Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1708 ggr
poesi
1

Tips och förslag :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.

Jag får hem min allra första katt om några veckor och tänkte bara höra om ni ville ge mig era bästa tips & råd inför hans hemkomst?
Mina föräldrar hade katt när jag var liten & jättemånga i min närhet har katt men jag har aldrig haft någon själv som sagt var. 

Sedan funderar jag jättemycket på vad jag ska döpa honom till men har inte kommit fram till något som känns 100% rätt. Tänkte att det skulle bli lättare då jag träffat honom irl och igår gjorde jag äntligen det men nä.. jag vet inte. Haha. 
Så om något namn ploppar upp när ni ser bilder på honom - skriv gärna det. 
Gillar "människonamn" eller namn som låter som det. Inte namn som Smulan, Morris, Snuttan osv.

VildaVittra
2

Tycker han ser ut som en Kurt.

Råd? Tja, plocka bort allt från fönsterbrädorna (det där med smidiga katter är total lögn och myt, de är närmare släkt med kylskåp) och skruva en krok i taket där granen sedan ska stå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

poesi
0

#3 Lutar åt att det blir en liten Sixten, men har inte helt bestämt än. :) 

Haha, tack för tipsen. Det där med fönsterbrädor har jag redan tänkt på dock. :)

ElinaPersson
0

Tycker han ser ut som en Wille, Texas eller Oliver (Som i Oliver och gänget)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ellkarusell
0

Jag tyckte Oliver är jättegulligt, som #5 föreslog!

Hm.. Annars; Moltas, Kasper eller varför inte dagens namnsdag Tage?

Wellcraft
0

Tycker det ser ut som en Tampas :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

poesi
0

Tack för förslagen! Känner hundar som heter både Oliver och Moltas så jag tänker bara på dom när jag hör de namnen. 
Åh vad det är svårt att bestämma sig, tur jag har en månad till på mig innan jag får hem honom. :)

Statsmakten
0

Nu vet jag inte om det är en myt att man ska ha "s" med i namnet  för att katten ska reagera lättare, men jag tycker han ser ut som en Svante:)

IceJossan
3

Tja, tips inför hemkomsten är att plocka bort allt smått, även snören. Det som ska stå i fönstret bör sättas fast med kludd/häftmassa eller dubbelhäftande tejp. Kolal upp om de växter du har är giftiga.

Köp hem samma mat och sand som katten är van vid. Sen efter ett par veckor kan du fasa över till ny mat om du ska byta. Mat lämplig för katt är råkost, blötmat utan spannmål och/eller torrfoder utan spannmål och som innehåller minst 80% kött varav minst 20% fett. Inget torrfoder från Ica med andra ord eftersom dessa innehåller mängder med spannmål och ofta även för lite fett. Lightfoder och speciellt foder för innekatter eller kastrerade katter är inte heller lämpligt eftersom dessa innehåller mer spannmål och mindre fett än lämpligt. Ska kissen senare i livet banta är det mycket fett och inget spannmål som gäller :)

Ett annat tips är att i samma veva skaffa en kattunge till. Kattungar har väldigt mycket utbyte av varandra under uppväxten och även under vuxen ålder om de trivs ihop. Jag talar ur egen erfarenhet när jag säger att kattungar är fantastisk söta och roliga men MYCKET jobbiga, och en ensam kattunge har ingen annan att terrorisera än sina leksaker och DIG ;) Du kommer behöva vara hemma de flesta timmar om dygnet, och om du jobbar bör du vara hemma i stort sett all ledig tid eftersom katten bara har dig att umgås med, ingen annan. Man får räkna med anfall i fötterna m.m. Har man istället två katter så håller de varandra sysselsatta även när du inte har ork, tid eller inte är hemma. En katt är ensam så fort du inte är hemma eller inte har tid. Två katter är aldrig ensamma.

Två katter är i regel betydligt enklare att ha, än att bara ha en. Det blir mer kostnader men betydligt mindre "jobb" med två :) Jag kommer aldrig igen ha bara en katt - det har jag inte tid för. Två eller fler kommer jag alltid ha, för de har ju varandra när inte jag är hemma eller är upptagen :)

poesi
0

#9 En utav mina bästa vänners barn heter Svante - så det blir lite tokig. Älskar namnet dock :) 

#10 Tack för alla tips! Jag har redan köpt samma Kattsand som den är van vid och köpt torrfoder hos en jättebra och pålitlig djurbutik här i stan. Kommer dock köpa en påse av det den är van vid nu också, för att senare gå över helt till det jag köpt. 

