Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3969 ggr
ElinLindberg
0

Någon med erfarenhet av postafen?

Hej! Min ena katt blir väldigt åksjuk och 4 av 5 gånger så både bajsar och kräks han vid bilfärd:( Han har för övrigt inga som helst med att vara i buren i bilen men han blir åksjuk efter ca 10-20min (lite olika) och vill ju såklart inte vara i buren efter det.. Den sträckan vi åker är oftast på ca 50minuter. Förra gången testade vi att stanna bilen i ca 10 minuter följt av att köra 10 minuter, då varken spydde eller bajsade han men det kan också varit en slump att han klarade av bilfärden. Då han ibland av någon anledning bara blir lite åksjuk och inte behöver göra några behov… Vi har fått höra från flera hundägare att dem använder postafen vid bilfärd, men är det någon här som har testat på sin katt? Någon som har något tips vad man kan göra för åksjuka katter? Tack på förhand:)

jnielsen
0

Det finns säkert åksjukemedicin att få till katt, men testa inget utan att ha varit i kontakt med en veterinär!

Annars brukar det hjälpa lite om katterna inte ätit innan bilfärden.

ElinLindberg
1

#1 Vi tänkte prata med en vetrinär innan vi testar såklart, men frågade här innan så man har lite mer kött på benen innan vi tar kontakt med vetrinären, ifall någon kanske testat det eller någon annan medicin som funkat så man kan ha lite mer genomtänkta frågor till vetrinären. Hur lång tid innan kan det vara bra att ta bort maten, 2-3timmar?

jnielsen
1

Ja, jag hade nog inte gett på ett par timmar innan. Innan en katt ska sövas är det ju tolv timmar innan, men det är ju lite extremt. Jag ahde nog gett på morgonen men kanske låtit dem fasta 4-5 h innan, så att magarna är tomma..

ElinLindberg
0

Ok får göra det nästa gång, brukar ju även se till att han går på lådan precis innan så hoppas att ta bort maten innan hjälper lite. Tack så mycket för förslaget.

Nenujap
1

Postafen? Finns det gör djur också? När jag själv har tagit postafen mot åksjuka har jag varit helt väck i flera timmar. Jag är storvuxen och en tablett knockar mig. Katter är små, så det måste bli en väldigt låg dos isf. Men det kanske finns specialare till katter. Bra att du tänker fråga veterinären först! Lycka till!

@Mpajunen på Instagram

ElinLindberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 låter ju inte så bra:/ det jag hörde var bla om en hund som väger kanske ca 25kg eller så men fick flera (kanske 3-4) tabletter och vad jag förstod så var det samma typ av tablett som för människor så min första tanke att man kanske lätt skulle kunna ge en halv eller så till katten som väger ca 5kg.. Får ta och ringa veterinären och höra om det är speciella för djur eller annan typ av medicin känns ju inte bra om en vuxen människa kan bli så pass påverkad av en tablett. Man känner ju sig som värsta djurplågaren när man åker bil och ser att han mår så dåligt..

ElinLindberg
1

Ville bara säga att jag har ringt veterinären nu och det finns tyvärr inga åksjuketabletter (som dem visste om) som är testade för katter eller hundar :( så att det är på egen risk även fast det hjälper för många katter och hundar så vet man inte ev. Biverkning på lång/kort sikt. Så jag kommer inte våga testa det. Annars sa dem att man efter undersökning kunde testa lugnande men det i sig håller ju bara katten lugn och det har vi inga problem förens han blir väldigt åksjuk.. Får hoppas det blir bättre med att ta bort maten och pauser vid bilfärder i framtiden.

MonicaLagerquist
2

Burens placering i bilen kan påverka.Sen kan man ju testa om katten mår bättre utan bur och ha bältessele på den istället.

För våra katter som har varit åksjuka så ha det fungerat bättre ju längre fram i bilen de sitter.

Stolt ägare till tre La permer

Nenujap
0

Åksjuka kan även påverkas av ljus fick jag höra. Det blir mycket rörliga ljus när man åker bil, speciellt kvällar och soliga dagar. Kan hjälpa att ha buren helt täckt, så att katten inte ser ut alls. Om jag täcker buren helt, blir mina katter lugnare än när de ser ut. Ljusen som rör sig utanför bilen kan orsaka förvirring och yrsel vet jag och jag tror att det är vad som gör mina katter oroliga (dock inte åksjuka).

@Mpajunen på Instagram

ElinLindberg
1

#8 vi har honom i mittensättet, (verkar vara bättre än bakom förar/framsätet) men ska pröva nästa gång att ha honom i framsättet. Kanske även ett bältessele så kan ju någon av oss sitta brevid han när vi åker. #9 han är helt lugn tills han mår dåligt så tror inte en filt över buren hjälper men ska pröva det Tack så mycket för era förslag:)