Kattungar i magen eller inte?
Hej! Nu verkar hon dräktig, hennes spenar är rosade och större (jag har känt dem när jag lyfter upp henne ibland,jag vet att man inte ska höra det när dem är dräktiga, men då visste jag inte så jag tänkte ju att det var som normalt, inga kattungar i magen!) (eftersom hon är lite långhårig så har det bara blivit lite kalt just runt! Hon äter mer, hon vill nit ha sitt vanliga foder, utan kattunge foder! Hon reagerar aggressivt när det står andra katter utan för altandörren, (till och med till våran andra katt som hon egentligen brukar älska!, haha fast hon älskar inte Smilla tillbaka) hennes mage ser annorlundare ut. Kan hon vara dräktig? (fick tyvärr inga bilder på henne för hon bara kurade ihop sig när jag försökte ta kort, hon brukar i vanliga fall älska att man kliar henne lite på magen. Vi ska snart till veterinären för att vaccinera henne, hoppas dem kan kolla om hon är dräktig! Men än så länge, av vad ni har sett av texten jag har skrivit, låter det som om hon är dräktig? Snälla svara på detta meddelande!
När spenarna blev större och lite hårdare/styvare på min honkatt så väntade hon ungar, om hon är långt gången så lägg handen försiktigt och ha tålamod så kanske du känner något :) jag såg det tydligt på min katt när jag drog händerna försiktigt längs med båda sidorna från halsen och bak, då stack magen ut lite mer än vanligt. Men be veterinären kolla samtidigt för man får nästan inte aldrig 100 procentiga svar på internet, det bästa är att kolla upp det eller vänta tills dom ev ungarna kommer ut ^^.
Hoppas att hon inte är dräktig så att ni kan boka tid för kastrering så snart som möjligt! Marknaden är inte stor nog för denna ständiga huskattproduktion och det finns ingen anledning att öka på överskottet på ca 100.000 huskatter vi har idag.
Sajtvärd Katter iFokus
OberonsMatte vi har väldigt länge velat ha en katt till, då skaffade vi Smilla, sen så började vi tänka på Att kanske vi kan få kattungar med henne. Så JAG hoppas på att Smilla är dräktig! Det är inte meningen som om vi ska låta som några kattuppfödare, vi ville bara så gärna ha små gulliga kattungar!
Varför inte köpa en från närmaste katthem? Det finns katter i 1000-tal som behöver ett hem. Det finns ingen anledning att avla fram flera!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Veterinären kan säkert kolla om hon är dräktig. Men kan nog vara bra att förbereda veterinären på det.
Men eran plan att välja hane själv är såklart betydligt säkrare. Finns ju sjukdomar som fiv,felv och hcm man åtminstone bör testa för innan båda hos honan och hanen.
Och blodgrupp för den delen så inte dom krockar.
Sen finns det en risk att Smilla inte kommer vilja behålla någon av sina ungar i närheten. Det kan gå bra, men vissa mammor fortsätter bara stöta bort sina små.
Hoppas allt går bra i alla fall. 🙂
Men läs gärna om problemet som #2 pratar om. Vi har många hemlösa katter här i landet och alla som låter bli att avla på sin katt hjälper till att jobba för att kattens status ska höjas. 🙂
#3 Kan du komma på en enda vettig anledning till varför din katt ska föda en kull med huskattungar? Vill ni har fler katter finns det ett enormt utbud på huskatter i alla åldrar som är i desperat behov av nya hem. Till dessa kan du lägga till sida upp och sida ner av kattungeannonser på t.ex. Blocket från huskattuppfödare som tyckte att det var lämpligt att låta deras katter få kattungar (som någon annan ska ta hand om i 15-20 år framöver).
Sajtvärd Katter iFokus
Tarotstollan, våran första katt kom från katthem! Men smilla var våra grannars katts kattunge, vi tyckte hon var så söt så vi köpte henne. DET ÄR INTE MENINGEN SOM OM DET SKA LÅTA SOM VI AVLAR FRAM, tanken om att ha små gulliga kattungar slog oss.
#7 Att se till att "gulliga små kattungar" kommer till världen är att hålla på med avel. Gulliga små kattungar växer upp och blir vuxna katter.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 vi vet! Men vi kommer bara göra det en gång! Sen kastrerar vi henne! Men du som har en Helig birma, antagligen en renrasig (vet inte!) är inte det bara uppförande som föder upp ren rasiga katter?
#9 Vilken sorts och hur många katter man föder upp spelar ingen roll. Genom att låta sin honkatt få ungar är man uppfödare, med en uppfödares ansvar.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Du skriver: vi ville bara så gärna ha små gulliga kattungar!
Ursäkta, men det är väldigt egoistiskt och barnsligt att göra som du gör! Du utsätter din honkatt för stora hälsorisker i samband med dräktighet och förlossning, och du har ingen aning om vilka anlag eller sjukdomar som ungarnas pappa bär på. Det kanske inte blir några gulliga kattungar, utan vanskapta och sjuka små stackare. Vad gör du då??
Och det kan bli ca 7 ungar i en kull. En katt kostar ca 500 kr/ månaden förutom kostnader för vaccinering, kastrering, ID-märkning, registrering, försäkring och veterinärkostnader. Det blir många många tusenlappar i månaden för 8 katter. Har du råd med det??
Små gulliga kattungar blir stora katter efter några veckor och månader. Vad gör du då??
Mitt råd är: bli jourhem till en dräktig hemlös katthona om du har plats hemma, och ta hand om henne efter konstens alla regler. Katthemmen har gott om sådana honor och moderslösa ungar. Eller adoptera en kattunge som sällskap till din katt.