Jo - jag har tänkt att kanske skaffa en kompis till katten men det blir inte av nu. Jag bor tillfälligt hemma hos mina föräldrar (tog slut med mitt ex - jag letar lägenhet) och det passar just nu bäst med bara en katt. Mina föräldrar har en utekatt - som är ute 90% av dygnet i princip. Han är nästan bara inne och äter. Vi ska se hur det går med min nya kattunge, om jag har tur går dom jättebra ihop och får på så sätt utbyte av varandra, annars kommer kattungen få bo på övervåningen (tre rum) med mig och mammas och pappas katt är bara på nedervåningen.

emmakrlsn
0

Tänkte på Bernard direkt :P Han var sjukt söt hur som helst! Ras- eller huskatt? :)

Se till att gullet vet var kattlådan är och att den inte är för nära maten. Om han ska bo stort nu så kanske det är smartast att avgränsa honom till endast övervåningen  till en början så det inte blir för mycket att ta in? Nu är ju det svårare med en katt än med en hund, men det kan i alla fall vara något att tänka på.

Blanda mellan blöt- och torrfoder. Katter ska tydligen må bättre av varierad kost.

Och är det jättesmart att ta honom på en gång om du ska flytta snart igen? En flytt tar ju väldigt mycket på en katt och kan göra den stressad vilket kan resultera i aggressivitet, kissande på oönskade ställen och så vidare. Förstår att du vill ta honom på en gång - det ville jag med vår katt. Men det kanske skulle vara bra att överväga att vänta om du ska flytta snart igen? Så det inte blir allt för mycket för det lilla monstret. :)

poesi
1

#12 Har i princip bestämt mig för Sixten nu. Får se imorgon då jag ska träffa honom igen. :) 

Har tänkt att endast ha honom i mitt rum de första dagarna, har ett stort rum. Sedan öka från rum till rum allt eftersom han blir vanare att bo här och med mig. 
Har tänkt att ha kattlådan på ena sidan rummet - och maten på andra. Är det bra? 

Jag har letat lägenhet i några månader - och inte hittat något. Verkar inte som att det blir något ledigt än på ett tag heller - så det är minst 4, 5 månader bort innan flytt. (3 månader väntan plus tiden det tar att hitta lägenheten). Så det är inte så att jag kommer att flytta inom en månad - isåfall hade han fått bo kvar med sin mamma tills jag flyttar. 
Förstår absolut din tanke annars! :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Såg en liten Simon…. vet inte varför.

Är man som jag som ändå vill ha saker på fönsterbrädan så fungerar dubbelhäftande mattejp superbra. Litet ps dock, jag har sten-fönsterbräden så vet ej hur det fungerar med färg på fönsterbräden.

Ibland har de små liven så breda rumpor att allt trillar ned 😃

poesi
1

#14 I mitt rum där jag främst kommer ha honom nu från början så har jag tagit bort allt i ena fönstret förutom några trägrejer som det står "love" på, som det inte gör så mkt om han knuffar ner - dom går inte sönder. Å så tänkte jag att jag kanske skulle ha en mjuk liten filt eller något där i andra delen av fönstret som han kan ligga på å ha som utsiktsplats. 

Andra fönstret är det ett sten-fönsterbräde, då kanske jag borde införskaffa lite dubbelhäftande tejp dit. :D

Åh, imorgon får jag träffa honom igen. Ska vara kattvakt åt honom, hans tre syskon och mamma. :)

emmakrlsn
0

Att ha maten och kattlådan på olika delar av rummet bör funka. Du får prova dig fram!

Låter som att du i alla fall tänkt igenom det, och det är det viktigaste :)

poesi
1

#16 Ja, jag får göra det. :) 
Ja, jag har haft hund, kaninuppfödning osv. så det blir inte mitt första djur. Och att ta hand om djuret till 100% på bästa sätt är alltid prio 1 för mig så. :) 

Är hos honom nu, och oj vad han vuxit på bara en vecka. Kommer nog upp lite bilder senare. Och det blir en Sixten. Har alltid haft "människonamn" på mina djur då jag gillar det bäst - och han känns mest som en liten Sixten/Sigge. :D