Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1068 ggr
[[Rabbitsforlife]]
1

Felkissande kattunge

Vi hämtade ju hem våran lilla wilda för ungefär två veckor sedan och igår när jag skulle gå och lägga mig så kände jag att det luktade kattkiss. Hon hade kissat på mitt täcke. Varför gjorde hon så? Hon har använt lådan jätteduktigt sen hon kom hit. Hon har en låda med huv ( utan lucka ) som står i köket. Lådan städas dagligen. Vi har klumpbildande sand.

[Forest]
2

Vilken Kattsand är hon van vid innan? Har du fler katter? 

Jag skulle testa att ha en till låda, sen kanske byta sand i den så man har två olika lådor med olika sand.

[mommo 12]
1

Kanske

[[Rabbitsforlife]]
1

#1 dom hade city gross egna märke om jag inte mina helt galet. Vi köpte coops egna märke. Vi har bara 1 katt. Får testa att skaffa en till låda. #2 kanske vad?

[Forest]
3

2 vad menar du med kanske?

[mommo 12]
1

Jag menade att det kanske funkar, det som du sa Forest.

OberonsMatte
1

Hur stort bor ni? Hur långt är det från din säng till köket med toalådan?

Att kissa på mjuka och grävvänliga underlag är en instinkt och eftersom din katt är så pass ung och nyinflyttad har hon kanske inte riktigt fått in vanan att endast använda toalådan ännu. För att det inte ska uppstå någon förvirring hos kattungen (eller den nyinflyttade katten) är det viktigt att se till att toalådorna är lättillgängliga och alltid nära till hands.

Sajtvärd Katter iFokus

[[Rabbitsforlife]]
0

#6 vi bor på ungefär 50 kvm och köket där lådan står ligger precis utanför sovrummet så från sängen där hon kissade till lådan är väl ungefär 4 steg bort om jag går. Ska prata med sambon och se om vi kan köpa en till låda att ställa i hallen kanske.

[[Rabbitsforlife]]
0

Nu hade hon kissat på sambons täcke också!!

OberonsMatte
2

#8 Stäng sovrummet tills vidare om det går. Vad har ni för täcken? Är det prassliga duntäcken kan det vara idé att byta till mindre fluffiga täcken.  Ni bör också skaffa plastad frotté att ha som skydd över sängen eller för att skydda madrassen. För att få bort kisslukten för katten räcker det inte att endast tvätta i vanligt tvättmedel.

I övrigt måste ni se till att den erbjudna lådsituationen är så optimal som det bara går. 

Lådorna bör vara många (särskilt nu när felkissandet är ett faktum), lådorna bör vara placerade på olika ställen i hemmet, helt öppna, innehålla ett 10 cm tjockt lager av lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand, t.ex. Extreme Classic Gold Label. Lådorna bör rensas varje morgon och kväll + när ni märker att katten har bajsat.

Se också över vilka övriga resurser som katten har tillgång till i sin tillvaro hos er. Är hennes behov av aktivitet, social samvaro och avskildhet tillgodosedda och finns det en lagom balans kring dessa? Har hon möjlighet att spana ut genom fönster och från högt belägna platser? Har hon möjlighet att klättra, hoppa omkring från olika möbler och vässa klorna?

Är hon ensam hemma om dagarna? Hur ser relationen ut mellan er och katten?

Sajtvärd Katter iFokus

[[Rabbitsforlife]]
0

#9 vi har varsitt vanligt dubbeltäcke, så inget som prasslar eller så. Jag tvättade påslakanen i 60grader. Räcker det? Eller måste jag tvätta dom på annat sätt? Sambons mamma skulle köpa en till låda idag när hon slutade jobba som vi ska ställa i badrummet också. Så förhoppningsvis så blir det en till låda ikväll. Hon har ett klösträd i vardagsrummet och vi planerar att införskaffa ett till takhögt. Hon har massa leksaker så som tunnel, nån plasttunnel med bollar i som blinkar, bollar, vippa och massa annat. Hon har också tillgång till våran altan där hon får frisk luft och kan ligga på kaninburen och spana ut. Där tycker hon mycket om att vara och vi har nästan alltid dörren öppen. Vi busar med henne när hon är på det humöret och hon ligger gärna bredvid oss och sover när vi är i soffan. Det enda hon inte gillar är när vi bär henne och håller i henne men får hon sitta själv på armen när man går så är hon nöjd. Tycker vi har en ganska bra relation, hon kommer när hon vill busa och gosa men vi har aldrig försökt tvinga oss på henne. Min sambo är sjukskriven så han är hemma med henne medans jag jobbar. Hon har varit ensam nån timme eller två som mest.

