Kattunge 14 v gör behov utanför låda
Hej jag är ny på iFokus.
Jag har en hankatt som heter Leonardo på 14 v och haft honom sen han var lite mer än 12 veckor. Alltså har jag haft honom lite mer än en vecka!
Problemet nu är att han inte alltid går på sin låda, jag har en låda som står precis i vardagsrummet utanför mitt rum ( där han tillbringar sin tid mest, äta/sova ). Han har både kissat och bajsat utanför lådan och alltså gjort sina behov i min säng men han har även också gått på lådan. Jag använder kattsandet "Toa lätt".
Hos uppfödaren hölls han i ett separat rum med en låda som han alltid gick på enligt uppfödaren då.
Skulle vara snällt av er att få bra tips på hur jag ska få detta beteende att sluta!
Tack
Det är inte lätt att vara liten
Jag hade samma problem med min Leonardo.. Jag bytte till Worlds Best Catlitter, det är gjort av majsmjöl (små, små kulor). Det fungerade jättebra. Han gick på lådan direkt.
Varför inte använda samma Kattsand som kattungen har varit van vid hos uppfödaren? Inte lätt för en kattbebis att känna igen "toaletten" om den plötsligt inte ser ut och luktar som den brukar. Till en kattunge kan det vara bra att ha flera kattlådor så att den alltid hinner fram i tid. Se till att använda kattlådor som liknar de som kattungen har haft hos uppfödaren.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Använd samma sand som uppfödaren hade - eller lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand, typ Extreme Classic eller Pussi Kompakt.
Rensa sanden från kissklumpar och avföring varje morgon och kväll + när du märker att det finns bajs där.
Skaffa även fler lådor och placera ut dem på olika ställen, särskilt i det rum där katten har kissat.
Se till att lådorna är helt öppna utan huv, och definitivt utan lucka.
Sajtvärd Katter iFokus
Även om jag rent generellt är mot allt lerbaserat kattströ så är nog de lerbaserade sorterna bättre för katter som krånglar. För en kattunge på 14 veckor är det nog helt ok att använda en klumpbildande sort. Toalätt skulle jag aldrig våga försöka med och dessutom tycker jag att den är äcklig.
Okej tack för tipsen!
Sen har jag en till liten fundering, jag har använt mig utav piss off spray men det hjälper inte, han har kissat flera gånger på samma ställe där jag då använt mig utav sprayen. Finns de något annat jag kan göra? Och hur ska jag få honom att strunta i kablar/sladdar ?
Du kan aldrig få katten att strunta i kablar och sladdar. I stället måste du dra kablarna och sladdarna längs väggen eller under någon lämplig möbel så att kablarna mm sitter sträckta mellan en slags klammer som är avsedda för detta ändamål. Ett annat alternativ är att fästa kablarna mm med silvertejp mot t ex golvet.
Tvätta rent med ättika där han har kissat utanför, gäller även sängkläder/textilier.
Kablar/sladdar bör du gömma i möjligaste mån, det finns olika typer av "kabelsamlare" och liknande att köpa t ex på Claes Ohlsson. Själv brukar jag dra ur alla sladdar som inte MÅSTE sitta i väggurtaget på heltid.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Uppskattar alla era tips! Tack så jättemycket🙂
du kan sätta citron på sladdarna eller gömma in de i folie. folie är äckligt att äta på.
Min ena katt åt på sladdar som liten men har nu inte ätit på en sladd på flera år, så det går absolut att få en katt att sluta äta på kablar.

Du har fått jättebra tips. Ytterligare ett tips är att låta kastrera honom så tidigt som möjligt. Det minskar också risken för att han ska kissa och bajsa fel om han blir fertil tidigt. Hitta en duktig veterinär som är villig att kastrera honom tidigt.
Backa bandet… Sätt katten i ett litet utrymme några dagar med bara låda och vatten/matskålar och öka utrymmet efter hand. Den har för stort utrymme vistas på när den inte vet var den ska göra sina behov.
Och som de andra säger, byt i lådan. Jag rekomenderar ever clean Kattsand. Dyr i inköp men dryg och du behöver aldrig byta sand.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Uppskattar alla era tips verkligen! Nu är detta problem inget problem längre, utan det har blivit bättre.
Däremot har han nu när jag åker hemifrån kanske några timmar så kissar han i min säng, och detta händer endast när jag är hemifrån ett litet tag? Antar att det är för att protestera för att jag inte var hemma? Hur kan jag göra för att jag ska få komma hem till min katt utan att den kissat i min säng varje gång? Han gör inte så när någon annan är hemifrån utan det är bara när jag är borta ett litet tag.