Katten är helt j*vla galen!
Har två honkatter på 4-5 som, (mest 5 åringen) har bytt beteende helt totalt sen en nära har gått bort. Denna katt träffade skit sällan denna släkting så ingen "saknad". De har bytt humör helt plötsligt och jamar och skriker stirrar på ingenting, luktar på en möbel etc och flyger på varandra helt plötsligt.
Inte ett kattbråk utan "Jag ska döda dig bråk" eller "Jag har rabies".
Sen kan de helt plötsligt komma och spinna och kela mot en och slicka varandra för att 2 minuter senare börja om på nytt att jama/skrika och bita varandra, slå så glas flyger iväg. De har även mitt i allt "råka" riva en.
Detta är verkligen inte troligt revirtänk och inget nytt djur/medlem eller person har vistas i hemmet. Har testat i princip allt. Men det sluta med att jag fick slänga in ena katten i ett rum med mat m.m, medan den jamar så ynkligt att jag släppte ut den en gång för att bli en "demon" igen. Slängde då in den igen.
Imorgon är det SVA och veterinären som jag ringer, för ena katten skrämmer mig så mycket att något stort är fel.
Någon som vart med om något liknande? För jag har aldrig någonsin vart mer orolig.. Denna ena katt vet jag inget ursprung ifrån då jag fick henne av en utländsk flicka som skulle flytta dagen efter (annars hade den blitt hemlös), så jag har haft henne sen hon vara liten.
Låter som om din katt sett ett spöke.
#1 Alltså min mors katter har en gång stirrat utåt hallen (de stod brevid varandra) och började morra utan fan åt ingenting (en vecka sen typ), 3 min senare rörde något mig på höften. Sen slutade det. Så om det är ett spöke eller vad det nu som gör katterna galna är så är det oroväckande att jag imorgon akut bara måste ringa SVA/veterinär för mer bekräftelse. Även om det är ett spöke så är det absolut inte min far.

Kolla upp om katten har ont någonstans.ibland kan de bli aggressiva då. En av våra huskatter vi hade attackerade mig flera ggr av ingen anledning och han hade hemskt ont visade det sig =(. Är båda kastrerade annars?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Känner till en katt som en dag - "från ingenstans" - kastade sig upp mot ansiktet på personen som kom för att mata den ("överföll" personen) och betedde sig "som galen". Det var ett virus som påverkade hjärnan och katten blev så småningom frisk enl. de uppgifter jag har fått. Försök att ha koll på om båda katterna verkligen "har" det här beteendet som du beskriver, eller om det egentligen är så att den ena kattens reaktioner utlöser ett liknande beteende även hos den andra katten. Ta kontakt med veterinär så snart som möjligt tycker jag. Stäng in katterna var för sig så länge (om det behövs) och försök ge dem så mkt lugn och ro som möjligt tills du har varit i kontakt med veterinär. Hittar veterinären ingen förklaring och beteendet fortsätter kan du prova att ta kontakt med en kattbeteenderådgivare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Ringde en veterinär och tänkte be de komma och kika på katten idag (har ingen bil). Förklarade problemet och hon tyckte det lät superkonstigt (typ rabies aktigt fast det ändå inte kan vara det). Men i fält kan de inte göra så mycket sa hon, så hon uppmanade mig att fara till en veterinär imorgon och ta massa tester (får ta taxi då).
#4 Jo, jag har suttit och tänkt på parasit/virus som påverkar nervsystemet. Ska försöka undersöka hela kroppen igen, dock verkade hon inte ha ont någonstans igår när jag klämde överallt.
Är katterna kastrerade? Vid vilken ålder kastrerades de i så fall?
Är de ute- eller innekatter? Hur ser deras vistelsemiljö ut när det gäller stimulans och aktivitet, möten med andra djur och människor?
Hur gamla var de när de introducerades för varandra, hur länge har de bott ihop?
Har du bara dessa två katter?
Hur länge har beteendet pågått?
Sajtvärd Katter iFokus
Är katterna kastrerade? Vid vilken ålder kastrerades de i så fall?
Är de ute- eller innekatter? Hur ser deras vistelsemiljö ut när det gäller stimulans och aktivitet, möten med andra djur och människor?
Hur gamla var de när de introducerades för varandra, hur länge har de bott ihop?
Har du bara dessa två katter?
Hur länge har beteendet pågått?
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Inte honorna, har en kastrerad hane men han tittar mest vad de gör när de får utbrott (han är lite mesig).
