Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1510 ggr
Kattmamman45
0

Hur mycket äter er katt

En katt bör få i sig cirka 800 kJ vilket är ungefär lika med 200 kcal per dag. På en del kattmatsförpackningar finns energiinnehållet angivet. Idag kollade jag på Pussi blötmat i portionspåsar men det fanns ingen uppgift om energiinnehåll. Jag ringde kundtjänst och fick reda på att Pussi innehåller 80 kcal/100 g dvs per påse.

För att komma upp till 200 kcal per dag skulle katten behöva äta 2,5 påsar/dag, dvs 250 g. På förpackningen står det att en 4 kg tung katt skulle behöva tre påsar per dag vilket iosf stämmer om man räknar på energiinnehållet.

Eftersom jag ger mina katter enbart rått kött av olika slag vet jag inte hur mycket en helt vanlig katt äter om den får t ex Pussi. Äter den två påsar eller mer per dag?

Har ni som ger era katter blötmat någon uppfattning om hur många gram per dag som de äter? Jag vill gärna höra hur det är med andra sorter. På Mjau finns energiinnehållet  angivet.

Jag tänker inte säga något om ni ger era katter bra eller dålig mat utan jag är bara intresserad av hur pass många gram som era katter äter om dagen. Är katterna små eller stora till växten?

Nu hoppas jag att ni tar er tid att svara mig för jag är nyfiken om katterna verkligen äter så mycket som det står på förpackningarna att de ska äta.

Scorpio97
0

Vi har tre katter på 2.5-3 kg, som äter ungefär 200g Mjau blötmat var om dagen. Kastrerade utekatter.

//Jessie

Saffran0Spice
0

Två kastrerade innekatter - ca 60g torrfoder per dag, ibland 30g torrfoder och 50-100g blötmat

[Cookie Monster]
0

Mina får så mycket blötmat de vill ha. Brukar bli ca 300-400 g per katt/dag.

jnielsen
0

Jag har följt uträkningar på kattstatus.se för att räkna ut just hur mycket mina katter behöver för att få i sig rätt mängd, sen reglerar jag uppoch ner beroende åå individ, vikt och aktovitet. Tex får de mindre nu under sommaren eftersom de rör sig mindre. Pojken, hane kastrerad innekatt ca 6,5 kg får 270 g/ dagjust nu Nina, hona kastrerad innekatt ca 3,6 kg får 220g/ dag just nu.