Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1311 ggr
jossan_20
0

skabb eller smutsiga öron?

hej min katt på 6 månader har något i öronen och jag vill veta om de är skabb eller smuts . de ser ut som svarta små prickar eller som en svart klump de luktar inge men hon kliar sig o skakar på huvet och bakom ett av öronen har hon ett litet sår.  och om de är skabb smittar de andra katter även om hon är i sin bur ? hon ska  vaccineras på måndag  och han som ska betala för de kan bara på måndag

[varg74]
0

svårt att säga det tyder på skabb då hon kliar sig och det ser ut som du säger

men kan vara torkat blod efter slagsmål med

[varg74]
0

ser ut som skabb tycker jag ingen expert😂

jossan_20
0

#1 hoppas de är de min andra katt är alldeles för snäll mot henne.

[varg74]
0

4 vad menar du

[varg74]
0

vidare tar henne till en vetinär o undersök

jossan_20
0

de jag menar är att hon kan hoppa bita ta hennes leksak när min äldsta leker uatn att min äldsta gör något. så har hon sagt ifrån va de på tiden . ( hon har gjort mkt mer men orkar inte skriva allt) men hon är snäll också vanlig syskon kärlek

[Isadolls]
0

Tycker det ser ut som skabb, be veterinären kolla öronen. Så får du droppar för det.

Rumblebee
0

Vad menar du med "och om de är skabb smittar de andra katter även om hon är i sin bur ?" Katter får inte sitta i bur såvida det inte är vid transport, vetrnårbesök eller utställning. Är det skabb så finns risken att den andra katten har det också.

Gladflicka
0

Tycker också det ser ut som skabb, be veterinär kika när ni ändå är där :) skulle det vara skabb vill de säkert titta på andra kisen sen med.

jossan_20
1

#9 de är meningen att jag ska ta henne till veterinären imorgon på drop in o vaccinera henne. Så frågade om hon fortfarande kunde smitta dom andra katterna i väntrummet om hon är i sin bur.

jossan_20
0

Ska ringa dom imorgon och fråga. Tänker på eftersom det är drop in kanske dom säger att jag får komma en annan dag.

[Forest]
0

Det där ser ut att vara skabb, låter bra att ni ska till vetten redan imorgon. Ring o kolla med dom vad dom säger det kommer troligen ta lite mer tid än ge spruta.

elineur
0

se ut som skabb men det ska nog visas upp för veterinären  för säkerhetsskull!

jossan_20
0

Fick inte komma idag. Men fick en tid på onsdag. Men jag tycker de ser bättre ut nu. Men de kanske bara är bilden som får de o se värre ut än vad det är.

[Forest]
0

14, hur ska man annars behandla öronskabb? Om inte jag minns helt fel så krävs det att veterinären ser att det är ö-skabb o därmed skriver ut recept som behövs för bli av med det. 

15 Bara du inte petar i öronen för ofta så gör man det bara värre än vad det är. Skönt att ni fick en tid på onsdag :)

jossan_20
0

#16 nej då gör jag inte Karlsson vill inte att jag rör hennes öron så låter bli