Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8880 ggr
[Liinda]
0

Sår på nosen (varning för läskig bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hämtade katten för 1 vecka sedan, då var såret mindre men skitigt och sårskorpa på. Det ser ut att läka och varje gång vi tvättar det eller kattungen själv tvättar sig så bara faller sårskorpa och allt av och ser ut såhär. Har pratat med veterinär i Fredags som sa avvakta eftersom såret inte är så gammalt och kattungen är pigg. Men jag ska ringa imorgon och få tid ändå för det här ser så förbannat läskigt ut! Har aldrig sett liknande förut på katt! Meningen med tråden då, HJÄLP mig med era tankar om vad detta kan vara eller varför det inte läker! Är så rädd att få en okunnig vet eller så är jag sånt kontrollbehov att jag känner att jag vill ha lite tips i bakfickan ifall vet inte vet.

[Liinda]
0

Kan ju tillägga att katten var full i mask när den kom och har en svullen lymfkörtel.

Mari
0

Är det inte vid herpes katter kan få sår kring nos och ögon?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
0

Jag vet inte, har ingen erfarenhet av herpes på katter.

[Liinda]
0

Ingen som har en aning?

Myrrami
0

Jag kan ha fel men sätter sig inte herpes mer vid slemhinnorna. I ögon, i nos eller i munnen.

Men om han kommer åt att tvätta på det så kan det bli svårt att få det att läka även om det är ett vanligt sår. Kanske skulle sätta tratt på honom för att se om det hjälper. 

Vätskar och rinner det eller torkar det när han låter det vara?

[Liinda]
0

Det torkar och får sårskorpa när han låter det vara. Försökte med tratt i typ 10 min men han fick ju panik och stoppa in tassen vid huvudet.

Bizi
0

Ha tålamod med tratten, de vänjer sej.
Alternativt prova en sånndär nackkudde (elelr va de heter).

Tillägg: En sånnhär! http://vetzoo.se/radgivning/uppblasbar-skyddskrage/anvandning-och-anskafande-av-uppblasbar-krage-katt

sagan
0

Prova att ta en papptallrik istället för tratt. Det fungerar oftast bättre. 

Sökte på herpes och katt på google och då kommer det upp bilder som i viss mån kan likna det din kisse har. Men tycker nog att du ska rådfråga en annan veterinär om det inte blir bättre.

Hoppas att han snart blir bra igen!

polgara
0

Är det herpes så är det ett virus så det är bara o vänta ut, var med min nya kattunge till veterinären idag o han har kattsnuva, orsakas av herpes bla, bara se till att katten har rena luftvägar o se att den äter o dricker.

Det kan vara så att din kisse har haft snuva för det är inte ovanligt med sår runt näsan då

[Liinda]
2

Tack för alla svaren!

Nu har vi varit hos veterinären och tagit alla möjliga prover.
Han har en aggresiv bakterie i såret och inflammation. Så nu blev det antibiotika i väntan på svar på exakt vilken bakterie och tratt på.

Blev rekommenderad att inte tvätta, veterinären märkte precis som vi gjort att såret är väldigt känsligt och börjar blöda och allt faller av. Så ingen tvätt, känns konstigt men förståligt.

Vi fick en mindre tratt som vi testar med och ser om det funkar, om det inte funkar så ska vi absolut testa papperstallrik. 

Så nu hoppas jag verkligen bara att det läcker som det ska och det fort så han slipper tratten lille plutten! :)

[Liinda]
0

Alltså jag blir galen, jag fick antibiotikan på pasta. HUR får man i kattungen det? I maten så märker han det, eller finns det något som brukar funka att blanda med? Tips tack! Spruta rakt in i munnen är ju skitsvårt, han får totalpanik! Sen dessutom är det sån liten mängd att det är svårt att se om det blir rätt. Ville ha tabletter men det fanns inte i sån liten mängd.

[Liinda]
0

Alltså jag blir galen, jag fick antibiotikan på pasta. HUR får man i kattungen det? I maten så märker han det, eller finns det något som brukar funka att blanda med? Tips tack! Spruta rakt in i munnen är ju skitsvårt, han får totalpanik! Sen dessutom är det sån liten mängd att det är svårt att se om det blir rätt. Ville ha tabletter men det fanns inte i sån liten mängd.

[Forest]
0

finns ingen doseringsstopp eller vad man kan säga på sprutan? 

Jag har gett medicin i pastaform i färs som jag duttar i lite och sen rullar eller viker över medicinen (gör flera medicin-köttbullar), ger en utan sen resten med medicin i. Testa o se om han tar dessa :)

[Liinda]
0

Jo men han ska ha 0,75 ml så det är väldigt svårt att avgöra vart på sprutan det är. Eftersom markeringarna är på mycket större. Tack får testa det! :)

[Liinda]
0

Hittade ett bra grepp så nu får jag i han utan problem. Ger honom bacon ost precis efter så ser han så nöjd ut och får ner allt! :) Satt mig på knä med honom emellan bena så när han försökte backa kom han ingenstans. Alltid lär man sig nåt nytt :)

Omorika
0

Jag hade också nån antibiotika pasta som jag skulle ge min katt. 

Den sprutan hade en skruvdel som med ett varv var 1 ml själva pinnen var gjord som ett kors så jag räknade helt enkelt kvartar. Tre kvartar/ gång blev 0,75 ml.

Jag spruta först in i munnen men det var för krångligt och jag var rädd att han skulle få det i lungorna eller nått, så sen fick han blandat med köttfärs men på slutet tyckte han att det var så gott att han slicka det direkt från teskeden.