Katter med underliga matvanor
Jag har två vuxna katthonor som föddes och levde sin första tid i livet i vilt tillstånd. Jag har köpt dem via djurskyddet och nu är de så trygga, keliga och friska som ett par katter bara kan vara. Det enda som ibland oroar mig lite är att de äter lite underliga saker. Mellan sig så äter de mer än gärna följande saker:
- Russin
- Gojibär
- Vattenmelon
- Honungsmelon
- Avokado
- Gurka
- Kokta kikärtor
- Pasta
- Kokt potatis
- Klyftpotatis
Särskilt gurka och kikärtor är riktiga höjdare och den ena katten gör nästan vad som helst för att få tag på gurka. Jag har aldrig märkt av att de skulle må dåligt av att få i sig något av det här, men jag skulle ändå vilja veta om någon vet om dessa saker kan vara skadliga för katter.
Katterna har alltid vatten och torrfoder framme och får blötmat ett par gånger i veckan.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med just vad som är bra eller dåligt, men jag levde flera månader med en katt som var "kött-alergisk" så hans måltider var barnmat i burk och kyklingfile mellanåt (dyrt).. han matvägrade också ibland och gick i depression om han inte fick så mykt uppmärksamhet som han var van att få. Han åt allt som man gav med handen, tom paprika och salad!?! Han älskar yougurth ooch gör allt för att smaka på lite pommfrites!
Som sagt, han är lite speciel än andra katter. Måste påpeka att han sedan födelsen är en "sjukling" som aldrig skulle klara sig utomhus/utan människan. Han är kortväxt och missbildad. :( men tusan så underbar han är!
Min ena katt äter allt, gurka, melon och massa annat. Vår andra katt är tokig i ärtskott! Hon Älskar det! Jag köper och har detpå smörgås och det är enda gången hon tigger… (Om det inte finns fisk förstås)
Du är medveten om att russin är väldigt giftigt för katter.
Här är en länk som du kan läsa.
Stolt ägare till tre La permer
Har också haft en kisse som åt allt. Speciellt gurka och ost, då högg han för att få tag på det så fort som möjligt. Det gällde att passa fingrarna.🙂 Han stal till och med en hel gurka från en granne när hon satt ute vid trädgårdsbordet och skivade den och gick in för att svara i telefonen. Så när hon kom ut så var gurkan borta. De hittade honom i en buske njutandes för fullt av gurkan. Han bodde inte hos mig än då.
Han hade varit omhuldad gullekatt hela sitt liv. ❤️
Jag har nu två kissar som är precis tvärtom, de äter helst bara torrfoder. Möjligtvis såsen (inte bitarna) från blötmat. Vattnet från tonfisk och isterbandskinn samt en och annan räka kan ev gillas. Kattgräs är inte intressant för någon av dom, däremot gillar den ena ampelliljor (så jag har många).
Bara att konstatera att de är mycket olika. Älskar dom alla!
Kan tillägga att gurkälskaren blev 20 år.
Mina katter gillar(av det ovan) melon, avokado, gurka, pasta. Har inte testat kikärtor men kidneybönor gillar dom. Förutom det så gillar dom majs och zucchini.
Russin är inte bra att ge.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Båda verkar äta det mesta, men broccoli är dom båda rädda för av nån anledning hehe
Oliver och mango har den ena gärna försökt få sej smakprov av när det funnits framme, den andra gillar gärna te, skorpor o pannkakor o kex av olika slag som hon gärna försöker sno när chansen är framme tsk tsk
och pasta är en favorit för båda, gärna okokt med så man kan leka med den först så brukar ge dom varsin okokt skruvmakaron ibland o leka med men noga med att ta ifrån innan dom börjar tugga på dom :o
Som #3 skrev, russin är väldigt giftigt (livsfarligt) för katter.
Skadar njurar(njurfunktion) men man vet inte varför och vilka ämne som skadar njurar, hörde jag…
Mina katter, framför allt äldre, älskar tugga grönmynta och han visar intresse för citronmeliss(kanske det är inte konstigt för att mynta och citronmeliss är samma familj, men jag hörde att många katter tycker inte om mynta-och citronliknande doft…)
min älska ost bågar
Här är plastpåsar en delikatess 🤐
Så de gäller att gömma undan dem ordentligt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min gamle katt Fritz älskade Gorgonzola. Inga andra mögelostar utan just Gorgonzola😃
Min nuvarande katt Moritz älskar vaniljyoghurt.
/Maria

Jag ahr en katt som älskar plastpåsar o kartonger o gnaga på, inte det bästa kanske, men i matväg är det bara torrfoder o mjau burkmat som går ner, den andra katten äter inte rått kött om man lägger fram det åt henne men kan hon stjäla en karré när man ska lägga den i marinad eller sno den från grillen då går det hur bra som helst
Tack alla! Jag ska definitivt se till att mina russin blir ordentligt inlåsta framöver så att min lilla tjyv-Lea inte snor dem.
Inte bara russin som är farlig för katten, det är även avocado. Avocado är farligt till alla djur och fjäderfä. Det är bara människan som får äta det.

Avocdo är dödligt för djur det med! Vindruvor och russin med! Här hemma är majs en favorit
Har en huskattsmadam på 16 år som ÄLSKAR apelsinjuice!
Inte alls nyttigt, men oh så gott! 🍸 ☀️ 😃
Ena katten ratar ALLT. Men den andra älskar majs 😃
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Min katt gillar äggula (som ja ger han iofs), kikärter och ost. det är va ja märkt. om jag tar fram kalkonpålägg så är han framme på diskbänken på en sekund! han brukar också slicka mina tallrikar efter ja ätit om ja lämnar de framme. och vindruvor kan ja aldrig ha framme för han börjar ha ner alla och leka med haha.
Min katt älskar vattenmelon, gurka och broccoli av någon konstig anledning. Köpte med kinamat hem en dag och jag hatar verkligen broccoli, tog ur de och katten åt upp det! Och ville ha mer.. Men annars är yoghurt en höjdare 🙂
Jag vet att avokado är giftigt för katter iaf
#20 Den här tråden är från 2014
Stolt ägare till tre La permer
Sådana här trådar gör mig galen, där folk ska hålla på och roas över allt olämpligt som deras katter får i sig.
Katter ska äta kattmat/kött och just ingenting annat.
Att hålla på och stoppa i katter avokado, russin, choklad o.s.v. är inte bara olämpligt utan direkt farligt för katten. Och som kattägare är man numera skyldig att ha kunskap om det djurslaget man äger.
6 § Den som håller katt ska ha tillräcklig kompetens.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-03-01 14:52 av Uppkatten