Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1750 ggr
polgara
2

Mat digivande katt?

Som ni säkert läst så har jag tagit hand om en dumpad hona med 3 kattungar

Jag har ingen erfarenhet med kattmammor som ger di, så nu undrar jag vad jag bäst ska fodra med? Mina andra katter äter Applaws Kyckling torrfoder samt Mjau burkmat, kan hon äta det oxå eller ska hon ha nått extra? Vad är bäst att ge ungarna den dagen dom börjar äta själva? Är ju några veckor kvar dit då de endast är 5 dagar än så länge. Vid vilken ålder brukar ungarna intressera sig av fast föda?

Många frågor har man o fler kommer det säkert o bli så ni kommer bli trötta på mig o mina frågor. Jag har alltid tagit omhand vuxna katter innan o för en månad sedan 2 ungar på 12v, o nu då första gången en kattmamma med ungar

polgara
0

ingen som kan nått om detta?

MonicaLagerquist
2

Jag ger mina honor som har kattungar Mjau blötmat ,sen får de BARF en gång om dagen plus att de får en äggula varannan dag ungefär.

Stolt ägare till tre La permer

kundvagnsgnu
1

http://animail.se/iams-kitten-junior-2-55kg.html 

Kattungefoder funkar bra som mamma-foder också.
I alla fall det här!

polgara
1

varför äggula? Dum fråga kanske, men frågar man inte får man inget veta

Hon har nu fri tillgång på Mjau burkmat, eller jag lägger upp nytt så fort det andra tar slut, hon äter kopiösa mängder. Även torrfoder går åt i massor (Applaws), hon föredrar torrisar framför mjukmaten dock. Vet att hon fått mat lite då o då där hon varit då ägaren ibland kommit på att hon har en katt på ödegården, då har hon fått blåvits hundmat, vilket är helt galet i mina ögon, men iaf bättre än ingen mat alls. Tjejerna som har hästar på bete där har ibland haft med sig torrfoder av nått slag o lagt fram åt henne, då har det blivit Royals foder, det är väl inte heller det bästa alternativet men som sagt bättre än inget, de var oxå dom som hittade henns ungar i en box o kontaktade mig.  Mamma katt är väldigt mager o full med fästingar, får plocka nån i taget på henne för det uppskattas inte så där jätte mkt. Frågan är om hon då klarar sig på bara Mjau o Applaws eller behöver hon nått med mer krut i? Hon kom hem till mig igår o hon är som sagt inte van vid gott om mat med bra innehåll så hon har blivit lite lös i magen, hoppas det går över snart iaf. Gillar inte när folk inte ger sina djur vettig mat, för mig är det en självklarhet. Vad jag stoppar i mig är en sak, men djuren har jag valt o skaffa själv o då ska dom ha bra foder o ett tryggt liv, Får väl ta en sväng till Djurmagazinet, Grizzly eller Arken (beroende på vilken av dom jag passerar först) imorron o rådfråga

sagan
2

Har du avmaskat mamman? Om inte skulle jag råda dig att göra det till att börja med. Annars är det bara att fortsätta ge det du ger och nån äggula och kanske en skvätt grädde då och då.  Äggula innehåller proteiner och fett  ger du det som komplement får hon i sig extra utöver det via maten.

Hime
2

#5 Laktosfri grädde förutsätter jag då.

polgara
0

Har inte maskat henne än, men ska göra det så snart jag hinner till apoteket, glömde av det o nu jobbar jag några nätter o sover således på dagtid, får försöka hinna med det på torsdag när jag har veckans enda lediga dag

Katthemsmatten
0

Kattungefoder till hela familjen - fri tillgång.

Medarbetare Hittekatter iFokus