Slö katt med slem ur munnen
Vi har en kastrerad hankatt på cirka 2 år som inte riktigt är sig själv.
La idag märke till att han dreglar otroligt mycket, men det är mer som slem än vanligt dregel. Dock helt genomskinligt. Han är också slö och har legat i stort sett hela dagen. Detta är en katt som i vanliga fall har mycket hyss för sig.
Han både äter och dricker. Det bor sammanlagt 3 katter här och dom har endast tillgång till en inglasad balkong. Någon som vet vad detta kan vara?
Ingen aning om vad det kan vara, men det låter ju inte så bra… Kanske ringa en veterinär?
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Tänkte ringa dit imorgon, men man blir ju lite orolig och funderar på vad det kan vara.
#2 Ibland är det inte läge att avvakta, då kan det gå riktigt illa. Men eftersom hon äter och dricker som hon ska vet jag inte om det är lika akut… Vänta inte för länge bara.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Ok.. vill inte skrämmas, men jag var med om liknande med våran katt. Han dreglade mycket, fick som "dregelattacker" alltså att han inte dreglade hela tiden, utan bara när han fick sina attacker och då kom det mycket. två-tre dagar senare dog han för att vi inte fick någon hjälp av en veterinär för att det var helgdagar och de tyckte inte att det verkade allvarligt m.m…. Han jamade även mycket.
Stämmer det här in på din katt är det dags för veterinär.
Nej men usch! Stackars er..
Jag blev plötsligt mer orolig, han har faktiskt jamat en del den senaste tiden nu när ja tänker på det. Han verkar också törstigare än vanligt, tänkte att det berodde på värmen men det kanske är ett symptom. Det blir att ringa veterinären direkt imorgon!
#5 Menade inte att skrämmas, ville bara skriva det ifall det skulle stämma in på eran katt, och gör det det så kan det vara en väldigt bra idé att besöka en bra veterinär och göra lite prover.. Se till så att veterinären låter er komma in, acceptera inget "det går nog över" eller liknande.. vi fick sitta och åka 10 mil med våran för att ens få hjälp och då var det försent.😕
Katter kan ju även dregla utan att det behöver vara allvarligt, vissa katter dreglar till exempel vid kel. Din katt kanske inte alls är sjuk.
#6 All information är ju bra så :)
Ska se till så att vi får komma in imorgon. Katten i fråga, Harry, har aldrig tidigare dreglat så känns lite konstigt om han börjat med det så här huxflux och så himla kraftigt. Det är blöta fläckar efter han överallt där han legat, sen stämde det som du sa att det kommer lite i omgångar. :/
#7 då var det kanske bra ändå att jag skrev och råkade skrämmas lite så du förstår att det kan vara riktigt allvarligt om det nu skulle vara nåt liknande det våran katt fick, men det kan även vara nåt man inte behöver oroa sig för. som sagt :)
Är det en utekatt? Kan den ha ätit något och blivit förgiftad?
Låter ju inget vidare när allmäntillståndet är påverkat. Jag hade ringt veterinär omgående för rådgivning iaf.
Har du krukväxter? Kolla upp dom så dom inte är giftiga eller irriterande om katten tuggar på dom. Två av mina katter hade liknande symtom, dreglade ibland och drack mer vatten än vanligt. Hade EN enda krukväxt, en garderobsblomma, som jag tyckte bladen såg tuggade ut. Kollade upp den och den var inte giftig men kunde irritera slemhinnorna. Kastade den direkt och sen dess har katterna varit som vanligt.
#9 dom är innekatter, har endast tillgång till en inglasad balkong.
#10 JA vi har några, två av dom helt ofarliga. De andra tre vet jag inte vad dom heter. :/
Upptäckte nyss att det liksom rann lite ur ögon och näsa också. Och han har har spytt en gång inatt och en gång idag. Dock känns han lite piggare (än om inte som vanligt) och det rinner inte lika mycket som igår. Men vi har en tid klockan halv tre vid veterinären.
Bifogar bilder på de blommor jag inte vet vad det är, så om någon vet namnet på dom vore jag hemskt tacksam om ni vill berätta det.
#11 Den kallas för sprättiväg.. Du kan hitta deras frön lite överallt små svarta korn..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Angående växterna är jag lite lur på den första min syster var allergisk mot svaften. Den hör iaf till släktet Euphorbia och den är enligt giftinformationscentralen.se giftig för människa.
Från giftinformationscentralen:
Euforbia
Euphorbia-arter
High Chaparral, Kristi törnekrona, Skvätt iväg, Trekantseuforbia, vildväxande och odlade Törel-arter m fl
Växterna innehåller vit växtsaft som är starkt irriterande.
Symtom: Kan ge brännande känsla i mun och svalg, svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter samt magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.
Åtgärd: Ge genast lite dryck.
Ögon: Skölj omedelbart med vatten under minst 5 minuter.
Hud: Tvätta med tvål och vatten.
Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Låter ju lite likt de symtom som katten har.
De andra växterna är bergplam och Höstglöd/våreld och de är allergivänliga växter för människor och enligt giftinfomationscentralen är höstglöd/våreld ofarliga iaf.
Hoppas det löser sig med kissen :D!
Ja det skulle han ju ha kunnat tugga på den kanske :/ Vi får berätta för veterinären att vi har en giftig växt så får han kolla vad han tror.
Han känns lite piggare idag och dräglar mindre så jag tror att han kommer bli bara bra, men vi åker dit ändå så att dom får kolla på han.
Tack för alla svar! :)
Hur gick det hos veterinären?
Växt nr 2 ser ut att vara en bergspalm iaf ;)
#17 Det gick bra, han trodde att han fått nått virus för han hade lite feber och luft i magen så han fick penicillin och nått mer jag inte mins namnet på i en spruta. Sen ska han äta medicin i 10 dagar, så hoppas att han blir pigg efter det. :)
# 18 Ursäkta men antibiotika biter inte på virus. Är du säker på att du uppfattat det hela rätt. Han kan iofs fått det i förebyggande syfte.
#18; Det verkade inte vara någon vidare bra veterinär. Som #19 skrev biter inte antibiotika på virus och dessutom ska man absolut inte ge ut antibiotika hux-flux utan man ska kolla upp vilken bakterie det är och välja en antibiotika med ett så smalt spektrum som möjligt..
Får hoppas kissen blir frisk :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Men en virusinfektion kan göra honom mer motaglig för bakteriinfektioner…men de e ju verkligen inte ok att inte göra en odling eller dylikt först. Anmärkninsvärt.
Mycket konstigt.. Jag har för mig att han sa virus, ska kolla med pojkvännen imorgon om der var nå annat han sa. Va gör vi om det faktiskt är så? Har vi betalat 1300kr för något som inte ens är rätt gjort? :o
Vad heter antibiotikan som katten fick?
Ska kika när ja kommer hem imorgon, ja jobbar nu nämligen.
Hittade den här tråden när jag letade växt-info.
Kan inte låta bli att undra… hur gick det för Harry egentligen?
Det gick bra, han ligger bredvid mig nu och leker för fullt :)
Vad bra! :) ❤️
Kunde inte låta bli att undra.