Katten kissar inne, varför?
Hej!
Vår kastrerade hankatt, 3år, har helt plötsligt börjat kissa utanför kattlådan.
I sängen.
Vi har testat att byta sand, flytta placering på kattlådan, byta sköljmedel om det fanns något där som kanske lockade. Vi har testat att byta placering på mat och vatten. Denna plats är på andra sidan av lägenheten från kattlådan. Vi har även testat att sätta en extra matskål i sängen. Det fungerade en vecka fram tills idag då han var på det igen.
Han är inte diskret längre. Han var det till en början men inte nu längre. Nu krafsar han högljutt och sätter sig mitt framför näsan på oss. Vi har försökt att ge honom mer uppmärksamhet. Han har till och med varit med mig in i badrummet när jag har duschat när han själv velat (har lämnat dörren öppen).
Han får konstant gos. Han ligger i knät i soffan och ligger med oss i sängen hela natten. Det finns gott om leksaker och han har en kattkompis som han också kan leka med om han vill.
Det är bara sängen. Ingen annan plats. Ofta på min sida av någon anledning. Aldrig min sambos sida.
Han är mer tillgiven mig i allmänhet om det kanske har något med saken att göra. Följer efter mig överallt och skriker efter mig då jag duschar (därav öppen dörr). Och då skrek han inte utan var helt nöjd med att sitta där med mig.
Vi undrar om någon kan veta en orsak/lösning på detta plötsliga beteende?
OBS! Han har varit hos veterinär där vi bad om urinprov och blodprov. Dessa visade inget utöver det vanliga.
Typisk protestkissning när det sker i sängen, troligen för att få din hjälp med någonting han inte trivs med. Funderat på sällskap till honom?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Förlåt, missade kompisen. 😇🥵😞
Hmm, provat med en till låda?
Vill han gå ut?
Protest. Eller att han mår dåligt/sjuk. Våran katt började kissa i soffan och överallt när han fick njursvikt. Han protestbajsa (kissa ibland) när hundarna kom på besök för han var van att ha huset för sig själv och gillade inte hundarna ;) Han kanske bara har en period där han vill ha uppmärksamhet hela tiden, lite känsliga hormoner. Jag vet inte… Hoppas det går över. Har ni ändrat något i hans vardag/rutiner?
Höstllegenden, Han har aldrig haft några problem innan med en låda men vi testade utan resultat och då vi inte bor på markplan inne i stan så känns det inte rättvist att ha honom som utekatt. Han har aldrig innan varit utekatt och visar inga som helst tecken på att vilja gå ut.
Underbarn, Som jag skrev i inlägget över så har vi redan varit hos veterinären och uteslutit eventuella fysiska åkommor.
När började det? Vad hände då, kanske någon förändring i familjen eller så? Ett barn eller någonting annat? Ändrade jobbtider? Vad som helst kopplat till händelsens början.
Höstlegenden, inga barn, men däremot en flytt. Inga ändrade jobbtider då både jag och sambon går hemma för tillfället.
Ni har flyttat och därmed också katten? Kanske inte trivs på nya stället av någon anledning, känner sig otrygg och osäker och vilsen. Jamar efter dig och söker trygghet.
Flyttat till större eller mindre?
Ja, katten följer såklart med :) Han är ju min lilla bebis :)
Vi flyttade till en mindre lägenhet då vi ska börja studera snart.
Vi har funderat på feliway ? Om han känner sig osäker, vi har sökt lite på det och funnit bra ord om det men är osäkra på om det kommer ta bort det huvudsakliga problemet, eller bara låta det ligga vilande.
Det var 3 månader sen vi flyttade, och han började kissa efter ca 3 veckor. Så det var ju inte direkt i samband med flytten.
Jag har inga egna erfarenheter av feliway, så jag vill inte svara på om ni bör använda det.
Är det så så att det hjälper kan det ju hjälpa honom att komma ur det dåliga tänket kan jag tycka.
Han kanske tycker att lägenheten är för liten?
Har ni skippat någon möbel som han tyckte mycket om ifrån gamla lägenheten som han kanske saknar? Bara en tanke.
Han kanske insåg att ni skulle stanna där, först då. Började sakna det gamla. Jag bara brainstormar lite. 😉
Inga möbler skippade, däremot ny soffa och ny säng. Om det kan vara något i det?
Haha, ja han verkar ju tycka det, den lille busen ;)
Jag vet inte, faktiskt.
Hur har du gjort rent sängen? Skyddar du den på något sätt? Kan ju fortfarande sitta doft i och det har blivit en vana.
