Vilket kön har kattungarna!
Hjälp! Vad är det för kön på dessa?

1

2
3 4

Min blogg: SweGizmo.se
1,3,4 är honor ser det ut som men små bilder
2 är svår att se men jag gissar på hona
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
man kan högerklicka på bilderna och klicka visa bild så blir dem större:)
Ah
1 hane, 2,3 och 4 honor
Så om jag förstår dig rätt så.
1. hane
2. hona
3 hona
4. hona
Hur säker är du??
1,3 och 4 är jag helt säker på
nr 2 är i en vinkel som gör att man inte ser avståndet mellan anus och kön så det gör det svårt att vara helt säker
Coolt att vi iså fall fått röda honor:s har aldrig vart med om det! Det är ju jätte ovanligt.
#6 Nej det är inte ovanligt utan beror bara på vilken färg föräldrarna har, för att det ska födas röda honor måste mamma vara röd eller sköldpaddsfärgad, och hanen röd
Ja det stämmer, honan är sköldpaddsfärgad och pappan är en röd hane.
Det betyder eg att mammakatt till den här kullen är sköldpaddsfärgad och pappa är röd
Ja precis, det utfallet hade du vetat innan om du kan färggenetiken
Nops, kattgenetik kan jag inget om. Råttor är jag bättre på:)
Det här var en tjuvparning för att vår katt smet ut! Hon ska steriliseras om 4 veckor (Om man nu får det så strax efter en kull?). Hon är en vanlig bonkatt o inget jag känner behov att avla vidare på. Tur att vi hittat hem till 3 av dem redan. Ska besikta och vaccinera dem också, känns mer seriöst.
Kastrera kan du nog göra rätt så tidigt.
Och röda honor är ovanligare än sköldpaddor, men inte ovanlig i sig, men just eftersom hanar inte kan bli sköldpaddsfärgade (förutom i sällsynta fall där det handlar om en individ med t.ex XXY kromosomer), så ser man fler röda hanar normalt än röda honor. Sköldpaddshona + röd hane ger sköldpadds- och röda honor, och svarta och röda hanar.
Röda honor anses vara sterila? så jag undrar varför man tycker det är häftigt med röda honor?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#13 Nä, röda honor är inte sterila. De har en helt normal x-kromosomuppsättning (en röd från pappan och en röd från mamman). Hanar är xy och ärver endast x-kromosomen (och färgen) från mamman, så det är tvåfärgade (sköldpaddsfärgade) hanar som ofta är sterila (eftersom det beror på att de har en extra kromosom och är xxy.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Inte konstigt att det föds så många oplanerade huskattkullar när folk uppenbarligen är helt tappade bakom en vagn när det gäller reproduktion hos katt
Vad skulle överhuvudtaget vara konstigt med en röd hona??
#13 Ganska onödig kommentar! Detta kommer från min veterinär… som föder upp katter… Så visa mig en fertil, röd hona, som fått kattungar så ska jag ändra uppfattning…

Det enda som är ovanligt med en röd hona är att det ska till att båda föräldrarna är röda. Om mamman är sköldpaddsfärgad så är det bara 50% chans att honkattungarna blir röda eftersom mammans andra färg är svart och ungarna lika gärna kan ärva den. För att en hane ska bli svart krävs det att mamman är röd eller har rött, och sköldpaddsfärgade honor är ju vanliga. Pappan har ju inget med pojkarnas färg att göra så det blir inte så komplicerat för dem ^^,
Jag har haft en röd avelshina. Hon var blodigt fertil. Fick mellan sex till fyra kattungar i sina kullar. Din veterinär är nog inte så kunnig.
Stolt ägare till tre La permer
Inte blodig utan väldigt fertil. Ligger ute på båten och surfar på telefon :D
#19 Har du en bild på henne? Många påstår också att dessa röda katter inte är röda utan sköldpaddor… därför skulle jag vilja se bild =) Har aldrig sett en röd hona alls faktiskt
Skölpaddshanar blir ju oftast infertila och är väldigt ovanliga då de har ett kromosomfel men röda honor är bara lite ovanligare än röda hanar eftersom de kräver färganlaget från båda föräldrarna, annars är de genetiskt precis som vilken annan färg som helst och har ingen genetisk förändring som skulle kunna göra dem infertila.

tror att det finns en uppfödare här på iFokus med en röd avelshona, LaSadie? hennes "Mim" var röd vad jag vet och har fått ett par kullar när hon fanns.
Oj, förlåt, nu menar jag bondkatter… Inte raskatter för där vet jag att det finns.
Huskatter och raskatter har samma färggenitik.

fast genetiken är ju densamma oavsett om det är en raskatt eller en huskatt? det är ju inte så stor skillnad på raskatter och huskatter att röda huskattshonor får infertila ungar medan raskatter får fertila.
#26 det är möjligt men det var ju de röda huskatterna jag aldrig sett =) så därför var jag intresserad just av dessa… men kanske dessa är mer ovanliga för rasägaren avlar kanske mer på färg i sig
Finns det en röd fertilhankatt i området så lär det ju förr eller senare födas röda honor.
Hitta katten i Enköping har en röd vit hona till salu just nu hittakatten.com
Jag har sett en hel del röda huskattshonor. Folk tänker nog inte bara på det, eller så råder det en brist på fertila röda huskattshanar i området.
Lätt att få fram röda honor. Para en sköldpaddshona med en röd hane, eller en röd hona med en röd hane. I andra fallet så får du endast röda katter av alla kön, så det är det säkraste kortet, men båda föräldrarna måste ha rött på åtminstone en X-kromosom.

katthemmet i vaxholm har en honkatt som fångades in med sina ungar, hon ä r röd

Fler röda honor som fått ungar:

Röda honor är absolut inte sterila. Varken raskatter eller huskatter. De är bara inte riktigt lila vanliga som röda hanar. That's it.

(Och nej, jag avlar inte på några katter, detta är katthemskatter jag haft att göra med genom åren som volontär).
Otroligt okunnig veterinär som yttrar sig om sådana saker för många år sedan fick mina föräldrars huskatt 3 röda honor
Oj, ser att det blivit en debatt här om röda katter:) Det var inte min mening. Kul att se lite andra röda honor, jag har inte direkt stött på det innan även fast jag vet att det finns. För övrigt mår kattungarna bra och frodas, jag har dessutom antagligen hem till alla 4.