Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 685 ggr
Frickstickbrick
0

Två katter i liten lägenhet?

Hej! Det är så här att min familj och jag hittade en hemlös kattfamilj bestående av tre kattungar och en kattmamma för 10 dagar sen. Vi tog hem dem och sköter om dem tills de är redo att flytta hemifrån (de är runt 7 veckor tror vi).  Nu är det så att jag har funderat på att skaffa katt ett bra tag och jag har fastnat för två av kattungarna, som jag gärna vill behålla. 

Saken är den att jag vanligtvis bor i en liten studentlägenhetpå 25 kvadratmeter. Jag bor dock på första våningen så katterna skulle kunna få gå ut och in som de vill när de är kastrerade och har blivit lite äldre. Jag är dock lite nervös över att behöva släppa ut dem då det finns en del bilar på campus :/ men att ha två inomhuskatter på 25 kvadrat känns elakt, även om de kommer ha en massa leksaker och ett klätterträd. 

Tror ni att de skulle trivas under de förhållandena? Är det mer jobb med två katter än en? Jag har bara haft en ensamkatt innan som bodde med mina föräldrar. Dessutom åker jag tåg hem rätt ofta och då kommer katterna behöva åka med ibland, har ni några tips och råd inför det? Tacksam för svar :)

[Emma--]
1

Det enda med två katter är att det kostar mer, går åt mer sand, mat osv. Men tycker inte det är mer arbete då dom ofta leker med varann m.m. 

Skulle dock inte släppa ut dom på egen tass om miljön ute är olämplig.

Bygg massor på höjden istället så blir ytan för katterna större än 25 kvm. Klätterträd, hyllor m.m 

Låt transportburarna stå framme i hemmet så att det blir en trygg plats för katterna. Sen handlar det om att vänja katterna vid resandet.

Frickstickbrick
0

Okej, tack för tipsen! Tror du att man kan ha två katter på 25 kvadrat om man bygger mycket på höjden som du skrev?

[Emma--]
0

Det kan gå. Men tror mycket hänger på just hur du kan anpassa lägenheten åt katterna. Och att du aktiverar dom tillräckligt osv. 

Jag skulle nog personligen inte vilja bo så litet med katt, men då har jag 3 aktiva katter. 😛

Men har läst om flera här på sajten som bott på 25-30 kvm och det verkar ju gå bra. 
Det blir en begränsad yta, och säkert en hel del pusslande då t.ex toalådan inte bör vara nära mat och vatten. Och det ska finnas liggplatser, klättermöjligheter osv.

Det finns jättemånga trådar om det här ämnet om du vill söka och se fler personers åsikter och tips. 🙂

Caifig
0

Ikeahackers har många bra tips på hur man kan bygga in t.ex. matplatser, kattlådor etc men ändå få en del förvaring också.

Marvel-lous
2

Jag har tre katter (och sambo) i en etta på 22kvm. Vi ska förvisso flytta till radhus men det har inte varit några problem hittills.
Vi har flera klösbrädor/träd, leksaker, ställen att sova på etc. Har bott större tidigare men har sedan jag skaffade katt för 11 år sedan alltid sett till att mitt hem är "kattanpassat". Dvs jag har inte mer möbler än nödvändigt, sparsamt med prydnadssaker och dylikt de kan ha sönder och några blommor - som de för övrigt kan äta på (te.x. ampelliljor).
Det enda som kan vara mer jobb med två än en är väl att lådan/lådorna blir skitigare snabbare. ;)
Jag ser till att leka med alla katter varje dag så att de får utlopp för sin energi och sitter för tillfället och tittar på tre stycken utslagna, lyckliga katter.

Helt enkelt, allt blir vad man gör det till. 😉

Frickstickbrick
2

Men vad skönt! Jag ska kolla upp mer om att göra lägenheten kattanpassad och helt enkelt försöka ha dem inne. De är väldigt livliga av sig men så är de ju inte så gamla heller. Jag vill verkligen behålla dem, de är hur goa som helst :) tack för svar allihop!