Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3170 ggr
Ulltussa
0

Äter dåligt på sommaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! Jo, så här ligger det till med min lilla älskling här hemma. Hon är en katt vi tagit över från människor om behandlade henne illa. Hon har varit hos oss i över 6 år nu och hon är min ögonsten! Hon har alltid varit smal men hon har alltid varit frisk. Men på sommaren så äter hon så fruktansvärt lite och hon smalnar av. Hon verkar inte påverkad av detta men jag kan inte låta bli att oroa mig. Hon är ca 6-7 år gammal och annars frisk och pigg. Så jag tänkte höra med er ifall ni har några tips på mat som är bra för att få upp katter i vikt lite eller om ni kanske har några tips kring hur man kan uppmuntra sin katt till att äta lite mera. Hon får mat ofta, har provat att ge henne mindre mat men i flera intervallerna och att ge henne mer mat men inte lika ofta (blötmat) Torrfoder har hon alltid tillgång till men hon äter inte mycket av det, det har hon inte gjort sen hon var liten. Kanske ska nämna att hon är en utekatt :) Tack på förhand /orolig och fundersam matte (Kan inte låta bli att lägga upp en bild på henne)

Mvh Mikaela

MonicaLagerquist
1

Har ni varit till veterinären med henne för att utesluta sjukdom?

Många utekatter tappar i vikt under sommaren. De rör sig mer och troligen är det som så att hon är i fetaste laget vintertid och att hennes sommatvikt är normal.

Känner man revbenen för mycket och putar höftbenen ut?

Sen är det säkert så att hon äter mer ute sommartid än vad hon gör vintertid.

Sommarpälsen gör säkert att hon även ser smalare ut.

Väg katten regelbundet så ser du om hon tappar mer i vikt.

Stolt ägare till tre La permer

marabo995
0

Jag antar att hon är regelbundet avmaskar, om inte så lönar de sig att avmaska henne omedelbart. Många katter smalnar av till sommaren pga utebliven avmaskning

Scorpio97
2

#2 Fast man ska inte avmaska om man inte är säker på att katten har mask. Exempelvis att man sett mask i avföringen/spyor, annars så finns det "kolla-masken"-test på apoteket. Maskarna kan bli resistenta.

//Jessie

marabo995
0

Förstås inte! Förlåt om jag var otydlig.

Ulltussa
0

#1 vi har varit till veterinären för ett tag sen och hon är inte sjuk :) man känner revbenen ganska väl, höftbenen petar ut lite. Det ska jag göra! #2 hon är avmaskad för ett tag sen då hon hade mask, men det finns inga antydningar till att hon har mask nu. #3 men jag ska kolla upp det där kolla masken testet och se ifall hon har nått som jag missat ^^

Mvh Mikaela

Magi-cat
2

Vilken underbart vacker och mysig kissekatt! :-)

Mina katter äter också mindre på sommaren. Särskilt den ena (som mest sover på vintern) märks det skillnad på. Han rör sig mycket mer (utekatter) och har inte så mycket tid och lust att äta. Ett och annat byte slinker nog ned också.

Det är nog sommarvikten som tack vare mer motion är mer åt det normala hållet…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen