Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 664 ggr
kondisk
0

Löp + kiss? Hjälp!

Hej, jag har en honkatt som precis börjat löpa. Första gången var för ca 1,5 månad sen. Hon löpte intensivt en vecka sedan gick det över. Hon fick en paus på en vecka sedan tog det fart igen. En liten paus igen och nu är hon i full gång.

Sedan första ''pausen'' har hon börjat kissa på ALLT. I sängen, i soffan, på filtar, på kuddar och på kläder. 
Aldrig på golvet eller dylikt dock.

Men kisset är aldrig ''blött''. Och det är inte den ''klassiska'' kattkiss-lukten. Det blir aldrig varken någon fläck eller pöl så man måste lukta sig till kisset. Det känns mer som stänk, är detta för att hon löper och vill att hanarna ska komma?
Det luktar nåt så fruktansvärt illa och jag har tvättat både sängkläder och kläder i princip varenda dag. 
Detta är självklart inte hållbart. ''Kattexperterna'' på byn säger avlivning - jag säger självklart INTE! Alltid beror ju kissandet på nånting, men vad?

Kastrering är på gång men just nu finns inte pengarna förrän vid löning och jag är rädd att kissandet ska bli en ''vana'' och inte försvinna.

Vi har heller inte haft några förrändringar i hemmet över huvudtaget.
(Vi har även 2 katter till, båda kastrerade)

[sse_]
2

Jag hade samma problem med min honkatt, efter kastreringen så slutade det ( dock så bajsade hon utanför lådan och kissade lite mer än vad din katt verkar göra ) Men efter kastreringen var hon som en helt ny katt :) så jag tror nog att kastrering funkar på henne också, lycka till :)

kondisk
0

Å vad skönt att höra! Då är det nog det som är problemet.. Tack så mycket!!

annzoo
2

Kan du inte låna pengar av någon.. det rör ju sig om max 2000kr att kastrera en honkatt..oftast kostar det runt 1000 lappen

kondisk
0

Tyvärr. Det får helt enkelt vänta.

[[pimey]]
1

Problemet är stt hon är okastrerad honkatter är minst lika hemsk som hankatter på att kissa inne om de är okastrerade

annzoo
1

#4 Vänta inte för länge då får du räkna att de kan bli ett invant beteende, risken är också att hon hinner gå ned sig i vikt eller får livmoderinflammation om hon har hårda och täta löp. Se även till att hålla henne inomhus tills kastreringen är gjord.

[[pimey]]
0

He P piller under en period tills du kan kastrera henne

kondisk
10

Hon är självklart innekatt. Vi har löst kastrering och får komma in på tisdag :)
Tack för all hjälp!