katter och deras roliga rutiner
Mina två katter har starkt bestämt sig att ha sina roliga rutiner.. Smulan har sin morgon ritual med att följa med in på toabesök och alltid rota i min smink/hygien korg .. Jag menar verkligen att rota, kör ner hela huvudet , sedan om man duschar ska hon alltid med o dra bort dusch draperiet… Kl 16 har jag alltid 4 ögon i nacken för då är det mat som står på tur , kl 20 är det faktiskt bamse som börjar , då är det godis dax tycker han 😧, då börjar han försöka öppna skåpsluckorna och så går han ut och tittar på mig och sen in i köket igen , vid 22-23 så är det läggdags för oss tycker båda två , då tvättar dom sig rena , äter lite torrfoder och dricker och går på lådan , sen går dom o jamar om att vi ska gå o sova o få gosa . Sen är det godnatt ! Tycker dom iaf . Har era katter då roligheter för sig?
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
När jag sovit extra länge på morgonen vaknar jag alltid av att Ruben sitter på sängbordet bredvid sängen och lite utstuderat petar på/stryker sig emot sakerna som finns där så att de är på väg att ramla ner… Otroligt vad katter lär sig fort vad som får matte att reagera!
Sajtvärd Katter iFokus
Min förra katt vägrade äta om någon "plutt" med hårdmat ramlade ur skålen. Då hämtade han mig så jag fick lägga tillbaks den, sen gick det bra att äta igen.
#2 haha:) han skulle nog aldrig klarat av att äta hos oss då ena leker med maten lite så det är alltid fullt med mat på brickan:P Mina två kör med olika taktiker när dem tycker vi ska gå upp ena tar biter/leker sönder på papper som kan finnas på skrivbordet eller i någon låda så man måste gå upp för att ta bort det. Tjejen kommer och myser så hon får panik och gnager (löst) på en, tills man klappar och myser tillräckligt med henne så man vaknar:)
När jag går i skolan så har jag alltid alarm på 06.30 eller 07.30. Katten sover oftast med mig, och prick 06.25 så kliver hon upp och lägger sig på sin filt i hyllan istället. Varje dag. När jag kliver upp, så ligger hon och sträcker på sig och ser fullständigt lycklig ut över att få sova vidare när jag måste kliva upp. Riktigt skadeglad.
Sen när jag varit på toa och går ner för trappen, så kommer hon springandes så att jag ska släppa ut henne.
På helgerna så sover hon hela morgonen med mig, så hon vet alltså vilka dagar jag har alarm, och vilka dagar jag inte har det. Är det lov och jag därför inte sätter alarm fast det är veckodag, så vaknar jag runt åtta av att hon sitter på min mage och kollar förvirrat på mig.
Om min dörr är stängd, så mjauar hon. Hon har ett speciellt ljud för just det. Låter jätteroligt, för hon mjauar två gånger väldigt snabbt. Så när man hör "mjaumjau" så vet man att min dörr är stängd och hon ber någon komma och öppna och släppa in henne. Detta trots att min dörr inte går att stänga helt, utan det blir en liten glipa och hon kan alltså utan problem öppna den själv om hon vill.
Om det är en insekt i mitt rum, och hon inte får tag i den, så springer hon till mig. Även då har hon ett speciellt ljud, lite mer knorrande mjau liksom. Om jag inte följer med henne direkt för att leta reda på insekten, så följer hon med mig vart jag ändå, blänger på mig och fortsätter mjaua.
Om hon har varit ute och det börjar regna/snöa eller liknande, så kollar hon surt på mig när hon kommer in. För det är mitt fel att hon blev blöt/kall, sen spelar det ingen roll om det var jag som släppte ut henne eller inte. Det är mitt fel ändå. Om hon får ligga och torka och värma sig på min mage en stund så brukar det dock vara förlåtet ganska snabbt.
//Jessie
En katt vi hade när jag var barn hade en lustig grej för sig. När pappa hade jobbat nattschift och sov på dagtid så smög hon sig upp i sovrummet, hoppade upp vid fotändan i sängen, tog med klorna på ena tassen tag i täcket över fötterna och lyfte av det. Med andra tassen fällde hon en (!) klo och hackade den i fotsulan på honom, sen sprang hon alltid som en avlöning! 😂 mamma skrattar åt det där än idag.
Nu har min familj en katt som alltid tar ena tassen ner i matskålen och skottar ut torrfodret åt alla håll över hela golvet, sen går hon runt och plockar förnöjt. Ibland spottar hon runt kulorna också. (Hon har blötmat också).
Min äldsta katt ska ha en godis innan vi sover. Det kommer från min hund, hon fick medicin och godis varje kväll och det upptäckte katten och skulle också ha godis och sen har vi fortsatt med det fast inte hunden lever längre.
Min yngre katt sover med mamma och han går inte och lägger sig förrän hon har gått och lagt sig. :P
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Min förra katt klöste nästan varje natt på soffan de sista åren så man skulle vakna och när hon hörde att man vaknade och ställde sig upp så sprang hon direkt till klösbrädan och klöste där och låtsades som om hade klöst där hela tiden och såg väldigt nöjd ut att man vakna och att hon "kunde lura oss". När vi var vakna klöste hon alltid bara på klösbrädan…
Våra underbara små djävuls änglar
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth