Tvekar om jag ska kaffa en till
Har tänkt ett tag nu att jag ska skaffa en till katt i sommar, men nu börjar jag tveka.
Jag har en hane på 8 månader som är innekatt och har inte träffat andra katter sen jag hämtade honom från katthemmet.
Jag har hört många både positiva och negativa historier från dem som skaffat en till.
Positivt:
* Han får en lekkamrat.
* Han behöver aldrig vara ensam. (Han avskyr när jag går hemifrån)
* Han kommer förhoppningsvis inte bli lika beroende av mig. Som det är nu har han typ seperationsångest.
Negativt:
* Risken finns att han och den nya katten inte passar ihop och då tvingas jag lämna tillbaka en katt som jag kanske hunnit fästa mig vid.
* Även om de inte bråkar så kan det ju bli så att de bara tolererar varandra och inte har något egentligt utbyte av varandra.
* Har hört att om den gamla katten inte trivs när det kommit en ny så kan den börja med jobbiga beteenden som den inte haft innan, t.ex. kissa utanför låda.
Vad hade ni gjort? Är verkligen kluven. :/
Jag tror att din katt är så pass ung att det inte ska vara några problem alls :) En kattkompis vore enbart positivt!
#1 Hoppas du har rätt. 🙂 Jag har nu tingat en liten sköldpaddsfärgad hona från samma katthem som jag köpte hanen. Hon är leveransklar någon gång i juli.
Vi skaffade en kompis till vår 8-månaders hona i februari, efter tre dagar sov de tillsammans och har gjort sedan dess! Bästa vi gjort!