Min pappa vill inte skaffa katt..
Hej
Jag har en hund (shabrador) Men har alltid velat ha en katt, men min pappa är alltid så negativ när jag vill ha något tex när jag frågade om hamster '' Vi ska inte ha några råttor..'' och '' Dom är jobbiga på natten'' Men när han vill köpa sitt, så gör han det, direkt typ… Han har berättat att han hade hamster, katt, fiskar, undulater, hund mm Men ändå säger han, jag vill inte ha något mer än en hund, det räcker.. Blir ledsen inombords.. Och nu frågade jag om katt och då säger han, jag gillar inte katter! … Hur ska jag övertala honom om att skaffa katt (ska inte skaffa förrens om 3 år men vill ändå förbereda lite..) Och han dissar nästan alltid mig.. Han säger, vi köper en till hund till sommaren, och då blir jag själv klart jätte glad. Men en vecka senare typ, säger han men då behåller vi inte den utan ger den till din syster sen när hon flyttar..,.:(
Tyvärr så är det så att föräldrarna bestämmer vilka djur som ska skaffas i familjen om inte barnet är myndigt. Jag tjatade också om att få ha djur såsom katter och kaniner men det var tyvärr bara att vänta tills jag blev 18 och flyttade hemifrån och kunde köpa mina egna djur. Mina föräldrar vägrade skaffa djur.
Håller med #1, det lär inte hjälpa att tjata (det kommer troligtvis ha helt motsatt effekt, det hade det haft om jag hade varit din förälder i alla fall) och ska ett djur införskaffas så ska alla i hela familjen vara med på det och i det här läget innebär det att även om det blir "din" katt så kommer ändå din pappa att ha huvudansvaret för den då du är omyndig (antar jag i alla fall).
Glädjs åt din hund och läs på mycket om de olika kattraserna, katter i allmänhet och deras behov samt skötsel och allt annat tänkbart under tiden samt börja spara pengar så du har till inköp av katten samt alla tillbehör och en liten buffert över tills den dagen du har flyttat hemifrån och kan köpa din drömkatt.
Tjat skulle inte funka på mig om nått av mina barn skulle vilja ha ett eget djur det som möjligen skulle funka på mig skulle vara att barnet som vill ha djuret börjar ta mer ansvar hemma för att visa att h*n kan ta hand om ett djur, att barnet skulle börja spara skulle också vara ett plus och ett sätt att visa ansvar.
Att du börjar ta mer ansvar hemma, börjar spara och som #2 säger börjar läsa på om katter kommer ju att hjälpa dig förr eller senare hursom.
l'm back