Sängen har rengjorts och vädrats, men kanske inte tillräckligt för hans lilla näsa. Vi har planerat att fylla på förrådet med pissoff för att få bort all ev kvarstående lukt sedan hans senaste bravad,
Kan rekommendera ättika. Det slutar lukta när det torkar och tar aktivt bort urindoft från t.o.m. strilande fertila hanar. Ett måste i "kattapoteket". 🙂
Där ser man! Hade ingen aning om att det tog bort lukt :)
Men kan inte det utöka hans redan existerande problem? Har för mig att jag läste någonstans att det är en liten 50/50 chans på det. Att det även kan avlägsna problemet men även utöka det. Källan kan ju förstås va opålitlig också då jag inte minns vart jag läste detta.
Har funkat hos mig iallafall. 😛
Hm.. kanske värt ett försök då med andra ord trots allt 😛
När katter börjar kissa fel och själva utser en ny "toalett" beror det oftast på att lådsituationen är otillräcklig eller fel på något sätt i kattens ögon. För att hitta eventuella fel och lämpliga åtgärder kring lådsituationen måste du ge oss mer detaljer.
Hur många lådor har ni just nu? (en vad jag har förstått?)
Hur många katter delar på lådan? (två?)
Hur stort bor ni och var är lådan placerad?
Vilken typ av låda är det (storlek, med eller utan huv, med eller utan svänglucka?)
Vilken sorts Kattsand är det i lådan (märke och sort)?
Hur tjockt lager av sand är det i lådan?
Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Att den felkissande katten har en kattkompis är också intressant eftersom felkissande ofta även beror på konkurrens mellan katter som har med status och otillräckliga resurser att göra. Kattlådan är en av de absolut viktigaste och känsligaste resurserna i innekatters revir.
Hur gammal är kattkompisen och har gamla var katterna när de introducerades för varandra? Vem kom först? Hur ser deras relation och förhållande till varandra ut? Vem tvättar vem (om de gör det)?
Hur ser det ut med tillgången på övriga resurser (förutom kattlådan)? Resuser i innekatters revir (som det kan uppstå konkurrens kring om dessa är otillräckliga i antal) består av t.ex. klösmöbler/klösbrädor, sovplatser, matplatser, mattillgång, utkiksplatser och gömställen.
Sajtvärd Katter iFokus
Vi har en låda, men som sagt så provade vi 2 utan framgång. Vi har två katter, ja.
Vi bor nu i en etta med öppen planlösning så vi satte kattlådan avskilt i hallen, men som tidigare sagt i min trådstart så har vi testat att flytta på den.
Vi har en av de stora modellerna av hus-toalett. Med huv och lucka.
Vi använder oss av Cattica som är en finmalen sand. Och renar toaletten från urinklumpar och avföring dagligen.
Båda katterna är 4 år gammla snart och han som kissar inne kom först, med 3 månaders skillnad. Och dessa problem har aldrig uppstått tidigare.
Sovplatser finns det gott om, liksom med det andra du rabblade upp. Dublla matställen. ett vid soffan, ett vid sängen osv.
Köp en öppen stor plastlåda.
Att låta katten kissa och bajsa i en stängd plastlåda med lucka är som att kissa på en Baja-Maja en varm sommardag på en festival.
Stolt ägare till tre La permer

Kolla hos veterinär så att katten inte har UVI eller något annat.
#22 eller så bara tar vi av locket först för att se om det ens fungerar. Han har aldrig visat otycke för den innan och går entusiastiskt på toaletten mer än ofta. Är en - tre ggr i veckan han inte gör det. Nu var de igår första gången på nästan två veckor. #23 som de står i ts och tidigare i kommentarsfältet så har vi redan varit hos veterinär.
Jag tippar på att det har med flytt och nya möbler att göra då jag upplevt exakt samma sak.. Min ena katt började kissa i sängen när jag bytte säng samt köpte nytt sängöverkast + flyttade ytterligare en gång (Vi har haft det lite rörigt med flyttar)…
Det jag har gjort var att placera ut en extra låda på den plats han befinner sig mest samt stänga dörren till sovrummet om dagarna.. Han kissade en gång i den när jag la mig för att sova och jag valde sen att plocka bort överkastet.. Sen höll jag koll på kvällarna innan jag somna så han inte hoppade upp i sängen för att kissa och till slut så slutade han bara.. Min uppfödare sa att det kan bero på tryggheten, att han helt enkelt hade hamnat lite ur balans och ville skydda vårat revir (sängen luktar ju mest ifrån mig).. Det var jobbigt under en period när han kissa varannan dag men jag lyckades hela tiden tänka steget före och nu kan jag till och med ha öppet till sovrummet om dagarna utan att han kissar *hittills fritt i 2 veckor!* Anledningen till att han fick tillgång är för att jag nätat in balkongen som är i anknytning till sovrummet 😃
Lycka till säger jag!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#25 ja, vi tänkte testa Feliway då vi har en etta med öppen planlösning så vi har inga dörrar att stänga till om tyvärr :/ annars hade det varit vårt första val att göra.
Säger lycka till med din lille kisse och hoppas verkligen att det håller i sig för er :)
#26 Köp en presenning isåfall att lägga på sängen, det kommer iallafall göra så att ni slipper tvätta hela tiden😕
Usch jag vet hur jobbigt det är så jag lider med er… Feliway fungerade inte alls på mina katter, men det finns ju Zylkene också som ni kan testa att ge 😉
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#26 det var en smart lösning! Får försöka hitta något snyggt sätt att få dit något sånt eftersom vi bor i en etta med öppen planlösning så vill man ju det ska se vettigt ut om man får besök :)
Zylkene, aldrig hört talats om :p Det måste jag kolla upp :)
Mina vänner hade en katt som skadade sig allvarligt i tassen, han var instängd i sovrummet under en lång rehab och kissade då i sängen. De köpte på jysk, plastat lakan eller överdrag och hade på sängen så rann det inte genom.
#21 och #24 När katter börjar kissa fel utan medicinska orsaker beror det på att det är något i miljön eller tillvaron som oroar, stressar eller stör dem. Antingen handlar det om att lådsituationen är otillräcklig/bristfällig och att katten därmed känner sig tvungen att hitta en annan toalett (med mjukt och gärna grävvänligt underlag), eller så handlar det om att katten p.g.a. otrygghet/stress/oro känner ett behov av att sprida sin egen trygga doft (fysiska närvaro) i reviret. Antingen genom att dölja en "hotfull"/främmande doft eller genom att blanda sin egen doft med det som luktar tryggt (t.ex. ägarens sovplats). Vid båda dessa anledningar är det vanligt att kissandet sker i en säng.
Har man fler än en katt är det mycket vanligt att det är en bidragande orsak till felkissandet. Fler än en katt innebär konkurrens kring resurserna i reviret, och den absolut viktigaste resursen för innekatter är toalådan. Att kissa och bajsa är ingen "skitsak" för en katt, utan något man gör på en väl avvägd plats som uppfyller kattens behov av trygghet, bekvämlighet, lättillgänglighet, grävvänlighet, hygien och "rätt" doft.
När man har två katter som delar låda innebär det att katterna ständigt måste doftmarkera på varandras doftmarkeringar. De måste kissa där de själva och kattkompisen har både kissat och bajsat och de måste även bajsa där de själva och kattkompisen har både kissat och bajsat. En del katter vill inte ens kissa i samma låda som de själva har bajsat i, utan vill göra detta på olika ställen.
Har man två katter innebär det ofrånkomligt att det uppstår spänningar mellan katterna då och då som har med status att göra. Vid ca 2-4 års ålder uppnår katter vad man kan kalla social mognad, vilket innebär att de börjar se på sig själva, andra katter, status och revir med en vuxen katts synsätt, vilket ställer högre krav på revirets resurser för att minimera den konkurrens som eventuellt kan uppstå kring dessa. Katternas toalett är som sagt den absolut känsligaste och viktigaste resursen. Flytten som skedde för ett tag sedan kan också vara den extra stressfaktor som fick bägaren att rinna över.
Att din katt fortsätter att använda den befintliga toaletten och bara kissar fel ibland, är inte konstigt utan fullkomligt normalt. Det är extremt påfrestande för katter att gå emot sin instinkt att hålla sig till en angiven plats och börja "förorena" på helt andra platser i reviret. Därför försöker de hålla sig till "rätt" plats så ofta som de förmår. Det handlar alltså inte om att katten inte är rumsren, utan att den känner sig tvungen att kissa på andra platser då och då av någon anledning.
Jag hade önskat att du svarade lite mer utförligt på frågorna jag ställde tidigare i tråden. Att lådan rensas dagligen, innebär det EN gång per dag? I så fall är det för sällan.
Som tidigare påpekats i tråden behövs fler lådor, utan huv och definitivt utan lucka.
Sajtvärd Katter iFokus
Tillägg: Den absolut vanligaste medicinska orsaken till felkissande som har med urinvägarna att göra är Feline Idiopatisk Cystit som inte är en bakteriell urinvägsinfektion, utan en inflammation i urinblåsan där stress är en stor bidragande orsaksfaktor. Antibiotika är verkningslöst på FIC, utan det behandlas med antiinflammatorisk och smärtstillande medicin (Metacam). Det kan även gå över av sig själv. Åtgärdar man inte den utlösande stressfaktorn i kattens tillvaro/miljö kommer dock symtomen att återkomma med jämna mellanrum.
