Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1448 ggr
Wunderbaum2
3

Ansvarslösa grannar

Vi flyttade till vårt nuvarande hem för ca 3 år sedan med fyra katter. Våra grannar har ställt till bekymmer eftersom de vägrar kastrera sina katter. En honkatt har fött en kull varje sommar. Förra året lockade hon hit två av ungarna och så småningom såg vi oss tvungna att kastrera dem. Grannarna blev upprörda och ansåg sig inte tillfrågade (trots många påstötningar från vår sida). I våras födde mamman 3 ungar i vårt uthus och visserligen verkade grannarna ha för avsikt att ta hand om dem, men då de erfarit att mamman gömt undan ungarna när man försökt flytta dem blev ungarna kvar här och har (på kattmammans initiativ :) blivit införlivade i vårt hem. Trots att vi nu egentligen har för många katter (9 st) är vi inställda på att ta oss an dem också. Men som grädde på moset är honkatten nu gravid igen, med sin son befarar vi. Vad f-n gör vi??! Skickar djurskyddet på grannarna? Avlivar ungarna och kastrerar honan i lönndom? Kan tilläggas att vi inte längre har någon dialog med grannarna, bara sporadiskt med någon av döttrarna.

vallhund
6

Berätta för grannen att ni tänker anmäla dem till djurskyddet om de inte tar hand om o kastrerar de katter som är utegående, iaf honorna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Uppkatten
15

#1 Du menar väl inte att det är OK att låta hanarna gå kvar okastrerade och ge upphov till - sannolikt i förlängningen hemlösa - kattungar med allt det lidande som det innebär?! ALLA katter som vistas ute ska kastreras! 😮Okastrerade hanar vandrar ju bara vidare och para andra honor om de där hemma är kastrerade…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vinteralvan
6

Jag skulle helt klar anmäla.

[Forest]
4

Så där har vi med det dok har inte grannen mängder med katter, jag antar att flera flyr då dom blir bortjagade av sin far/farfar. Där blir nämligen dottern parad av fadern och sina bröder, varje år ser man kattungar. Vi har lämnat lapp vad lagen säger och även ringt djurskyddet för låta dom hälsa på hos grannen men inget har hänt än iaf. 

Jag skulle säga till att ni kommer kontakta djurskyddet om inte grannen tar o kastrerar alla katter, sen bör man upplysa om vad lagen säger om max antalet katter man kan omplacera/sälja  katter/kattungar för minska ner antalet. Det blir dyrt o kastrera så många men hade man nu tänkt innan på detta så hade man bara haft dom katterna man själv skaffat från början alltså sluppit alla kattungar=fler o kastrera 🥵

Wunderbaum2
0

Tack alla för svar. Faktum är att det finns en historia av försvunna katter och kattungar hos grannen (har vi förstått) så det är tveksamt om de någonsin överstiger maxantal katter. Vilket vi lär göra om vi tar oss an alla deras telningar… Till råga på allt fick Mamman ännu en kull i vårt uthus denna vecka. Vår plan är: snarast överflytta ungar plus mamma till grannarna med uppmaning att ta hand om dem. Om det mot förmodan funkar är allt ok. Troligare: mamman lockar hit ungarna när de är stora nog att gå ( eller: lyfter hit dem innan dess). Då måste vi åka iväg och avliva ungarna samt sterilisera honan. Ett elände är det! Vi har inga problem att sterilisera någon - inser att grannsämjan är körd - men det är hemskt synd om de små liven.

fvanilla
0

Jag skulle absolut ta och kastrera katterna. Det låter som om de inte sköter sina katter, och antagligen bryter mot lagar ang. hur många kattkullar man får ta per år.

[Isadolls]
0

Hade nog hellre anmält, vet inte hur regler gäller om man tar en annans katt och steriliserar, det är ju ägarens ansvar!

Wunderbaum2
4

Isadolls, jag vet vad du menar men honan MÅSTE steriliseras och ingen kommer att göra det om inte vi gör det. Jag tror inte hon har varit hos grannarna på flera månader. En överraskning för oss var att hon tydligen växte upp i vårt hus men blev lämnad vid flytt av förrförra ägarna (gräsligt!), grannarna hade sagt nejtack till att "överta" henne, men hon blev lämnad ändå. Så därför känner hon sig hemma här. Regler…uppriktigt sagt kan jag leva med att bryta mot juridiska regler, men inte att låta katten utsättas för den stress det innebär att pytsa ur sig nya kullar år efter år. Kullar som ingen kan ta hand om. Och som hon känner sig tvingad att föda här där ungarna får ett bättre hem, enligt henne. Det är helt enkelt hjärtskärande.

[Isadolls]
1

Jag förstår detta:) Hoppas ni lyckas lösa situationen:))