Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 908 ggr
Wilma-guldis
0

Kattmat vilken ska jag välja?!

Min familjs katt har alltid ätit bra mat, så länge jag bott där men nu när jag är gift och speciellt bor i ett annat land så har dem köpt Mjaus torrfoder vilket jag inte är förtjust i, ser de på hans päls och över huvudtagen på hela hans aptit. Han är en allätare så vi har alltid bytt kvalitets foder för han gillar att få olika smaker.  Han är 10 år vanlig älskad bondkatt.

Nu finns det en som jag vill köpa, den är billig och verkar faktiskt vara ett bra foder Porta 21 feline  finest adult eller Porta Feline Sensible.

Porta sensible är spannmålsfritt och då tänkt jag att det är ju jätte bra, MEN den innehåller höga halter av magnesium vilket inte är heller bra jämfört med Porta adult.  Min katt ät utekatt och äter fåglar kaniner och möss när han ¨får tag på dessa och det händer mycket ofta, dessutom får han mjukmat också. 

Vad skulle ni anse vara en bättre foder? Den med utan spannmål men högre magnesium eller den med spannmål men mindre magnesium.

Vet att båda foder är bra och fått bra recensioner men vill höra från er  som kan detta lite bättre än jag =)

Ingredienser: Porta feline adult Malett fågelkött (34%), mald fisk, brunt naturris (20%), hönsfett (12,1%), malet korn, malen havre, avsockrad betmassa, torkad alfalfa (0,46%), torkad jäst, linfrö, Ãggpulver, torkade tomater, torkade lingon (0,09%), yucca schidigera-pulver, mannanoligosackarider, fruktooligosackarider, Ãrtblandning (timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.)

Porta Feline sesible : malet hönskött, torkad potatis, färskt hönskött, fågelfett, torkad sockerbetsschnitzel (socker extraherat), hela ägg, torkad öljäst, laxolja, cellulosaväxtfiber, torkade lingon, yucca schidiger-pulver, citronextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2 % bestående av: timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm, bitterträ.

kalindas
2

Porta Feline sesible detär de fodret som är bäst av de två du nämner.🙂

/Elisa

Wilma-guldis
0

Jag tyckte också det men blev så orolig av magnesium halten som i långsikt inte är bra, det skrämde upp mig lite

Rumblebee
0

Fast är det inte som så att kött helt enkelt är rikt på magnesium? Och så långe katten får i sig vätska, vilket han verkar få från både blötmat och byten så tror inte jag det är så stor risk för urinbesvär…?

Wilma-guldis
0

Tack jag hoppas verkligen det, har aldrig varit för spannmål men 0,11% är nästan lika högt som friskies skräpfoder. Men som sagt så dricker han bra varje dag och får byten så det kanske inte är lika skrämmande då.  379:- för 10 kg är jätte billigt och 329:- för vanliga adult så pris skillnaden är inte stor mellan dem heller.

kalindas
1

Se bara till att katten får i sig bra med vätska. Blanda gärna i lite extra vatten i burkmaten. Brukar fungera bra. 🙂

/Elisa

Twat
1

Välj den spannmålsfria. Du kan nog räkna med att katten behöver mindre mängd av maten eftersom den innehåller över 80 % kött, så de får i sig mindre mängd magnesium. Inte alls att jämföra med Friskies som innehåller jätteliten mängd kött.

5,1 % potatis är bättre än 20 % ris också. Utan fiskkött är bättre än med fiskkött (fiskolja är ok), där är Finest Sensible också bättre. 🙂