Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 926 ggr
Ulrisa
0

Kattmamma löper 2 veckors ungar!

Hjälp! vår katt har en kattunge på två veckor som hon lämnat. Antagligen löper hon nu igen. Hon har nu varit borta i 11 timmar. Jag vet en bekant som nyligen fått kattungar kan man lägga dit vår unge? kan man i så fall hämta den igen sen när vår honkatt kommit hem? vi kommer inte släppa ut henne igen förns hennes unge klarar sig mer själv. vad gör vi?

[Emma--]
5

Har ni skött mammans sysslor för kattungen under dom timmarna? 

Ja risken är ju stor att katten kommer vara dräktig igen och det är ju inte bra för mamma katt. 

Vet inte vad som är bäst för alla katter inblandade helt ärligt. Hoppas någon har bra råd om den biten. Men kattungen behöver ju mat, värme osv. 

Om det nu magiskt löser sig och kattmamman kommer hem direkt, håll henne inne tills kattungen är minst 12 veckor och tills kattmamman är kastrerad. 

http://kattstatus.se/

http://kattstatus.se/sida1.html

MonicaLagerquist
6

Har ni mjölkersättning för kattungar hemma? Om inte så far OMEDELBART till närmsta öppna Apotek eller veterinärklinik och köp det.

Kattungen måste få mat och ni måste se till att den kissar och bajsar.

Stolt ägare till tre La permer

OneSound
5

Kastrera mammakatt är de bästa tror jag.

I övrigt har du fått bra tips, om du inte vet hur man får ungen att kissa och bajsa: fukta en bomullspad, massera försiktigt med den på magen och rumpan. Efter en stund kissar/bajsar ungen. Brukade göra detta strax efter jag matat ungarna. (hade förr en kull jag stödmatade)

Aut viam inveniam aut faciam

Ulrisa
4

Tack för svar. Jag körde kattungen till min bekant och där var han under natten, den kattmamman accepterade honom direkt. Halv sex morgonen efter dök hans mor upp och blev insläppt. Jag lastade in henne i buren och åkte vid sjutiden för att hämta kattungen. Det gick jättebra och nu ligger han hos mamma igen. Hon vill väldigt gärna ut men nu får hon hålla sig inne! Hon kommer att kastreras när kattungen slutat dia. Toalettbestyren samt värmen den dagen då kattmamma var borta skötte vår hund :-) här ligger hund, kattmamma och kattbebis i samma låda och tvättar varandra, han kan nog inte bli renare tror jag

annzoo
4

#4 Risken är väldigt stor om hon smet ut då hon löpte att hon redan är dräktig. Hade letat efter en veterinär som gör flanksnitt om 3v om honan uppvisar hallontuttar därför då är hon åter igen dräktig.

Börja även ge henne å-piller.