en tredje katt?
Hej! Jag har två äldre herrar på 14 och 16 år, och är sugen på en liten hanbebis. Jag är dock osäker på om mina killar skulle acceptera en ny katt hos oss. Ni som kanske har lite bättre erfarenhet av nya katter till äldre katter, brukar det bli några problem? Vi hade hem mammas vuxna honkatt ett tag för några år sedan och denna tjejen fick aldrig bli accepterad.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Oj, jättesvårt att svara på. Ibland funkar det hur bra som helst, ibland funkar det inte alls. Det bästa är om du köper en ny katt med villkoret att du får lämna tillbaks den om det inte funkar.
Ska man ha 3 katter i gruppen och stor åldersskillnad är det bättre med två unga och en gammal än tvärtom.
2 seniorkatter har inget behov av ytterligare en kattkompis. Möjligen kan någon av dem ta på sig en uppfostrande och omvårdande roll, men någon lek kommer de förmodligen inte erbjuda - och kattungar vill leka och busa, vilket kan stressa två gamla kattfarbröder.
Är de befintliga katterna utekatter kan de välja att överge sitt revir ifall en inkräktare flyttar in, vilket alltså innebär att man måste begränsa eventuell utevistelse rejält, eller ta bort den helt, tills flocken är harmonisk.
Med så gamla katter skulle jag vänta tills det bara är en katt kvar och då skaffa 2 kattungar.
Sajtvärd Katter iFokus