Lite frågor angående kattungar!
Hejsan allihopa!
Jag kom och tänka på en liten grej. Är alla kattungar rumsrena innan de är leveransklara(12 veckor) Har funderat över att skaffa en kattunge då det blir lite ensamt här(var inte oroliga jag har läst på så det nästan spricker!) Men nu frågar jag er kunniga Är de kattungarna rumsrena när man får hem de(12v)? Nu har jag hittat en katt men ägaren säger att katten inte är vaccinerad den är 12v nu, är det försent eller kan jag fortfarande vaccinera den själv?(hos vet):)
Alla mina har varit de men är kattungen 12 veckor och inte ens vaccinerad hade jag dragit öronen åt mig. Du bör köpa en kattunge som minst är vaccinerad, id-märkt och veterinärundersökt.
1# Ringde nyss veterinären, han säger att det inte är försent för en vaccination och att jag borde vaccinera den så fort som möjligt. Jag har dock fastnat för denna katt :)
1# Lär sin kattungarna automatiskt av modern att bli rumsren? Eller hur funkar det? :D
#1 hur mkt betalar du för katten? kräv veterinärintyg! Det är varken billigt eller kul att få hem en sjuk katt.
4# 1000kr. Från blocket, det är så mycket katter som behöver hem så kollade först där och fastnade för katten! Han säger att den kommer vara avmaskad innan vi får den men inte vaccinerad.
Kattungar ska vara rumsrena annars är det oftast något som är fel. Jag skulle inte köpt den katten. Även om du har fastnat för den så ska man INTE stödja den sårtenst avel!! Köp en kattunge från någon som är seriös! Själv skulle jag aldrig köpa en kattunge från någon som inte testat sina katter och som inte vaccinerat, besiktigat och id-märkt sina kattungar. Eller gör en godgärning och adoptera från ett djurhem.
7# Jo, men det är många kattungar på blocket som behöver hem med. Men vi får se, får fråga honom ikväll. :)
#8 ja det är klart att det är men saken är att man inte ska stödja oseriös avel! Jag tog i. En hemlös katt som var dräktig, och jag vaccinerade, chipmärkte och besiktigade kattungarna och jag sålde de för 1000kr. Så du kan få en kattunge som är vaccinerad och idmärk och undersökt av en veterinär för samma pris som en katt som kan vara sjuk.. Slutar folk köpa katter från oseriösa människor så fattar de att de inte får se sålda och måste kastrera sina katter.
8# Jasså? Jag förstår vad du säger. Får ta ett snack med honom. Men tack! :D
#5 är du medveten att de sk uppfödaren sätter pengen direkt i fickan. Katten kommer mest troligt ej vara avmaskad även om uppfödaren sagt de. Antar att katten är långhårig?
12# Jag tog ett snack med honom igår och sa till honom att jag vill ha katten avmaskad innan jag fick den och han svarade med att det kunde han ordna medans jag själv får betala för vaccinationen. JA katten är långhårig hur visste du det? :)
Då tycker jag att du ska se till att vaccinera katten INNAN du hämtar hem katten.Se till att den besiktigas och ID-märks samtidigt.
Stolt ägare till tre La permer
När du fått hem katten kan du börja med o ha den i ett rum med mat, leksaker, klös bräda och lådan i. Gå in till den ofta o kela, efter ett tag kommer hen fatta och du är det bra o börja vänja den att vara i hela huset/lägenheten. :)
Hon visste att katten var långhårig för att folk ser ett sätt att tjäna pengar på dem! Och då gör de inget med katten innan leverans. Och även om katten är avmaskad så kan du ändå behöva avmaska katten när du har haft den ett tag. Och han väljer antagligen de billigaste som finns på Apoteket, vilket inte röker om mamma katten har fått gå ute. Och jag hoppas att du planerar att kastrera din katt?
14# Det kommer inte att vara möjligt då jag står för kostnaden av vaccinationen och han för avmaskningen.
