Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1971 ggr
fredricakarlsson
0

Zylkène till rädd katt?

Hej! Jag har just nu en "vild"katt hemma hos mig. Jag är jourhem till henne och hon har levt ute väldigt länge. Hon är mest troligt dräktig. Men nu till frågan.. Kan jag ge henne Zylkène? Hon är ju såklart rädd och stressad av situationen att vara inne. Om jag är i rummet med henne så ligger hon mest på samma ställe eller går runt lite. Men när jag inte varit där inne på ett tag så kan hon ha ändavänt hela rummet.. Och hon morrar och "skriker" när man inte är där inne. Där står ju att man ska börja kuren några dagar innan den stressande eller obehagliga situationen. Men det har vi ju inte haft möjlighet till eftersom hon bott ute. Någon som vet eller har andra tips?

Caifig
0

Feliway! :)

fredricakarlsson
0

#1 har testat feliways prover.. Tog den servetten och gnuggade på olika ställen i rummet..

Caifig
0

#2 Vet inte om det är tillräckligt? :)

cattisa
1

Feliway som man sätter i kontakten i väggen är nog bättre när det gäller längre tid. Det är en liten flaska som sitter i en doftavgivare. Flaskan varar i ca 4 veckor, och sedan kan man köpa en refillflaska och sätta i om man vill. Doftavgivaren ska sitta i det rum katten vistas mest i.

Feliway finns också i sprayform. Det är nog det som servett-proven hör till. Effekten av sprayningen sitter i ca 2-5 timmar enligt instruktionen i förpackningen.

Vi håller just på att introducera en liten valp i ett hus med en vuxen katt som inte är van vid hundar. Vi satte i Feliway i vägguttaget för en vecka sedan och räknar med att ha i den några veckor till. Dörren mellan rummen där katten och hunden finns har ett nätgaller nertill. Där sprayar jag feliway spray ca 2 gånger per dag för att katten ska bli positivt inställd till det som finns på andra sidan dörren = hundvalpen.

Feliway i vägguttaget ska göra henne lugnare och göra att hon mår bättre överhuvudtaget är det tänkt. Hittills ser det ut att fungera bra.

Vad härligt att höra att du satsar på en "vild" katt som behöver hjälp! Stort lycka till! Hoppas att det lugnar ner sig lite när katten bott till sig mer! Katt HjärtaKatt

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

fredricakarlsson
0

#4 jag har en doftgivare för jag testade det till min egen katt men det hade ingen verkan :( jag fick ett tips om att man kunde andvända dåde feliway och Zylkène på samma gång eftersom det inte är skadligt. Och jag vill ju helst hon ska vara så lugn och tam som möjligt när hon får kattungarna

cattisa
0

#5 fredrikakarlsson. Hade du i doftavgivaren i väggen länge? För vissa katter kan den behöva sitta i någon vecka eller mer innan man märker skillnad. Men det är säkert så att det inte fungerar på alla katter.

Jag har också sett i någon tråd att de har använt både Feliway och Zylkene samtidigt, men jag har inte provat det själv.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

fredricakarlsson
0

#6 ja jag hade den i hela tiden tills flaskan tog slut. Och jag testade det för att göra min katt lugnare och så Jon skulle sluta kissa överallt, och någon vecka efter feliways var slut så slutade hon med alla konstiga beteenden :p så den hade kanske eftereffekter ;)

sagan
3

Vad har du fått för råd kring att jobba med den skygga katten du har hemma? 

Om ni inte har fått några direktiv om att börja klappträna kan katten sitta kvar väldigt länge i sin rädsla. Börjar ni klappträningen snarast så släpper rädslan då inget ont händer. Så det är en viktig bit att göra när man har hand om skygga katter. Viktigast som med mycket annat är belöningen som för katter är mat. Vilket ges efter varje träningstillfälle. Man bör hantera katten varje dag och gärna ha rutiner. Så att man inte stör katten mer än vid dessa tillfällen så den har möjlighet att slappna av. Katter lär sig ganska snabbt rutiner. 

Klappträning bör således ej göras med handen till att börja med. Då risken för skador kan vara stor och man inte vågar ha kvar handen vid ett eventuellt utfall från kattens sida då den ska skrämma iväg er. Så något skydd på handen är viktigt. Sen kan det vara bra att ha en förlängd arm i form av en lekvippa, blompinne med något mjukt på eller annat ni finner lämpligt.

fredricakarlsson
0

#8 vi klappar henne när vi får chansen, men just nu försöker vi få hemma att inte gömma sig under min Säng.. Men tack för tipset! Ska börja göra det varje dag när vi fått upp det så hon inte kommer in under sängen.

sagan
1

#9 Det är jätteviktigt att göra det varje dag. Kan du ta bort benen så sängen står på golvet? Om inte kan ni prova med att göra lådor av stablilare kartong som du skär ut så formen efterliknar en låda. En del framtill som stoppar upp och hindrar lådan från att åka ända in och resten under, kortsida eller långsida beror på hur din säng ser ut och hur det går att få till. Om du förstår hur jag menar.