Katt som inte tuggar ordentligt?
*vet inte om detta är i rätt kategori, ni får gärna säga till isf* Hej, min ena katt äter inte ordentligt. Eller jo, hon äter, men hon tuggar nästan inte alls! Hon tar ca. tre tuggor och sväljer sedan resten helt… Vi anar att hon har något problem med tänderna, men veterinären har inte märkt något varje gång vi farit till dem, och de brukar kolla tänderna, men tror ni att vi kan fråga om de tar en ordentligare koll nästa gång? Och vad tror ni det beror på?
Ett liv utan djur är inte värt att leva
nu skall jag vara försiktig utala mig. Kan beror på många saker de sterssade över har ungar,rädda för nåt ont nån annan stans ja odeligt många saker
Katter bara krossar stora bitar.Tuggar gör de inte.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Okej, men sedan spyr hon alltid upp den, det är därför vi är lite osäkra, samma sak med torrfoder, men det sväljer hon helt medansvar andra katten tuggar ordentligt…:/
min katt tugar alltid vad fatta jag ej🤓
Mina ena katt slukar oftast torrisarna hela så när hon bara var liten kattunge for jag till veterinären med henne.
Min katt är lite av ett måndagsexemplar och hade 5 tänder mer än normalt men veterinären såg inga problem med det och att hon svalde torrisarna hela var heller ingen fara, en del kissar och även hundar gör så. Nu är min kisse över 8 år och slukar fortfarande oftast torrisarna hela 😃
Däremot om din katt alltid spyr upp sin mat bör ni kolla upp det med en veterinär. Äter hon fort? Även om min slukar torrisarna hela äter hon lugnt. Kanske ni kan sprida ut torrisarna på tex en rund bricka så tar det lite längre tid för kissa att äta.
Hon slukar inte riktigt, men hon äter nog lite snabbare än vår andra katt, just för att den andra tuggar. Men vi ska nog kolla upp med vetten nästa gång och be de göra en ordentlig titt.:)
Mina katter tuggar inte sin mat så värst mycket. När de får kycklinghjärtan sväljer de dem hela om jag inte klipper hjärtana i bitar. Katter spyr ju ibland och det händer att när någon av mina katter spytt ligger det helt otuggade köttbitar i spyan. Ge katten mindre mat åt gången så att den inte kan slänga i sig så mycket på en gång. Torrmat är nog i fall som detta ett sämre alternativ än blötmat.
#7 men det är det att om vi skulle ge henne mindre mat i gången skulle hon ta den andra kattens mat, hon får en halv påse åt gången och den andra en hel, vilket betyder att hon får mat fler gånger om dagen.
#8 Har man mer än en katt måste man övervaka deras måltider så att var och en får en lagom portion. Du får väl mata henne med en sked, en liten tugga i taget. Jag skojar inte. Vad får dina katter för mat?
#8 de får Lats.
#10 Vet inte vad Lats är.
Det kan vara idé att byta foder om de kräks. Mina tål inte alla sorter heller.Jag har fått prova mig fram 🙂
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Vi har testat många olika sorter, och denna är den hon kräks minst av…:/
Har du provat att ge katten rått kött till åtminstone hälften av maten några veckor?