OberonsMatte
2

#10 Det låter som hon trivs och har ett toppenliv hos er, så felkissandet borde inte bero på att det är något fel med själva tillvaron, även om nyinflyttade kattungar av naturliga skäl inte känner sig helt trygga på en gång.

Har ni sovrummet öppet även på natten och sover hon där då?

En annan sak jag funderade på är lådans placering i köket. Har hon även sin mat i köket kan felkissandet bero på instinkten att inte kissa i närheten av mat.

När det gäller inköp av lådor kan jag tipsa om att vanliga plastbaljor eller förvaringsbackar fungerar minst lika bra och är betydligt billigare.

För att få bort urin finns förutom husmorstips även flera olika medel på marknaden som man kan använda sig av. Här finns råd som jag tror fungerar: http://www.kattstatus.se/sida25.html

Sajtvärd Katter iFokus

[[Rabbitsforlife]]
0

#11 vi har ingen dörr till sovrummet utan bara ett tygskynke så där kan hon komma och gå som hon vill. Hon brukar komma in och busa eller gosa när man precis gått och lagt sig men sover aldrig hos oss utan brukar sova på sin transportbur som hon har i vardagsrummet med i fårskinnspläd på eller så sover hon högst upp i klösträdet. Hennes mat står i vardagsrummet bredvid soffan så den står inte nära lådan. Bra tips, kom på att vi har ju faktiskt en plastback som jag köpte till kaninerna som toalåda, dom förstod aldrig grejen så den kan vi ju använda. Tack för länken, ska kolla det! :)

kalindas
3

Du bör nog tvätta täckena också och inte bara påslakanen. Häll lite ättika i maskinen.
Köp ett duschdraperi (de lite billigare i hårdplast) och lägg på sängen. Inte lika bekvämt att kissa på.

/Elisa

[[Rabbitsforlife]]
0

#13 täckena är hemma hos sambons föräldrar för att bli badade i badkaret. :) Våran maskin var alldeles för liten och det visade sig att deras också var det så sambons mamma skulle tvätta dom i badkaret ikväll.

kalindas
0

Bada dom i grönsåpa och häll i ättika. Det tar bort lite av doften iallafall. 🙂

/Elisa

[[Rabbitsforlife]]
0

#15 tack, ska säga det till henne! :)

SuperLimm
0

Det kan inte vara urinvägsinfektion eller något sånt då? Då brukar djuren gärna vilja kissa på mjuka underlag.

Mvh Linn

[[Rabbitsforlife]]
0

#17 vi tänkte den tanken också men jag tror inte det. Det vi kunde komma och tänka på var att jag flyttade upp tre kaningrabbar på altanen igår som behövde säras från sin mamma som wilda var väldigt väldigt fascinerad av. Vi flyttade upp dom igårkväll ovh det var då hon kissade i sängen första gången. Men det känns inte som att det skulle vara orsaken egentligen. Men vi har fixat en till låda nu och ska köpa mer sand ikväll så hoppas det hjälper.

OberonsMatte
1

#17 Den vanligaste typen av urinvägsbesvär är en inflammation i blåsan som gör att katten känner sig konstant kissnödig samtidigt som det gör ont att kissa. Det vanligaste symtomet är då att katten försöker kissa väldigt ofta, vilket leder till att det till slut endast kommer några droppar vid varje tillfälle. Det är också vanligt att katten då försöker kissa lite överallt, och gärna på mjuka underlag.

I det här fallet verkar det som katten har tömt blåsan (som vid en vanlig kissning), men bara valt en annan plats än lådan.

Sajtvärd Katter iFokus

[[Rabbitsforlife]]
2

Nu har vi satt upp en till låda i badrummet också och sen satt henne i den så hon vet att den finns. Tror inte hon har använt den men än sålänge har det inte blivit något mer felkissande iallafall. :) så vi håller tummarna. Vi har även städar lådorna både morgon och kväll nu så hoppas det hjälper.