Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 517 ggr
jnielsen
0

Introducera vuxen och kattunge

Nu måste vi introducera hittekattungarna vi har med våra två egna, vuxna och kastrerade katter. Kattungarna är nästan 16v och har bott i samma hus, men i eget rum som de vuxna. De har hälsat på varandra eftersom ungarna flera gånger smitit ut när dörren öppnats mm. Vår hankatt är lugn i det stora hela, har fräst någon gång bara. Nina däremot är mer osäker, hon fräser när hon ser dem och är över lag en mer osäker katt som inte gillar förändringar. Hur bör introduktionen gå till? Ska jag flytta in ungarna i ett rum med galler/nät mellan dem och mina? Eller kan man lita på att de "löser det själva" eftersom det hsndlar om ungar och bara släppa ihop dem?

[Emma--]
1

Vissa säger att det bara är att släppa ihop dom, vissa säger att man ska använda en nätdörr. 

Vad som fungerar bäst vet jag inte. Jag släppte bara ihop kattungen med mina två vuxna, och det var ju en hel del fräs osv. Det tog dock några veckor innan jag vågade lämna kattungen tillsammans med dom vuxna katterna. 

Idag skulle jag nog ha valt att testa med en nätdörr först och ta introduktionen mycket saktare än jag gjorde eftersom det trots allt tog 5 månader innan båda katterna acepterade kattungen. Och hon kommer antagligen aldrig bli någon bästis åt dom direkt. 😛