15# Tack för tipset! Det är en hane! :)
16# Ja jag har tänkt att kastrera honom, han ska även vara en innekatt då jag bor i lägenhet. :)
Mot vad skyddar en avmaskning?
Det hade varit viktigare för KATTUNGEN om den var fullvaccinerad innan flytt, då har KATTUNGEN skydd mot smittsamma sjukdomar.
Självklart är den långhårig om du ger 1000kr för en ovaccinerad, omärkt och ej veterinärbesiktigad kattunge.
Katter kommer aldrig få högre status när köparna inte bryr sig mer om vad de köper
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
19# Jag har ringt veterinären och för honom tyckte han att det aldrig är försent att vaccinera. Han ville att vi skulle vaccinera så fort som möjligt vilket jag kommer att göra.
#20 Nej det är aldrig försent att vaccinera, men varför tror du han rekommenderar att du gör det så snart som möjligt?!
För att kattungen saknar skydd mot smittsamma sjukdomar, som bla är dödliga
Vad får du för dina 1000kr? Långhårig päls och avmaskning för 50kr….
Om du är påläst borde du veta att vaccinering och veterinärbesiktning är det viktigaste när du köper en katt
21# Nu tycker jag du borde lugna ner dig. Är det din katt? Nu har du get mig info och tips vilket jag uppskattar. Sedan att du blir arg och upprepar saker jag redan vet hjälper inte. Jag kommer att ta hand om katten så gott som jag katt, den kommer få veterinärsvård när den behöver då den är under min tillsyn. Jag kommer kastrera honom och ge honom ett bra hem. Vad mer begär du ur denna situation? Som sagt jag tackar alla för era tips! :)
Vad vi begär?
Att folk började ställa krav när de köper katt, att de höjer statusen genom att kräva saker av säljaren, att folk inte stödjer BYB
Det är ni som ser till att katten aldrig blir mer värd i folks ögon
Det gäller ju att ta sitt ansvar som köpare och inte bara som ägare.
Seriösa uppfödare är petiga när de väljer vilka katter de ska avla på. Bland annat tittar man på ärftliga sjukdomar flera generationer bakåt. Man är också rädd om honorna. Man låter de inte föda hur många kullar som helst och de får vila upp sig ordentligt mellan varje kull. Det ligger mycket arbete bakom varje seriöst planerad kattunge!
1000 kr för en kattunge där uppfödaren knappt engagerat sig är MYCKET pengar. Det gör det lockande för uppfödaren att ta kull på kull för att tjäna lätta pengar. Det skapar snarare FLER ungar som behöver hem än tvärt om..
Tänk på tonen i tråden!!!
Vill man upplysa någon och lära någon något nytt som den tar till sig lämpar sig en trevlig ton.
Alla vet inte allt om katter, många är nybörjare även om de börjat läsa på. Så skärpning i tonen.
26# Håller med, blir inte så trevligt när det blir såhär. Tror inte heller folk kommer vilja fråga frågor då folk håller på såhär. Det är en grej att säga att någon har gjort fel och berätta för den vad den borde gjort. Men att sitta o hålla på och ifrågasätta och "skälla" ut någon speciellt när någon är ny är inte trevligt.
Jag håller med både de som har poängterat vikten av att TS bör se till att kattungen är åtminstone grundvaccinerad men också de som poängterade om tonen i tråden.
Till TS:
Jag kan förstå att det är jobbigt att läsa dessa hårda ord men grejen är att alla här på forumet värnar om katten och framför allt kattens status som idag inte är något att hänga i granen då katten som djur i mångas ögon fortfarande är en "slit och släng-vara".
