hjälp..märken i soffan av katten
Hej ..jag tänkte fråga om någon kunde hjälpa lite. Min katt är oftast helt lugn men någon gång på kvällen får han sina ryck och springer runt i lägenheten..han tar språng från soffan till soffbordet och springer ut i hallen eller nåt. Det har gjort att min soffa är förstörd av massa rivmärken och hål som blir av det..han löser inte i den utan bara springer till den och från. Jag klipper hans klor ofta men det kanske blir såhär lätt då soffan är i fake skinn..ska köpa en ny nu i nåt plysch material..tror ni det kommer funka?? det e en stor o skön, billigt second hand ifall de nu skulle bli samma problem. tänker om jag kan få min katt att inte ta såna språng till och från soffan på nåt sätt? nån som har haft samma problem och kommit på nån lösning? Jag läste på en annan tråd om en som haft citron och pepparmintsolja blandning och sprayat, men blir inte det fläckar om jag skulle ha det på plyschmaterial? på denna soffa funkar de säkert..läste även om andra tips som folie att katter inte gillar det, någon som provat?? inget kul o ha det på soffan hela tiden, man vill ju använda den själv men i början framförallt tänker ja så att katten fattar att han inte ska va där..de e nog bäst..för som de e nu sover katten i soffan och jag har låtit han va där..och funkar inte att säga till just när han börjar med sina språng ryck .min katt har inget stort klösträd kan jag säga, han har en hög klöspelare men han ger den ingen uppmärksamhet han bara gillar sin lilla klösbräda på golvet han älskar verkligen den och sover vid den o allt!!..men kanske om han får en stor möbel han kan hoppa runt i att han överger soffan lite?? när katten vart hos mina föräldrar som har en medelstor klösträd så har han använt det men inte mycket.och inte klöst i det…iaf, ge era råd det uppskattas :D
Är din katt endast inne? Isåfall bör du aktivera din katt mer för det låter som om hane understimulerad.. Vill du inte att katten ska sova i soffan hade jag köpt ett stort klösträd med många alternativa sovplatser så han har möjlighet till flera olika.
Han är 75% perserblanding, och det märks i hans personlighet. perser som du kanske vet är innekatter. Jag bor högt upp i hyreshus o kan inte släppa ut katten, även om jag kunde skulle jag inte låta han vara själv ute. men jag går ut med han i koppel nu på sommaren en hel del. Var ute med han länge idag, men han e jätterädd och vill inte gå något nästan själv. han vill bara in igen..men försöker aktivera min kisse, och leker med han inne också. ja, det tror jag e smart att jag får göra det. kanske han gillar såna med sovplatser i. han får annars såklart gärna sova i soffan..men han använder soffan mycket som att rusa till och från, då e det bättre om han gjorde så med en stor klösmöbel.
Jag tycker att det låter som ett normalt kattbeteende, mina kör mellan golv och tak flera gånger om dagen och jagar varandra, använder soffan som velodrom och i övrigt en kul berg-o-dalbana. Slutade för länge sen att ha känsliga möbler, nu är det grovt tyg som gäller och det håller bättre för klor än fake skinn
En katt som leker är inte understimulerad
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag har en soffa som katterna kan springa hur mycket som helst i och kloa lite på utan att göra märken. Tycker det är bästa lösningen. Ett tips är att köpa en soffa med ombytbar klädsel då kan man byta klädsel om den blir för sliten, men grovt tyg är nog bäst.
Om det är möbelplysch borde det kunna funka. Annars vet jag att det finns hemsidor där man kan mått beställa klädsel till soffor om det skulle behövas i framtiden. En kompis har gjort det och det blev riktigt snyggt.
Om han får andra roligare alternativ så kan det ju hända att han väljer det framför soffan. Men jag skulle tro att nya soffan kommer vara tåligare.
Fake skinn tål väl inte så mycket.
#3 tack ja det är säkert normalt:) precis han leker ju och det vill man såklart inte hindra. han blir väldigt busig då och får mycket energi som han vill göra av med tror jag. Och eftersom han inte vill göra sig av med den ute så måste han få göra det inne. Ja tror det e min soffa som e dåligt material mest som ni andra säger med.. så den nya soffan i plysch blir bättre plus en stor klösmöbel som också blir i plysch..mycket plysch haha. men de e mysigt tycker ja o kissen med tror ja:)
#4 Ja möbelplysch måste de ju va vet inte vad annars ..bara sett på bild, de e begagnat. men e som såna gamla soffor o de e sköna och ordentliga..blir fåtölj med som hör till. Tänker väl ha lite plädar o sånt för säker hets skull men har redan bestämt mig för soffan +fåtöljen då jag får båda för typ 500 kr kan inte bli billigare:)
#5 Ja, jag hoppas det:) Nej den gör ju inte det, inte ens om ja kommer åt med egna naglar, det blir lätt rispor.
Jag lägger en ny tråd med klösmöbel så kolla gärna de om ni vill hjälpa med detta me, e lite osäker på en sida ja ville beställa från.