Kvittar de när man vaccinerar?
Kvittar det om man vaccinerar en kattunge när den är 8 sen 12 eller 12 sen 16 veckor?
Katter bör alldeles oavsett få sin sista grundvaccination efter 16 veckors ålder. Väntar man med att vaccinera förlängs tiden katten inte har något skydd så man får bedöma från fall till fall. Alla katter lever inte under samma smittryck.
det får inte gå mer än 3v mellan vaccinationerna för att ge korrekt skydd :)
Jo, revaccination sker 3-4 veckor efter.
min vet sa att man bara behöver vaccinera dem en gång då de får skydd ifrån mamman.
#14 Din veterinär har fel. Så länge kattungarna får antikroppar från mamman är vaccination i princip verkningslös. Man ska därför vaccinera 2 ggr efter att de s k maternella antikropparna har gått ur.
#5 så jag kanske missuppfattar de du skriver men så du menar att de är inte lönt att vaccinera kattungarna förrens de inte e med mamman?
#6 Det är ingen större mening att vaccinera ungarna före 6-7 veckors ålder då mammans skydd gör att de inte får antikroppar mot vaccinet. Undantag är om kullen lever under stor smittrisk och då kan det var idé att vaccinera 3 ggr.
Vi brukar vaccinera vid 9 och 12 veckors ålder så att de hinner vila sig lite innan de flyttar vid 13-14 veckors ålder.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Lite så. Så länge kattungarna diar får de i sig antikroppar från mamman och hennes antikroppar kan sägas störa kattungens egen produktion av antikroppar. Vanligtvis sjunker halten maternella antikroppar runt 6 veckors ålder men de finns kvar, så länge som upp upp till 16 veckors ålder. Därför rekommenderas det idag att man ger sista grundvaccinationen efter 16 veckors ålder. Man skulle alltså kunna vaccinera vid 9, 13 och 17 veckors ålder. Det för att garantera bästa möjliga skydd.
Okej. För jag har fyra kattungar på 5 veckor och undrar om de är bäst att vaccinera dem innan de flyttar eller om de som köper dem får göra det själva. Är bara jourhem till dem och Kattjouren vaccinerar inte kattungarna innan de kommer till nya hem, så jag tänkte om jag skulle göra det om det va bättre. Men då kvittar de ju :)
Självklart ska du som uppfödare/säljare vaccinera kattungarna x 2 ID märka och besiktiga dem innan de flyttar
Så här illa kan det gå annars.
Stolt ägare till tre La permer
Det vore ju bra om de kunde få iaf en vaccination innan de flyttar och så får det nya hemmet fortsätta med vaccinationerna.
De personer som köper kattungarna kommer skriva på ett kontrakt som alla gör om de adopterar en katt från Kattjouren. Och där ska de vaccinera och id-märka och kastrera katten.
Så katterna kommer bli vaccinerade vilket som, men så tänkte jag om de är bättre om man gör det innan de flyttar till de nya hemmen.
Såld katt är såld.Du kan inte skriva ett giltigt avtal där du bestämmer vad nya ägaren ska göra med sin katt.
Det är bättre att katten är vaccinerad innan flytt. Läste du inte länken jag la in i inlägg #10?
En kattunge bör ha ett vaccinationsskydd när de flyttar, annars har de ingen motståndskraft mot smitta, detta gäller ffa om de flyttar till ett hem där det redan finns katt sedan tidigare
Jag tycker absolut att de ska ha MINST en vaccination innan de flyttar, gärna två
Som sagt, läs länken som postades i #10
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jo jag läste den. Men de andra som skrev innan sa ju att de inte va lönt..? Men jag litar på dig Monica! Men det är ju inte jag dom säljer kattungarna utan det är Kattjouren… Men då vaccinerar vi dom (y)
Kattungar skall vaccineras 8v och sedan 12v.
självklart skall man aldrig köpa en kattunge som inte fått båda sina vaccinationer
innan den flyttar till nytt hem! kan sluta riktigt illa:((
Då till nästa fråga.. Hur går det till när jag har id-märkt kattungarna. Då står jag som ägare. Hur gör man när man ska byta ägare? Gör man vanligt ägarbyte eller?
#18 Du ägar ändrar bara kattungarna alternativt skickar inte in det förens du vet vart kattungarna ska bo sen.
Okej tack! :)