Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2473 ggr
Splitter
0

Tycker min katt blivit smal :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att min katt Egon har blivit smalare och smalare sedan han har börjat gå ut efter vintern. Maten försvinner och så, men jag undrar om det kan vara min andra katt Selamine som äter mest, då hon verkar blivit lite knubbigare på senaste tiden. Jag funderar på att byta mat, om det är så att han kanske inte tycker om den? Han äter jämt om jag ger honom blötmat, lite fisk eller skinka eller annat gott, men jag tycker att han är dålig på att äta vanligt torrfoder… samt att han är ute längre än han brukar och inte verkar vilja komma in på nätterna som har alltid gjort tidigare? Kan det vara något hemma hos oss han inte trivs med?

Någon som har några tips? :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Saffran0Spice
0

Avmaska och se om han blir större - går han ute kan han lätt få mask flera gånger om året.

Scorpio97
0

Man ska helst inte avmaska om man inte vet att det är just mask som är problemet.

Vilket torrfoder äter han? Dom flesta torrfoder är inte så bra, så jag tycker helt klart att du kan fasa över honom (och den andra katten) på bara blötmat. Bra blötmat är exempelvis Mjau eller Bozita.

Kan du passa dom när dom äter? Så att dom äter på bestämda tider, typ tre gånger om dagen, och att dom då äter upp all mat dom får vid det tillfället. Enklare att se till att rätt katt får maten då, och då kan man anpassa mängden efter kattens behov.

//Jessie

Splitter
0

Dem äter Royal canin. Vad betyder att man ska fasa över? Och hur gör man det? Är det mycket dyrt med att bara använda blötmat?

Jag kan nog se till så jag passar dem när dem äter, beroende på vilka tider det ska vara? Är det några speciella? För annars är jag ju i skolan från klockan åtta till tre-fyra tiden, men jag kanske kan prata med mamma så kanske hon kan passa dem när jag är i skolan.

[JeanetteK]
0

Min ene hane blev plötsligt smal här i våras. I hans fall var det mask och efter inte alltför lång tid blev han normal-smal igen.

Att han inte vill komma in som innan har med årstiden att göra tror jag. Så gör mina också, framför allt hanarna. Kanske finns en fin dam i närheten som han kikar på. 😉

Scorpio97
0

#3 Royal Canin är inget bra foder. Det innehåller för mycket spannmål, katter ska ha ett foder med så mycket kött och så lite vegetabilier som möjligt (:

Fasa över betyder att du långsamt minskar på torrfodret och ökar på blötmaten. Katter kan nämligen bli dålig i magen om man byter för snabbt, speciellt om fodren är väldigt olika. Om det blir dyrare vet jag inte, tyvärr.

Tiderna är inte superviktiga. Du kan ge på morgonen, när du kommer hem och innan du lägger dig. Eller på morgonen, och så ber du din mamma ge vid lunch-tid och så på kvällen.

//Jessie

Splitter
0

#5 Jag som alltid trott Royal Canin vart en bra mat, det rekommenderar dem ju på affärer… men, men, djuraffärer är ju inte alltid dem bästa. Jag kan prata med mamma om att byta till blötmat och om mattiderna, för jag vet ju också att Egon gillar blötmat! Spelar det någon roll vilket typ av kött det är? För när jag köper brukar jag köpa antingen kyckling eller lamm, för det tycker dem bäst om, men är någon typ av kött bäst när dem ska "leva" på det? Och ska det vara samma blötmat hela tiden eller går det att variera på smak?

Tack för alla övriga svar!❤️

Scorpio97
0

#6 Ja, djuraffärer rekommenderar ofta det. Dom blir ju dock sponsrade av RC, så det är klart dom rekommenderar det.

Katter har lätt för att utveckla fiskallergi, så fisksmakerna bör du dock undvika (eller i alla fall ge mindre av). Annars är det bra att variera smak (: Gillar dom lamm och kyckling bäst så kan du ju ge mest av det, men ge gärna andra smaker också om dom äter det.

//Jessie

Splitter
0

#7 Okej, tack så mycket! :)

Caifig
0

Skillnaden i kostnad mellan Royal Canin Feline Fit 32 och Mjau blötmat:

RC: 10kg skulle räcka i 125 dagar för en katt på 5 kg (80g om dagen ca) vilket blir 5,60 kr per dag.

Mjau blötmat: En tetra på 380g räcker i två dagar för en katt på 5 kg. En tetra kostar 10 kr så 5 kr om dagen. Mjau finns även i konserv (980g) som är billigare (ca 4 kr om dagen). Titta dock inte på anvisningarna på paketet, det är alldeles för mycket mat!