Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 619 ggr
Caylyn
0

tvättande katt

Hoppas att någon kanske har någon idé.

Jag har en fröken på 12 år. Hon har alltid varit "mammig" av sig men sedan hennes partner gick bort för snart två år sedan har hon blivit extremt mammig. 

Att hon inte låter mig vara ifred kan jag leva med, jag älskar att ha min lilla kisse i närheten, men det eviga tvättandet gör mig tokig. Det är nämligen mig hon tvättar. Dagligen och varje chans hon får.  Snart slickar hon väl av huden på armarna på mig.

Vet inte om det finns någon orsak till detta extrema tvättandet

Saffran0Spice
2

Du har inte funderat på en ny kompis till henne?
Det skulle avlasta dig från tvättandet =)

Caylyn
0

Har funderat på det. Vi bodde hos min syster ett tag efter att Kattens partner gått bort. Vi tog hans död väldigt hårt båda två. syrran skaffade efter ett tag en lite hona i förhoppning att min lilla älskling skulle bli lite mer livlig. Det funkade ett tag tills den lilla blev ungefär 6 månader. Då började min kissa och bajsa utanför lådan. Vi flyttade för några månader sedan och hon har slutat med det beteendet. Vet inte om det var kattungen i sig som hon hade något emot eller om det var för att det var en liten tjej. Funderar på att testa med en liten pojke. Vill ju bara inte få tillbaka hennes beteende med att göra sina behov utanför lådan.

jollycox
1

Att din katt började göra behoven utanför lådan kan ha att göra med att kattungen blev könsmogen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

OberonsMatte
1

#2 Att en katt börjar kissa eller bajsa utanför lådan vid ökad stress/påfrestning i tillvaron beror ofta på att lådsitiuationen är bristfällig/otillräcklig. 

Hur många lådor hade ni?

Vilken typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken sorts kattströ hade ni i lådorna (märke och sort)?

Hur ofta rensades lådorna från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

Caylyn
0

De hade olika lådor som alltid var rena. Klumpbildande sand för min lilla fröken är lite kräsen. Hon är van sedan tidigare att dela låda med en annan katt. Hade henne och hennes partner tillsammans med bara 1 låda i 7 år och det beteendet fanns inte då. Bara när hon löpte och då kissade hon i badkaret.

Caylyn
0

Hon slutade direkt gå utanför lådan när vi flyttade bortsett från hennes löpbeteende. Men att hon kissar i badkaret kan jag acceptera. Det är ju bara att skölja av det. Det viktigaste för mig är att hon mår bra. Vet inte om tvättandet kan vara för att hon saknar mer sällskap (måste ju tyvärr jobba) Trots allt levde hon ju med den andra katten i 7 år. Är osäker på om det kan vara så att hon inte gillade att kattungen syrran skaffade var en hona. Kanske går det bättre med en liten hane. Men jag är osäker