Eller köp några små gulliga kattungar av plysch i en leksaksaffär. Riktiga katter är inga leksaker.
Nu tycker jag det börjar blilite, avla ej osv, om hon nu redan är dräktig så kan man inte göra något åt det och om ägaren vill ha ungar på henne så tror jag nog hon är förberedd på att man har hittat hem till dom, eller om dom behpller katterna själva. Alla vet redan att det finns flera katter i sverige utan hem, men bara för det så behöver maninte gå och säga till varenda en vars katt redan kanske är dräktig, att det finns katter tillräckligt. TS skrev här för attfå råd, inte råd om det finns många katter, utan om hennes katt, om den kan vara dräktig osv..menar inget illa mot någon men tycker det är riktigt bedrövligt att vuxna/ungdommar hoppar på andra med att det redan finns många katter osv.. Jag hade en honkatt som blev dräktig, var inte beredd på det men att hitta hem kan verka svprt men när det är dags så finns det många som söker en unge och alla får hem om man verkligen engagerar sig i att hitta ett hem.. så jag tycker man kan svara på hennes inlägg med lite information om hennes katt kan vara dräktig, inget annat som knte hör hit… hon skriver ju att honhoppas på hon är dräktig och då tror jag nog hon är införstådd på vad hon måste göra sen när ungarna är framme i världen.
#12 Man kan avbryta en dräktighet genom kastrering i ett tidigt skede. Att upplysa om hur huskattmarknaden ser ut kan man aldrig informera nog om. Hade budskapet gått fram till alla kattägare hade den här tråden inte funnits.
Sajtvärd Katter iFokus
Asså nu blir jag lite sårad faktiskt! Jag menade inte bara att vi ville! Och jag släppte faktiskt ut henne visste inte vad som skulle hände, sen såg jag att dem parade sig nån gång, sen tog jag in henne för jag blev orolig! De första gångerna då när vi försökte med avelshanar så blev det ju ändå inget! Jag ska sälja kattungarna till riktiga hem, när vi sa detta till några släktingar, vi har en STOR släkt, så var det genast några som nappade!
Tänk på tonen!
#15 Är ni medvetna om att det med all sannolikhet kommer att bli korthåriga ungar eftersom långhårsanlaget måste ärvas från båda föräldrarna för att synas? Eftersom Smilla kommer från er grannes "uppfödning" är den fertila lösgående hankatten pappa kanske även till Smilla? I så fall finns det iofs chans för långhår, men inavelsgraden är hög.
Och klart att kattungarna ska få riktiga hem… som kanske också kommer på tanken att låta dem få "gulliga små kattungar" när tiden är inne. Varför inte? EN kull gör väl inget?
Förlåt om jag låter sarkastisk, men sånt här gör mig otroligt upprörd och frustrerad.
Sajtvärd Katter iFokus
Googla gärna lite om fiv, felv osv om du inte redan läst om allt sånt.
Jag ser i första inlägget att du har läst en del allmänt om katters dräktighet så jag förstår att du läst på för att kunna vara redo för kattungar. 🙂
Om det nu blir kattungar så vaccinera, idmärk, avmaska vid behov och besikta innan leverans. 🙂
Kolla också med dom blivande hemmen om dom är redo att betala för allt sånt.
Tyvärr är det ju många som antar att katten kommer vara gratis då katter ofta går att få gratis. Deras status är ju tyvärr rätt låg. 😕
Och kolla gärna in sidor som http://kattstatus.se/ och http://www.kastreramera.nu/
Mest troligt ä hon dräktig om hon varit tillsammans med en fertil hane. Men vaccinera inte henne innan du vet om hon är dräktig å du kan skada fostrena.
Finns gottom raskatter som behöver hem med. Så lägg av med era dömande kommentarer . Alla är så trötta på de. Sluta hoppa på folk.
#20 Det finns inte 100.000 hemlösa raskatter. Det är två helt olika marknader.
Raskattuppfödning anpassas efter och motsvarar efterfrågan, huskattuppfödning gör det inte. Det är bara huskatter som drabbas av att det föds för många huskatter.
Sajtvärd Katter iFokus
#20 sant att det finn raskatter dom söker hem med men det är ändå huskatter som är i en majoritet av hemlösingarna
#22 Vad menar du med den kommentaren?
Sajtvärd Katter iFokus
#20 Jaså? Kan du säga mig ett katthem fullt med hemlösa raskatter? Jag har inte själv sett något än hittills.
#24 Undrar också. Att värna om hemlösa huskatter är ett "typiskt raskattsägarbeteende"? Menar dom att huskattsägare inte bryr sig om det?
Och tyvärr måste jag hålla med om de andra i tråden.
Att avla på ett sorts djur/en sorts ras (huskatt) där det finns ett stort överflöd av, med en okänd hane och med en okänd sjukdomsbild, för anledningar som "vill ha söta ungar" är inte seriöst. Det är ju ändå levande varelser det handlar, och saker såsom uppfödning bör lämnas till dom som är kunniga och som har ett seriöst mål med sin avel.
Och till TS: enligt lag och definition sysslar du med avel och är en uppfödare, vilket medföljer skyldigheter och ansvar. T.ex visar det sig att en av kattungarna blir jättesjuka i sitt nya hem, så kan det sluta med att du blir ersättningsskyldig. Tror också att veterinärkostnader räknas in där.
Usch och fy vilken tråkig ton det blev här! Förstår inte hur vuxna människor kan sitta och argumentera om en dräktig katt på internet. Löjligt! Det är klart att man ska informera om riskerna, men inte på det otrevliga sätt som vissa i denna tråd har gjort.
#26 Det blir snabbt en hård ton när kattstatus blandas in, oftast ifrån båda hållen.