Jag förstår att du inte är en av dom som ser katten som det och att du säkerligen kommer göra allt för din kattunge men ALLA kattägare/älskare måste hjälpas åt för att på sikt kunna höja kattens status och det kan man då göra bland annat att som köpare kräva att katten ska vara grundvaccinerad, id-märkt, veterinärbesiktad och avmaskad oavsett om katten så kostar 500:- eller 5000:-
Börjar köparna ställa dessa krav så kommer inte Blocket svämma över av diverse huskattskullar och på sikt så lär även antalet hemlösa katter minska med som idag är en allt för hög siffra. Ställer dock inte köparna några som helst krav så kommer dessa BYB uppfödarna att fortsätta avla på sin honkatt för det är ju ett snabbt och smidigt sätt att tjäna lite extra pengar på. Uppfödare som inte gör dessa grundläggande saker värnar INTE om katten som djurart även om de kanske påstår motsatsen och som köpare till dessa så är man även indirekt medverkande till det.
Jag vet hur det känns när man faller för ett djur, been there done that, men ibland måste man tänka mer med hjärnan än med hjärtat hur svårt det än är.
Ja jag har också köpt en huskattunge förut som inte var vaccinerad och dylikt även om det är många år sedan men idag skulle jag inte ens kunna tänka tanken på att stödja en BYB uppfödare, inte sedan jag hämtade hem min pärla från katthemmet för 1½ år sedan. Bara tanken på alla hemlösa katter som alla katthemmen runt om i landet svämmar över av och alla de som fortfarande lever ute i det vilda utan någon som bryr sig om dom. Det får mig att känna mig otillräcklig och jag önskar att jag kunde göra mer men genom att köpa från ett katthem så "räddade" jag indirekt 2 hemlösa katter för när en fick ett nytt hem så innebar det att katthemmet kunde ta in ytterligare en hemlös som var i stort behov av att få omvårdnad och lite kärlek.
Som jag så många gånger brukar göra så rekomenderar jag därför att du avbokar kattungen eller kräver att uppfödaren vaccinerar, id-märker och veterinärbesiktar den alternativt kollar på de närmsta katthemmen runt omkring dig och nej det finns inte bara vuxna katter på katthem även om det tyvärr oftast är dom som blir kvar längst. Vem vet, tänk om din drömkatt väntar på dig där.

Faktum är att en katt behöver inte vara långhårig för att säljas ovacc, obes o inte avmaskad för 1000kr. Vi har en storproducent av kattungar, ja BYB, som har kull på kull, korthåriga huskatter, många även sk skeppskatter. Långhåriga perserblandningar säljs för 2500kr
#13 de flesta korthåriga säljs betydligt billigare än långhåriga. Har aldrig sett en långhårig tex skänkas bort för en krona eller 2. Men oavsett hur du gör så kom ihåg att kolla igenom katten noga innan köpet tex kolla ögon, öron, anus. Känner du revbenen på kattungen tydligt, är slö, skitiga öron eller rinnande ögon ska du definitivt se de som ett varningstecken.
Ge den samma mat till en början, vaccinera och idmärk katten så fort du kan samt kastrera. Glöm inte att försäkra katten samma dag du hämtat kattungen.
28# Jag uppskattar vad du har sagt, självklart ser jag inte katter som värdelösa och kommer att ta hand om min kattunge. Tyvärr kommer jag inte kunna avboka då jag redan vart där och tagit en titt på kattungen. Den verkar frisk, pigg och lekfull. Katten kommer att vaccineras, id-märkas, kastreras och vara försäkrad när jag får den. Den ska även besöka veterinären för att dubbelkolla att den är frisk. :)
Från början skyddas kattungar mot sjukdom av antikroppar som finns i mammans mjölk.När de slutar dia har de inte det försvaret längre.. När kattungen träffar på smittämnen reagerar immunförsvaret och bildar t.ex antikroppar.Då kattungen flyttar till ett nytt hem har den inte fullt fungerande immunförsvar + att den kommer att råka ut för ny smittämnen i det nya hemmet.
Det tar ett tag innan vaccinationen ger full effekt och har man otur kan man dra med sig t.ex kattpestsmitta hem. och då har kattungen inte mycket försvar mot smittan.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.