Tuggar sönder snören..
Hur gör man för att katter ska lära sig att inte bita av snören?
Min ena kisse på 1 år låter bli sladdar, men tuggar gärna av ALLA skosnören samt snörena till våra rullgardiner (som är jättekrångliga att byta ut) och jag har börjat tröttna på att köpa nytt hela tiden! Varannan dag är det något som är söndertuggat här hemma och måste bytas ut. Snörena till våra rullgardiner är väldigt krångliga att byta ut, så i nuläget lever vi i ett ständigt mörker eftersom vi inte kan få upp dom på nåt vis och jag orkar inte köpa nytt eftersom det kommer vara trasigt dagen efter igen…
Leksaker har katterna i överflöd, klätterställning och utomhusvistelse.
Skaffa rullgardiner med annan uppdragningsanordning eller häng upp snörena på något sätt. Skor med skosnören kan man ställa på hatthyllan eller i ett skåp, det gör jag.
Det största problemet med snörätande katter är inte att snörena går av, utan att det kan leda till livshotande tillstånd för katten om snöret hamnar i tarmen.
Sajtvärd Katter iFokus
Han äter aldrig upp snören, utan biter bara av dom, sen är han nöjd.
Finns inget annat sätt vi kan göra på tyvärr. Har varken skåp eller hatthylla.
#2 En byrålåda går också bra. Eller en kartong! Någonstans måste det väl ändå gå att gömma undan några skor?! Har ni ingen plats får ni skaffa det.
När katter tuggar på snören är det stor risk för att snöret fastnar på kattens sträva tunga och eftersom de inte kan spotta ut snöret då, fortsätter de att mata in och svälja snöret tills de biter av det. Snören är väldigt farliga att ha framme när man har katt, särskilt om man vet att katten har för vana att tugga på dem..
Sajtvärd Katter iFokus
Nej vi har ingen plats, våran hall är liten och vi har många par skor då vi jobbar på flera ställen. Då får vi bygga ut huset då, för nån mer plats har vi tyvärr inte.
Det jag frågade efter var hur man lär en katt att inte bita itu snören, inte hur man bygger om hela huset för deras skull. :/
Och som sagt; vi har ingen annan lösning då vi inte kan byta ut rullgardinerna.
Nu får du ju det att låta som att jag medvetet utsätter katten för det, vilket jag inte tycker är OK. Han biter av snöret med ett bett, that's it.
Är ni inte beredda att förändra något så han inte kommer åt att bita är det något ni får leva med i så fall.
Men det går väl att lära dom att inte bita, eller hur? Man ska väl kunna leva ett normalt liv även om man har katt?
Precis som att vi lärt dom att inte hoppa upp på köksbordet när man äter och diskbänken när man lagar mat, inte sitta ovanpå kaninburen och inte bita på blommor.
Och jag har inte sagt att vi inte är beredda att förändra något! Vi bor inte särskilt stort och har inte möjlighet tyvärr då alla skåp redan är fulla och vi får inte ändra på minsta grej härinne. (Hyr av mina morföräldrar som ska ha saker och ting på sitt vis, och har vi ändrat något på gården eller inne hos oss när dom hälsar på så ställer dom tillbaka allt på de platser de varit innan och ställer fram saker vi tagit bort).
Citron/ättika är ju dofter som katter inte brukar tycka om. Smeta in snörena med citron så kanske han låter dem vara.
Ja, annat än att gömma undan saker med snören så kan jag inte komma på något annat än vad #7 säger, smörj in snören med något katten tycker smakar illa.
Jag hade en katt som bet av snörena till persienner, så vi fick se till att de inte hängde ner, helt enkelt. Det borde vara ganska lättlöst genom att hänga upp snöret på gardinstången eller liknande. Skorna är ju svårare om du inte kan gömma undan dem, men som sagt, prova att smörja in dem i något.
På ikea har det ju funnits någon mindre hylla med lådor för just skor. Den tar inte så stor plats.
Och annars som dom sagt ovan testa smeta något som katten tycker smakar illa.
Jag tycker att det är löjligt rent ut sagt att påstå att man måste ha skor med skosnören framme och att det inte finns eller går att ordna någon annanstans att förvara dem (annat än genom att bygga ut huset)…😮
Och nej, det går inte att "lära" snörtuggande katter att låta bli snören.
Sajtvärd Katter iFokus
Om du som du säger har lärt katterna allt det andra och du säger att det går att lära borde inte samma metod fungera för skosnören också?
Det första som du kan göra är att titta på kattens tänder och se så allt är rätt. Sedan finns det Fy spray men det kan du inte spruta rakt på skorna utan du får ta någon gammal tygbit och spruta fy spray på.