De är alla innekatter och jag har haft allihopa sen de var leveransklara. Så de har alltid bott tillsammans hela livet och har funkat bra. Den äldsta honan har ibland slagit till hanen oprovocerad, men aldrig fräst/bitit eller morrat åt honom sen innan. Hon tar oftast distans till honom, hon är väl inte katten som vill kela och gossa med de andra hela tiden, men hon brukar rengöra honan och ibland sova brevid henne.
Däremot så har alltid hanen och den lite yngre honan alltid varit bästa vänner. Den honan följer alltid efter hanen, de sover alltid tillsammans och hon är helt enkelt trygg med honom.
De har massor av leksaker, stort utrymme, många sovplatser, gömställen, klätterträd, kattlådor, vatten och mat. Jag har kaniner också, men alla katterna är van vid det och de kommer överens.
De träffar inga andra katter/djur förutom de som är i hemmet. De bryr sig inte ens om kaninerna och har aldrig vart brydd när jag inskaffat någon ny kanin. (Har dock ingen ny i hemmet). De som hälsar på ibland är de vana vid då det är samma människor som de träffat sen de var kattungar.
Dock började detta aggressiva beteende ungefär i samband med min faders bortgång. Första oroväckande sak jag minns var att jag kom hem en dag och den yngre honan morrade åt dynlådan, då såg jag att äldre honan hade gömt sig där bakom och ville inte komma fram. Så jag lyfte fram henne och satte henne i vardagsrummet och där började hon nosa (som att det var en ny doft). Sen flög både yngre honan och hanen på henne bakifrån. Dagen efter var de som vanligt igen. Men sen har det börjat eskalera.
Så jag vet inte exakt vem av honorna som "startar" det hela. Men igår så var den äldre helt j*vla galen. Hittade även något spyfläck (osmält torrfoder, vet ej av vem) och någon kissfläck på golvet (har sett äldre honan kissa). Så jag ser ju varningstecken att något är fel. Så imorgon måste veterinären anse detta som akut, jag kan inte gå och vänta i flera dagar om hon är sjuk. Började väl smått för 2 veckor sen, sen har det trappats upp mer de senaste dagarna.
#8 Mhm… Är honkatterna på 4 respektive 5 år alltså fertila? Har de haft några kullar? När i så fall? Hur gammal är hanen? Parade han någon av honorna innan han kastrerades?
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Hanen är 5 år. Och han fick tillsammans denna 4 åring med honan som är 5 år. Så de har alla funnits tillsammans. Så nej, 4 åringen har inte haft någon kull. Kastrera honorna hade vi planerat till höst. Om det nu inte är försent med ena honan..
Gick igenom henne igen och klämde och hade mig, såg att hon har en kal fläck på magen och "tigermage". Och där tigermagen är, så är halva "magen" hårdare medan ena är mer slapp.
10 tycker det låter som det är dags att ta båda till vetten, för kolla hälsan och allt med båda.
Eftersom det började med att den yngre honan morrade åt den äldre (som gömt sig) en dag när du precis kommit hem, måste något ha hänt när du var hemifrån. Att även hanen gav sig in i bråket beror på att katter skrämmer varandra när de bråkar på allvar.
Vad som startade bråket kan ha varit vadsomhelst som skrämt katterna ordentligt när de varit i närheten av varandra, t.ex. att någon fastnat med klon någonstans och överfört hotet till kattkompisen som kommit fram och kollat. Det kan också ha varit en sedan länge pågående statuskonflikt som plötsligt blossat upp i öppen aggression.
Att mor och dotter båda är fullvuxna nu, både fysiskt och mentalt/socialt, och dessutom fertila, är inte en optimal situation om man vill ha en harmonisk kattflock. Båda bör kastreras så snart som det bara är möjligt.
Den äldre honans knöl på magen måste förstås också kollas upp ordentligt.
Sajtvärd Katter iFokus
#11 #12 Kliniken i min stad har ingen veterinär fören om 2 veckor för "smådjur", endast hästar. Ringde distrikt vet, en ska komma hem och kolla under dagen och kolla knölen och hennes allmäntillstånd.
Det finns väl också närliggande städer som har veterinär för smådjur?
Tycker denna katt behöver ultaljud/röntgen och ordentligt mend blodprover tagna och om man inte hittar nåt där så får man göra en ännu större utredning :)
#14 Jo, men min pappa har dött nyligen och alltså kan ingen skjutsa mig längre bort. Pappa skjutsade alltid mig till veterinärer, nu är allt skit..
Och jag låter aldrig ett djur lida.
Nu har katten blitt undersökt. Mest troligt inte Cancer *pjuh*🤗
Inget som behöver akutvårdas i alla fall.
Kan var UVI, dock ej säkert. Så ska testa behandla mot UVI och se om det blir någon skillnad. Om inte det blir bättre på ett tag så skjutsar syrran mig till veterinären för vidare utredning när hon kommer upp 🤗
16 håller tummarna för att hon blir helt frisk bra iaf att det inte var akut :)
#17 Tack :)
Man bör inte behandla mot UVI om ingen odling gjorts. Dumt att ge antibiotika i onödan då bakterier blir resistenta. Förstår inte varför veterinärer är så snabba att ge antibiotika innan odling gjorts. För jag antar att det är det du kommer att behandla med?
#19 Nej, inte antibiotika, utan endast testa inflammationsdämpande/smärtstillande. Annars blir det ytterliggare utredningar för urinprov, röntgen m.m
Men då är det inte UVI utan FIC det nog tänker att det kan vara. Feline Ideopatisk cystit behandlas med inflammtionsdämpande och smärtstillande, Metacam är det som oftast skrivs ut vid FIC. UVI behandlas med antibiotika.
#20 Ja, eftersom det är väldigt ovanligt att katter får bakteriell urinvägsinfektion och betydligt vanligare att de drabbas av inflammation i blåsan (Feline Idiopatisk Cystit) är det störst chans att inflammationshämmande och smärtstillande är rätt behandling.
Vad man bör tänka på är att FIC utlöses av stress. För att symtomen inte ska återkomma måste man behandla och minimera stressfaktorerna i kattens tillvaro. Den stressfaktor som är lättast att åtgärda är att båda honkatterna är fertila.
Sajtvärd Katter iFokus
#21 #22 Ja ja, haha. Jag är inte expert på katter, så tackar er för alla tips. Kanin är min expertis, men inte katter. :)
När jag läser om FIC, så har ju katten vart stressad och endel symptom stämmer in. Det var mitt förslag att testa något ifall det var åt urinvägarna och Metacam var veterinärens förslag. Så om det funkar, vad kan jag förbättra, förutom kastrering som då görs till hösten. Vad för foder, vitaminer m.m kan vara bra?
Om du tänker vänta med att kastrera dem till i höst kommer nog detta att bli en väldigt jobbig sommar för dig och innebära stort lidande för katterna….
#24 Jag tänker på infektionsrisken.
#24 Det är många veterinär som inte kastrerar under sommaren om det inte är på grund av risk för djuret eftersom det är hög infektionsrisk och de vill att rötmånden skall vara över innan det är läkt.
Med flankkastrering blir det bara ett litet sår som läker fort.
Hittade nedanstående citat i http://www.alltforforaldrar.se/snack2/threads/678086-Kastrering-med-flanksnitt
För ca en månad sedan kastrerades min lilla abessinier med så kallat flanksnitt. Veterinären gjorde ett ca 1 cm långt snitt på sidan och plockade ut livmoder, äggstockar och äggledare. Det lilla snittet läkte väldigt fort och katten brydde sig inte alls om såret. Hon slapp alltså tratten - jätteskönt!
Jämfört med när jag sist kastrerade en honkatt var det här en bagatell. Ja, jag kan knappt fatta att det gick så lätt. Katten var som vanligt redan när vi hämtade henne hos veterinären.
Fråga veterinären vad som är bäst för katterna.
#27 Vet inte vilken typ av kastrering de gör på katter häromkring. Jag får höra runt när det blir aktuellt.
Jag har pratat med veterinären nu. Och som sagt så var det bästa att vänta till hösten pga infektionsrisk enligt henne.
Men jag tar tacksamt emot tips av er om hon har några hormonella störningar, eller annat. Diskuterade detta med veterinären vid hembesök, han pratade om olika typer, olika piller, sprutor m.m om det var hormonellt. (Han pratade så avancerat ibland att jag förstod bara hälften)
Men hur vet man om det är "hormonellt"?
Och om det är åt urinvägarna, finns det speciella foder, dylikt som kan förbättra detta?
Om det är stressrelaterat beteende kan Feliway i vägguttaget hjälpa. Men det har du säkert redan prövat?
#29 Har använt det tidigare till katterna. Funkar inte så hyperbra.
Prövar just nu zylkene, än inte märkt skillnad alls.