "Cat Confidential"," Cat Detective" och "Cat Counsellor"), titta på kattbeteenderådgivaren Jackson Galaxys programserie "My Cat From Hell", eller läsa vår svenska kattbeteenderådgivare Susanne Hellman Holmströms bok "Din katts beteende".
Sajtvärd Katter iFokus
okej om FIC innebär att katten får stressrelaterade INFEKTIONER och därför kissar utanför är det inte det. Hon har som sagt tagits prover på som inte visat någon infektion. Tänkte mig snarare att hon isåfall kissade direkt pga stressen.
Precis, jag tänker mig att kattvetare är av lika varierande "kvalité" som hundinstruktörer, psykologer eller varför inte hantverkare….. Man vill ju veta att man pratar med en vettig och att googla är oftast svårt. Finns ingen organisation eller så för kattbeteendevetare?
Jag ska testa större låda, för det har jag inte gjort.
Men i övrigt har alla era tips mottagits, funderats över och testats redan tidigare.
Om det beror på stress pga miljön som vi inte har möjlighet att dämpa, vad gör man isåfall? Nån form av lugnande medicin? Omplacering? Avlivning?
#30 Det är inflammation och inte infektioner och man kan inte genom prover se om katten har FIC då själva inflammationen inte visar något på prover. Så har prover tagits och inget visar kan det vara just FIC. http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf
Observera att det står små mängder urin, dock säger min veterinär att katter kan kissa normalt även vid FIC. Har även vänner där deras katt kissar normalt och har FIC mellan varven.
#30 Tack för länken. :) Jag har ögnat igenom. Känns inte som det passar in jättebra på henne men jag ska höra med min sambo om han kanske tycker annorlunda, och ringa veterinären och se vad de säger.
Sök mer information på nätet om just FIC, finns mycket läsbart. Hoppas att ni kommer till rätta med problemet.
#30 Eftersom du tycker att det verkar svårt att googla gör jag det åt dig:
Sajtvärd Katter iFokus
#34 jag kanske misstolkar tonen men tycker du uttrycker dig lite drygt. Jag tror att de flesta med internetvana vet att det inte är jättelätt att veta vad av allt man hittar när man googlar som är nåt att ha. Tack för ditt engagemang och länken iallafall.