Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4267 ggr
LykkeLii
3

Torrfoder utan kyckling och fisk?

Har två foderallergiska katter som vill ha lite torrfoder varje dag utöver blötfoder, om de inte får så svälter de sig själva och det går inte. De får d/d, har testat orijen regional red där en fått kanonpäls, piggare och allmänt bättre. Den andra får klåda och påbörjan av pigmentering som den andra fick innan biopsin och resultatet foderallergi av den orijen. Så den katten får enbart d/d som torrfoder. Läser att JWs kalkon foder ska vara bra, men klarar allergiker av kyckling verkligen kalkon och fågelbuljongen? Vill få tag på ett torrfoder utan spannmål då d/d är dyrt, okej men deras kroppar och päls blir inte bra med det fodret, helst utan spannmål.

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

LykkeLii
1

Veterinärfoder från purina och rc funkar inte, kräks och tappar päls av rc och rasar i vikt av purina.

LykkeLii
1

Inte ziwi peak heller, testat med de vägrar smaka på det :(

Beafer
0

Lider med dig! Det kryllar inte direkt av foder som inte innehåller kyckling eller fisk. Jag har haft väldiga problem med min ena katt som är allergisk. Hon är även helt galet kräsen. Nu försöker jag byta från RC allergifoder till JW anka. Jag är inte övertygad att hon tål det. Så fort jag kommer över en viss mängd med det så blir hon dålig i magen. Ska tillägga att jag har bytt över väldigt sakta.  Så nu är jag på jakt igen. Dom har ju små provpåsar från JW. Du kanske kan köpa dom och prova?

LykkeLii
0

Jag får snart hem provpåsar från JW. Har hittat wildcat Rani och granatapet (zooplus) som kanske också skulle funka. Men såå svårt och jobbigt det är med allergi. Du kämpar på bra! d/d från hills är bra men rexarnas päls blir inge bra. Hur blir det med huden på din? Jäger har ingen allergi men vill få ett foder som alla hemma kan äta. Men upplever han bli mer svettig och smutsig med foder med spannmål.

Perly
0

Har du kollat på hundfoder? Verkar var större utbud som matchar dina behov där, Taste of the Wild ska bland annat ha spannmål, fisk samt kycklingfria alternativ, Sierra Mountain tror jag det är. :)

Alltid Oavsett

Bizi
1

#5 hundfoder matchar inte en katts näringsbehov!

Beafer
0

Jag provade Wildcat Bhadra. Det gick bra i några månader. Sen helt plötsligt så klarade inte hennes mage av det fodret. Då bytte jag till RC allergifoder. Får ont i magen när jag läser vad det innehåller, men jag måste ju ge henne något som hon inte reagerar på tills jag hittar ett riktigt foder som hon tål. Granatapet måste jag ha missat. Ska kolla in det sen.

Min allergikatt har ju fått jästsvamp till följd av allergin. Så henne badar jag rätt ofta med Malaseb. Så jag kan inte riktigt svara på om hon blir lortigare. Däremot så har jag en katt som inte har allergi som också äter av allergikattens foder. På henne har jag märkt att hon blir mycket smutsigare/svettigare av fodret med spannmål i.

Om du skulle vilja prova Bhadra så har jag tre oöppnade säckar här hemma. Tänkte annars ge dom till ett katthem om dom vill ha,

Beafer
0

Just det, har även några flak Catz finefood (blötmat) kanin och lamm. Luktar ve och fasa och allergikatten vägrar ens smaka på det.

LykkeLii
0

Jag ska nog lägga in en beställning nu på Granatapet anka och håller tummarna, då det inte är kyckling och fisk i det, samt spannmålsfri. Det är verkligen nu man märker djungeln av foder samt att de flesta innehåller kyckling och fisk. Catz finefood lamm och kanin är något som mina äter, men tyvärr så har en av rexarna fått knallröda öron med klåda av det.

Testa ge allergikatten JWs lamm/blörfoder i påse. Det bästa som finns enligt mina katter :)

Beafer
0

Jag vet! Det är så man vill slita av sig håret ibland. Jag har till och med skrivit och frågat Mjau om dom har några planer på att tillverka blötmat med endast en proteinkälla. Men icke! Jag har provat den. Den ena katten tyckte att den var sådär. Hon åt iaf. Men allergikatten vägrade smaka. Så typiskt. Blev så himla glad när jag hittade blötmat med lamm och tänkte att det måste ju funka! Det går ju inte att lura henne genom att blanda i något gott heller,