Sajtvärd Katter iFokus

En mycket bättre lösning än huvlåda om man inte vill ha kattlådan ståendes helt öppet är att ställa in en hyfsat stor hel vanlig plastback i en välventilerad möbel.
Min erfarenhet av det är att det blir ännu mindre sand ute i lägenheten än med huvlåda, det får plats mer sand så den håller sig fräsch längre och det bir grävvänligare för katten, och så slipper ju kissen den äckliga instängda lukten.
Och så ytterligare en liten bonus: det ser snyggare ut😛
Jag har en stor HOL från IKEA, den är lagom stor, och så är den väldigt lätt att modifiera för ändamålet. I den har jag en helt vanlig förvaringsback i plast från ÖoB, men de finns ju att köpa lite överallt. Har inte helkoll på storleken, men jag tror 55 liter, möjligtvis 60.

Jag är väl medveten om vilka orsaker det kan vara om det rör sig lådbesvär. men nu är det som så att vi testat det mesta med lådan. Men det blev värre så vi gick tillbaka till att ha det som innan då det gav det hela en mindre effekt. Som sagt innan.
vad gäller andra resurser så har dom mer än nog. Vissa navänds flitigt andra verkar vara överskott som aldrig kommer till nytta men som dom får ha framme som ett alternativ ändå om lusten skulle falla dom in en vacker dag.
Dom har mer än nog av allt dom kan tänkas behöva.
Nu har han varit duktig ett tag. Han fick ett återfall på 14 dagar. Så jag tror inte det kan vara fysiskt. Vi har varit hos veterinären och om han trodde det var något fysiskt så tror vi faktiskt att han skulle ha sagt det. Så innan vi börjar försöka trycka ner medicin i en högst sannolik frisk katt om antagligen något stressad katt efter flytten så vill vi vara helt säkra och då skaffa en till tid hos veterinären. Han har ju gjort stora framsteg nu så vi vill avvakta lite granna då denna kissomgång verkade vara annorlunda än de andra eftersom han inte gått tillbaka lika fort som han annars gjort innan. (han kissade alltid några dagar i rad innan han tog en "paus" på några dagar).
Tackar för omtanken ang din tanke på FIC men vi vill avvakta och följa vår veterinärs rekommendering innan vi isf om så är fallet återkommer till honom :)
#32 Detta var nog bland det smartaste jag sett!
Ska absolut utan tvekan tvinga sambon hjälpa mig att leta efter en sån flätad möbel! Väldigt snyggt och jag kan tänka mig att det blir mindre städning vid lådan då vi har två små herrar som bara älskar att strö sand runt hela lådan :)
Tackar så jättemycket för tipset!
Jag vet inte om du riktigt förstod vad jag skrev tidigare i tråden. Har ni/kommer ni att förändra lådsituationen något eller tycker ni att det verkar bra som det är?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tror faktiskt inte att du förstod helt vad jag sa.
Vi har provat att ändra lådsitisuationen, men då kissade han bredvid lådan ist. Så vi återgick till cattica, ställde tillbaka lådan med sin huv på och då slutade han att kissa bredvid lådan. Han tyckte mindre om när lådan förändrades eftersom han tydligt visade misstycke till det då han varje gång han skulle kissa gjorde detta bredvid lådan.
Och som sagt så sker rensning dagligen, och vid behov. Och ja, vi har koll på det. Det kan som sagt inte vara lådrelaterat. Inte heller relaterat till för få saker för dessa två herrar då dom har mer än nog. Många används inte ens som sagt men för ändå vara kvar. Om de skulle ångra sig. Vi testade att ha två lådor. Men den användes inte så vi tog bort den då det kändes som ett överflöd att ha i detta lilla utrymme då den ändå inte kom till användning.
Nu verkar vi ju dock ha kommit något på spåret för att han ska sluta då vi ställde ut en till matplats för ca 2 veckor sedan. Men han hade ändå ett återfall. Vi misstänker som sagt att det är stress vid flytten men vet inte mycket mer vi kan göra för att minska den stressen för honom. Jag spenderar all tid jag har (vilket är mycket då jag för tillfället är hemma om dagarna) med att gosa med min lilla älskling och prata med honom och leka. Så jag kan inte tänka mig att det är understimulans heller. Det finns mest bara ett alternativ som låter vettigt för oss just nu vilket isf är stressen.
Vi har kollat mer på Feliway om det kan få honom att känna sig mer hemma, kan tänka mig att flytten blev mer stressfull för honom denna gång då vi även skaffade ny soffa och även en ny säng .. Så det känns lite sorgligt på det planet också.