Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 1599 ggr
Frida&Chira
0

Hur nedärvs färgen röd?

Funderar lite på det här med färgen röd. Om jag har förstått det hela rätt så är det könskromosomen X som nedärver färgen röd. Eftersom hanar har XY och honor XX så är det vanligare med röda hanar eftersom de bara behöver en röd gen för att färgen ska slå igenom. Honor däremot behöver två röda, en från varje förälder, för att bli röd. Rätt mig gärna om jag har fel!

Så nu till mitt funderande. Om ovanstående stämmer betyder det att en röd hona endast kan få röda hankattungar? Och troligtvis får honkattungarna sköldpaddsfärg? 

Någon som är duktig på genitik? :)

Nerdysiamese
0

det borde beror på, om den röda honans partner är svart så blir borde det 50/50 för honans han-ungar, hanen har ju nämligen också en X-kromosom som ungarna kan ärva färg ifrån, och iom att hanar har XY så blir väl det antingen mammas färg eller pappas färg, men det är bara en som får plats, men honorna kommer antagligen att bli paddor ja, om inte pappa-katt också är röd, då blir alla bebisar röda.

men jag är ingen genetik expert, men det borde bli typ så =P

Medarbetare på Datorspel I Fokus

fvanilla
6

Alla färger sitter på könskromosomen X. Så därför kan inte hanar bli sköldpaddor, om inte i sällsynta fall där de är t.ex XXY eller XXYY osv. Hanar ärver en färg ifrån sin mamma, honor från båda föräldrarna.

Men grundläggande:

Röd hona + Svart hane = Röda hanar, sköldpaddshonor.

Röd hona + Röd hane = Röda kattungar

Svart hona + Röd hane = Svarta hanar, sköldpaddshonor

Svart hona + Svart hane = Svarta kattungar

Sköldpaddshona + Svart hane = Svarta och röda hanar, svarta, och sköldpaddshonor

Sköldpaddshona + Röd hane = Svarta och röda hanar, röda och sköldpaddshonor

oh-la
1

#1, nja, hanen bestämmer ju också könet på kattungarna :P eftersom hanens X-kromoson ger honkattungar och hans y-kromosom ger hanar kan inte hanens färg ärvas till hans söner. det är honan som bestämmer färgen på dessa :) en genetiskt röd hona kommer alltså bara att ge röda hankattungar. får en röd hona ändå svarta hankattungar är hon sköldpaddsfärgad, men pappan till kullen kommer aldrig bestämma färgen på hankattungarna, oavsett vilken färg han har :)

SannnaH
3

Helt rätt som du tänker att alla hanar får sin färg ifrån mamman TS. Y-kromosonen får de ju från pappan :) Man hör ofta på olika platser att det är extremt ovanligt med röda honor. I kontrollerad avel är det busenkelt att få fram röda honor, men i det genetiska lotteriet huskattavel, där honan hittar sin partner själv, är oddsen lägre eftersom båda föräldrarna måste bära rött.