Äldre katt samt en eller två kattungar? Tips!?
Hejsan! Jag är lite nyfiken på vad ni katterfarna har för erfarenheter när det kommer till en ny familjemedlem i form av en kattunge när man har en lite äldre (6 år) och lugn katt. Vi har tingat och sett ut en kattunge men fick då även frågan om vi även ville ta en kattunge till som fanns kvar.
Fördelarna som jag tänker är att vi får en extra gosis att mysa och leka med samt att de båda kattungarna kommer att kunna busa mycket med varandra om det är så att vår äldre katt inte är lika road alla gånger 😉
Flera kattställningar och kattlådor kommer att finnas samt enormt mycket uppmärksamhet.
Vad är era erfarenheter? Vad tror ni kommer att funka bäst för alla katter inblandade…Duo eller trio?
Trio! Så kan kattungarna busa med varandra och ge den äldre lugn & ro.
Ja det var den tanken jag hade. Att vi på så sätt skapar de bästa förutsättningarna för var och en av katterna🙂
Någon mer med erfarenheter av detta? Hittar inga trådar som tar upp det här bara hur det är att skaffa en ny kattunge tillsammans med en eller två äldre katter…
Vi skaffade två kattungar till våra två äldre. Funkade utmärkt. Personligen skulle jag aldrig ta en ensam kattunge om jag inte redan har en väldigt ung/lekfull katt hemma redan, jag tycker kattungar ska vara två. Då får ju även den äldre katten vara ifred om den vill, kan ju inte vara så roligt att bli jagad av en kattunge som vill leka hela tiden direkt.
//Jessie