Hur ska jag tolka det?
Min mamma passar en hund just nu som går super bra ihop med katter, hon bryr sig inte ett dugg om dem. Min mamma har en katt hemma som är rätt skygg av sig och som inte är hund van överhuvudtaget. Hon har haft hunden i ca 5 dagar och den skygga katten har börjat våga sig ut mer och mer. Min mamma har separerat dem med ett kompostgaller för att katten ska få ta sin tid för att vänja sig utan att behöva känna sig trängd i sitt eget hem…
Idag så satte hon sig på golvet på "kattens sida" av kompostgallret och gav både katten och hunden godis. Katten tar godiset/maten men äter det liite fortare än vanligt, samtidigt som han tittar upp ibland. Sen mitt under godisstunden så giatten försiktigt fram och vill lukta på hunden som ligger en halv meter från gallret och då fräser katten två gånger och sen gick han och åt igen sen gick han fram ytterligare en gång och fräste och sen backa och började äta igen.
Vad menas med fräsningarna? Samt betyder det något att han vågar äta mindre än en meter ifrån hunden?
Låter det som att det kommer att funka att ha hunden där i drygt en månad till?
Hon har märkt att om man är med katten och stödjer och peppar han så vågar han mer så länge man inte rör han medans han ska smyga sig fram till hunden för då backar han.
Jag tycker att det verkar mycket lovande. Att katten kan äta i närheten av hunden betyder att hon ändå är relativt avslappnad. Att hon mitt i maten går fram och luktar på hunden tyder på nyfikenhet. Att hon fräser när hon luktat på hunden beror på att hon känner att han fortfarande är läskig. En katt som fräser är oftast en rädd katt. Om hon morrar är det en tydligare varning.
Att hon återgår till att äta efter luktandet och fräsandet är också ett tecken på att det inte var så farligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Vilken grym tolkning. Tusen tack för kommentaren, jag ska genast meddela vad du skrev. Vad glad jag blir över att höra att det låter lovande då det ändå är en riktigt skyggis det handlar om. Tack ännu en gång 😃