Katt som klöser på möbler
För ungefär 8 månader sen skaffade jag mig min första katt. Mamma och pappa sa bestämt att JAG ska ta hand om katten och den ska inte komma in i deras rum på nätterna och gapa. Hade allt som behövdes på mitt rum, hon fick gå lös i hela tvåplansvillan om dagarna och var instängd på mitt rum med mig på nätterna, något som inte störde henne det minsta, hon var hur lugn och fin som helst, sov i mitt knä eller låg i garderoben tills jag lämnade datorn. Efter två månader träffade jag en kille, som bodde i en enrumslägenhet, och där spenderade jag i princip all min tid. Tog efter ett tag med mig katten, och hon var fortfarande jättelugn (bortsett från rycken hon fick då och då när hon kutade som en dåre genom lägenheten). Lägenhetskontraktet löpte ut, och vi flyttade hem till mina föräldrar igen, medans vi letade efter en lägenhet. Cicci (katten) verkade inte trivas av någon anledning. Vi hittade en tvårumslägenhet, och Cicci verkar hemmastadd, slappar på tvättmaskinen när någon badar, ligger på vitrinskåpet annars, och ibland ska det gosas. Men nu till problemet. Hon klöser på möblerna, något hon aldrig gjort tidigare. Soffan fungerar som klösbräda på dagtid, trots att klösträdet står en halvmeter bort. På kvällarna och på morgonen går hon lös på sängen. Hon vet att hon inte får, så när man ska säga till henne, far hon in under sängen. Vi leker med henne ofta, då hon är otroligt leksugen. Stänkflaskan funkar inte, hon blänger på den och klöser vidare. Trodde att hon var understimulerad, så vi tog hit en katt hon träffat innan som hon kommer bra överens med, bara för ett tag, medans hans brors svans läkte. Hon slutade klösa, men det var för att hon alltid skulle ha koll på Smelly (katten vi "lånade"). Hon trivdes inte när han var här, och nu vet jag inte vad jag ska göra :( vill ju gärna ha kvar mina möbler. Vi har bott här i snart tre månader, hon trivs sålänge hon inte är ensam, något hon sällan är. Några tips? Har testat att flytta runt klösträdet, utan framgång. Stänkflaska funkar inte. Nej är ett ord som gör att hon ger mig sin "EHEHE JAG ÄR GALEN"-blick. TL;DR: min katt klöser sönder mina möbler, jag vet inte vad jag ska göra.
Kan det vara att hon är orolig & försöker göra sig hemmastadd & märka in med sin doft? Att nya reviret är större än vanligt..? Att det bott en katt där innan, eller att katten ni lånades doft sitter i soffan..? Har ni provat feliway? Har hon fler klösmöjligheter eller bara ett klösträd? Använder hon klösträdet också, eller BARA möblerna? Mina katter klöser också på soffan lite då & då, men de är bara kattungar än så länge & vet inte bättre.. Säger till & lyfter bort varje gång jag ser, & har lagt en filt som hänger ner över varje divan-del(det är där de klöser) så de inte kommer åt lika lätt. Kan ni kanske klä in möblerna i något som skyddar dem, om än tillfälligt? Antingen något prassligt/konstigt material tills hon slutat klösa, eller kanske rentav hänga dit en dörrmatta i kokosfiber eller liknande som hon faktiskt FÅR klösa på..? :) Kanske inte så snyggt, men vad gör man inte för sina katter.. Om inget funkar så finns ju sofföverdrag också, som man kanske kan byta ut när de blivit för slitna?
Ge henne ett rejält klösträd/pelare och testa att flytta på den. Ur hennes perspektiv kan det vara så att klösmöbeln är felplacerad/för liten/otillräcklig.

Katter klöser.. av naturliga skäl.. både av fysiologiska och mentala.. det är naturligt för dem!
Det fysiologiska handlar om klor.. när de klöser är det samma som när vi klipper naglarna!
Det mentala handlar om revir, sysselsättning och instinkt!
En (1) katt är sällan optimalt.. två katter är bättre, dvs de behöver lixom vi/du ett socialt liv.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hur ser det befintliga klösträdet ut?
Sajtvärd Katter iFokus