Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 1442 ggr
Evelina!
1

Bästa fodret och sanden?

Har nu tingat en liten kattunge som flyttar hem till mig om ca 3 månader. Vill att den ska få en så bra start som möjligt och undrar därför om ni kan tipsa om ett bra kattunge- och sedermera vuxenfoder? Katten kommer att ha möjlighet att gå ut själv om den vill (när den kastrerats och blivit tillräckligt stor givetvis), så tror inte att jag behöver något light-foder. Har till tidigare utekatt gett RC Outdoor, först vanliga och sedan Mature och det tyckte jag var bra då, men det kanske finns något bättre nu. Sedan undrar jag över Kattsand, vilken brukar katterna gilla bäst? Vill gärna ha något som är komposterbart, men självklart är det viktigaste att katten trivs med sanden. Är lite sugen på sand som doftar, t ex Evercleans Lavender - men det kanske katten ogillar? Lådan kommer förmodligen inte användas så mycket, åtminstone inte under den varma årstiden, då min erfarenhet är att utekatter brukar göra sina behov just ute. Sedan ska jag även köpa en bädd till misse och valet står just nu mellan dessa http://janitasdesign.com --> Kattbädd http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsangar_kattkorgar/kattsangar/udda_kattsangar/250866 Vilken tror ni katten skulle föredra? Eller ska jag skaffa båda? Vill försöka undvika att katten lägger sig i soffan/på sängen (vilket såklart kommer vara omöjligt säkert, men intentionen är den i alla fall). Eller har ni något annat förslag? Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
1

Rekommenderar spannmålsfritt torrfoder om man ska ge torrfoder: Applaws, acana, taste of the wilde och orijen 🙂
Mjukmat: Mjau och bozita rekommenderar jag.

Ang sanden. Jag har ica premium (tror jag den heter), och tycker den fungerar bra på mina. Rekommenderar just sand, inte kristaller eller så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jnielsen
3

Angående foder så är det en väldigt individuell fråga med många meningsskiljaktigheter. Det du ska tänka på, enligt min åsikt, är att katter är djur gjorda för att äta kött. De har inget behov av spannmål, kolhydrater gör att de lätt går upp i vikt och de har en mycket dålig törstreflex. Av dessa anledningar bör du söka ett spannmålsfritt foder med HÖGT köttinnehåll, minst 80% i torrfoder. Detta tillgodoser dock inte kattens vätskebehov, så jag tycker att det inte räcker. Vill du tillgodose allt bör du ge katterna enbart blötfoder tex Mjau blötmat, det har högt vätskeinnehåll, inget spannmål och högt köttinnehåll. Alternativt kan man varva med/enbart ge BARF och färskfoder. Kolla in BARF i fokus eller sök på nätet. Ger man blötfoder måste man kolla att det är helfoder. Kattstatus.se hjälper dig att räkna ut mängden blötfoder för katten, men kattungar brukar man ge fri tillgång. Kattsand ska du helst ha en finkornig klumpbildande sort, men i blrjan bör du ha samma som uppfödaren (likaså med maten så att kroppen vänjs långsamt)

Bellbooh
1

Håller med #1 och #2 vad gäller maten. Men som sagt tänk på att gå över till det fodret du väljer att i framtiden under en långsam fas genom att blanda den succesivt i den maten som katten ätit hos uppfödaren. Just nu får mina katter Orijen Cat & Kitten med smak av kyckling så den funkar givetvis att introducera till katten redan från kattungeålder. Mina katter älskar smaken i det fodret.

Vad gäller Kattsand så nämnde du att det gärna ska vara komposterbart. Vanlig Kattsand, med just sand då är inte miljövänligt alls. Här hemma använder vi träpellets med en speciell kattlåda från PeeWee, har man egen kompost hemma så funkar det utmärkt att kompostera spånet, annars tillåter vissa kommuner även att man slänger det i den gröna påsen om man nu inte har egen kompost hemma. Förutom att pellets inte belastar miljön så mycket är en annan positiv detalj sparandet. Med två katter betalade jag minst 2000kr/år för Kattsand när jag använde Everclean/Extreme Classic. Nu blir det knappt 400kr/år och då byter jag ut all pellets varje månad. 

Sen kattbäddar då… Katter är ju inte alltid som hundar som har sin egen lilla bädd att ligga på. Mina sover ju överallt egentligen, de har sina favoritplatser här och där men ingen av dem ligger på sin avsedda kattbädd enbart, utan i deras ögon är den minst lika bekväm som fönsterbräddan, datorstolen, soffan eller golvet. Så tänk hellre på vad du själv kan tänka dig ha hemma inredningsmässigt om du nu vill ha en extra potentiell liggplats för lillkatten som kommer snart. Jag hade valt den från Zooplus, men om du är lite mer inne på inredning som välj nåt som det här t ex

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20033919/

Det kanske inte är din still men det mesta går att anpassa till katten. Man lägger bara en filt eller mjuk tunn kudde på den o så kanske det blir lite mer bekvämt.

Leee
1

Håller med de över! Barf eller blötmat är det absolut bästa eftersom att katter inte har så bra törstsinne så behövs det massa vätska i maten. Den billigaste blötmaten på Ica är 10 gånger bättre än det dyraste torrfodret. Här hemma ger vi bozita som är super!

cattisa
1

Min katt äter blötfoder Mjau och Bozita. Ibland ICAs portionspåsar för att få omväxling.
Vi har en påse torrfoder Orijen som hon får lite av varje eller varannan dag för att hon tycker att det är så gott. Med vi ser det mer som något extra gott än som basföda eftersom det är torrfoder. Annars är nog Orijen ett av de bättre torrfodren.
3-4 gånger per vecka får hon en rå kycklingvinge som hon älskar.

Jag skulle vilja ge henne BARF, men är inte tillräckligt påläst än, och lite för bekväm. Vi provar lite färskmat ibland: Vom og Hundemat.

Den bästa kattsanden tycker jag är Everclean. Jag använder den oparfymerade nu. Ett tag hade jag en parfymerad sort Everclean, och det var också ok, men nuvarande katten verkar gillar oparfymerat mest. Men den är nog inte så bra att kompostera tror jag eftersom den är sand/lera.

Lycka till med lillkatten! Katt

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[trh]
0

I matväg ger jag själv Applaws kyckling som torrfoder som katterna har fri tillgång på + ICAs blötmat i portionspåsar 2 ggr/ dag, ca 2 Påsarsom de delar på per tillfälle. Mjau är också bra, men min ena tröttnade tyvärr på den. Verkar som han föredrar rumstempererad och nyöppnad kattmat. Båda mår jättebra & genom att jag häller extra vatten på blötmaten får de i sig rejält med vatten varje dag. Som gott utöver maten får de ibland kokt kyckling, rå nötfärs, äggula, torkat kött. Ang Kattsand så har jag efter mycket velande och testande av olika sandsorter kommit fram till att jag tycker att Everclean Less Track är klart bäst. Den är dryg (!), döljer lukt bra och skräpar ner minst.

Evelina!
2

Tack för era svar! Det får bli blötmat och torrfoder utan spannmål som komplement. Men så är det det här med sanden… Måste leta vidare. Annars blir det nog Everclean Lavender och så får vi hoppas att lådan inte nyttjas så mycket. Men ska ta och köpa hem både den sand och den mat som kattungen äter när den blivit tillräckligt gammal för "riktig" mat, så det inte blir något strul med magen eller någon olycka. Blir nog att jag köper båda kattbäddarna så får de stå i olika delar av huset. Annars tar jag emot precis alla tips jag kan få!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

elli-kleo
0

#7 Du har redan fått bra svar på mat. Använder själv applaws kyckling och mjau, bozita och ica som mjukmat. Till sand rekommenderar jag cattia som finns på tex ica maxi och willys. Ca 40 kr för 5 liter. Funkar jättebra för oss :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

bubbelbruden
0

Första tiden bör du använda samma foder och sand som den du köper katten av så katten inte både behöver byta foder/sand och hem på samma gång.

JontaK
1

Jag använder Everclean Multiple Cat till mina två, det har fungerat bäst av alla de sorter jag testat. Katterna tycker bra om det.

Angående foder har jag just vant mina två vid torrfoder från Applaws. Den ena har varit foderallergiker samt underviktig och den andra haft lätt för övervikt.

Katterna har ätit Royals Hypoallergenic samt Royals Obesity Management. Varken allergi, undervikt eller övervikt bekämpades särskilt effektivt. Efter några månaders övergång till Applaws har den tunna katten fått mer muskler, gått upp 2-3 hekto och är aldrig dålig i magen längre. Den lite tunga katten har gått ner ett par hekto och har bättre päls.

Både är piggare och mer aktiva nu än tidigare. Trodde aldrig att foderbytet skulle göra sådan stor skillnad.

Linika
1

Min ena katt äter hemgjord barf/färskfoder och har gjort så i ca en månad nu. Fungerar toppen på honom och håller magen i ett fantastiskt skick. Han får orijen kulor när vi klickertränar. Den andra katten, som är ny, håller på att fasas över till hemgjort färskfoder från RC Sensible som hon fick hos uppfödaren. Hon är mycket skeptisk till matbytet :p 

Jag tycker om att veta precis vad det är mina katter får och att dom får i sig allt dom behöver utan massa utfyllnadsbös. Och vätska så klart!

När det kommer till sand går mina på Cat's Best Öko plus. Det är en grovkornig klumpbildande 'sand' av något slags trämaterial. Det ska vara komposterbart enligt tillverkarna. Jag har även en låda med sand pga nya katten, men hon går mycket sällan på den.

Thaeri
1

#7, EverCleans parfymerade sorter stinker parfymfabrik så jag skulle absolut inte rekommendera Lavender. Mina föräldrar använde den ett tag och man kunde känna på långt håll om katten varit på lådan på grund av den starka parfymdoften.

Så väljer du det märket kör på MultiCrystals eller Extra Strenght Unscented. Parfymen i de andra sorterna är bara onödig för det aktiva kolet i sanden håller lådan luktfri ändå🙂