Skygg katt och hund? Och cornish rex..
Jag har haft hund nästan jämt men tycker mycket om katter också och nu känner jag att det snart är dags att faktiskt skaffa katt. Har dock massor med frågor 😃
Jag är inne på att köpa två stycken katter, som då skulle vara innekatter med möjlighet att vara på balkongen (nätad) och få gå ut i koppel om de vill. Tycker inte det känns viktigt med kattungar så har tänkt mig vuxna men relativt unga katter.
Jag skulle gärna köpa katt från ett katthem för att samtidigt göra en liten insatts för alla hemlösa katter som finns. Det jag känner mig osäker på är hur bra sådana katter skulle funka ihop med hund? Jag har förstått att många katter på katthem är ganska skygga och det har jag egentligen inget emot att den är till en början, och jag är beredd på att lägga ner jobb på att få den trygg.
Men jag vill ju gärna att den ska bli "tam" och mysig så småningom och då undrar jag om arbetet med att få katten trygg blir mycket svårare när jag har hund också? Hunden är snäll och väluppfostrad men skulle ändå bli rätt nyfiken om det kom hem en katt. Självklart skulle jag inte låta hunden vara överdrivet påträngande och katterna skulle ha platser där de kom undan och kunde sitta o spana. Jag antar att många katter som levt som hemlösa har lärt sig att vara rädda för hundar.
Är medveten om att alla katter på katthem inte är skygga men det känns som att jag begränsar mig väldigt om jag ska ha en katt som är jätteframåt från början.
Dessutom är det så att jag sedan lång tid tillbaka är helt förälskad i cornish rex katter och nu funderar jag på om det skulle kunna funka att köpa en cornish och en katthemskatt? Tänker då att katthemskatten då dessutom skulle kunna få lite draghjälp av cornishen som jag antar skulle vara mer orädd och framåt. Går ju då också kanske att välja att köpa en katt som redan är hundvan. Men skulle en cornish trivas med en huskatt eller bör den ha en kompis av samma eller liknande ras?
Himla bra om någon har lust att svara på mina funderingar och kanske annat som jag inte tänkt på!
Jag har två katter, ena från katthem och andra från djurskyddet. Båda är otroligt skygga av sig, den ifrån djurskyddet blev mer eller mindre dumpad hos mig så där valde jag inget men den andra katten som är ifrån katthem - honom valde jag.
Under de åtta månader som jag jobbade där så såg jag denna kille två gånger, men såg aldrig hela honom utan bara någon del.
Med andra ord - grymt skygg katt.
Jag kan säga det att mina katter har aldrig haft problem med hundar, de är visserligen tillbakadragna och vill ogärna vara med men de springer inte och gömmer sig heller.
Vi har själv en valp på 11 veckor nu, katterna går jättebra ihop med honom och det gjorde de även med vår förra hund. Svägerskan hund är heller inga problem.
Mitt råd är att allt ska ske lugnt, vi var i början stenhård med att hunden inte får varken jaga eller stirra på katterna - notera skillnaden med stirra/låsa sig och att kolla. Varför jag skriver "i början" är för att hunden nu lärt sig att man inte får jaga katterna, han stirrar inte längre utan kollar bara.
Tillåt katterna att ta den tid de behöver, de måste självmant få komma fram och vänja sig i sin takt. Se till att ha något högt som de får hoppa upp på, det ger trygghet för dom.
Tack för ditt svar! Vad bra, det kanske inte är så svårt som jag trott med skygga katter och hund. Att de kan vara rädda för människor men att en hund i familjen inte nödvändigtvis betyder ytterligare något att vara rädd för.
Jo jag har också tänkt ha nolltolerans på att jaga eller låsa sig på katterna.
Se till att allt går lugnt och stilla till samt låt det ta tid, förr eller senare kommer de att sluta bry sig om varandra.
Första hunden tog det 2 månader innan de accepterade och var rätt lugn med, efter 2½ månad satt de bredvid varandra i dörröppningen och väntade på mat. Och då är mina två riktigt skygga också, som du kanske märkte i tidigare inlägg =)
Här tog vi hem Saga som inte var van vid katter och intagen direkt utifrån= skygg. Hon har verkligen vart en dröm snäll och mer nyfiken på hundarna så här går det galant. Hon kela med hundarna som hon kelar med katter, hon tog Bamse våran andra katt som kompis med men han anser henne lite små äcklig och flyr hellre innan hon hinner kela med honom 😐 Vi tog en hem en hund som inte är van alls med katter och hon ser väl katter som roliga att jaga men nyfiken så henne fick vi säga ifrån att inte jaga katterna. Det har gått super med detta, så Saga är van med 3 hundar och tagit alla som kompisar
Okej, det låter ju bra! Kul att få höra positiva erfarenheter, verkar ju inte fullt så krångligt med att ta hem en skygg katt när man har hund som jag trott som sagt.
5 nej jag tror det beror mer på hur hunden är samt hur man är lite själv. Är man lugn och så brukar det i regel lösa sig med lite tid :)