Mamma katt ignorerar kattungar
Hej! Jag tog över ansvaret över en dräktig katt som en bekant hade, han fick jobba på annat ort så hon fick flytta till oss och fick 3 kattungar. Dem är nu 3 veckor och har börjat springa överallt. Sen står dem och skriker efter mamma, hon ignorerar. Ska inte mamma hämta dem, när dem kryper ur boet? Vi får plocka in dem hela tiden för att man inte ska trampa på dem och dem skriker efter uppmärksamhet. Dem har blivit jättefästa vid oss och vill jämt ligga i vårat knä. Hon matar dem i alla fall, men ägnar inte en katt mamma mer tid åt sina ungar? Tack på förhand!
Kolla in min hemsida :)
Nej, inte alltid. De brukar dessutom hitta tillbaka själva.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jamar hon på dem? Så att hon svarar när de piper?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Håller med #1 , när ungarna börjar traska lite själv så brukar mamma hålla ett öga på dom när man inte märker det , hon brukar komma fram när det är matdags och det är viktigast, en kattmamma som inte tillåter sina små att dia är ett jätte jobbigt problem.. Men ger ni dom tillräckligt med uppmärksamhet och tillåter dom komma till er så är det nog tillräckligt, mamma gos får dom när dom tuttar på henne , dom brukar ju somna ihop med mamman då också . Alla mammor reagerar olika när dom fått bebbar.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Okej låter bra! Ja hon svarar när dem skriker och går fram och kollar till dem. Men hon har aldrig burit någon unge. Men det viktigaste är att dem får mat:) Dem får gosa med oss istället.
jätte bra att hon svarar ! det är goda tecken, att hon inte går o bär runt på dom,det är svårt att läsa av djur , MEN jag tror att det är för att hon visar mycket tillit till er , hon ser att ni hjälper att ta hand om dom, tvättar hon dom och så ? :)
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Skulle nog gissa att mamman känner sig trygg med att låta ungarna vara på äventyr!
Hon håller troligen ett mycket vakande öga på dem, även om hon inte bär tillbaka dem till boet. Huvudsaken är att hon ger dem mat och kärlek, om hon skulle börja sluta med det så är det ju nått som inte riktigt stämmer.
Men för att ni ska slippa kliva på ungarna - har ni provat att inhägna dem?
Med kompostgaller och lite plast så kan ni bygga en hyfsat säker inhägnad =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Alla mammor bär inte tillbaka sina små.. sen har jag haft en kattmamma som envisades att släpa sina kattungar i nacken då de fick för långt bort enligt henne men då var kattungarna ca 8-9v :S
#7 Då kan jag tänka mig att mamma katt hade fullt upp. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Så länge hon matar , pratar, och tvättar och inte visar någon aggressivitet mot sina små , är det inget att oroa sig för !
Fixade en inhägnad! Nu är dem 11veckor och snart flyttar. Allt har gått bra :)